در بخشی از این گزارش که به قلم میترا بهرامی نوشته شده است می خوانیم: این قشر همواره از چند موضوع بیشتر از دیگر مشکلاتشان رنج می‌برند و اگر ساعتی هم‌کلامشان شویم، از آن ها سخن می‌گویند، از نگاه نامناسب مردم، دشواری تحصیل، مناسب‌ سازی نشدن معابر و فضاهای فیزیکی شهر و روستا برای حضور اجتماعی آنان و همچنین اشتغال.
نگارنده این گزارش در گفت و گو با نماینده مناسب‌سازی معاونت شهرسازی شهرداری قزوین در کمیته مناسب‌سازی فرمانداری به نقل از وی نوشته است: بخش عمده موانع پیش روی نابینایان مربوط به موضوع قابلیت دسترسی است که با پرداختن بیشتر به آن امکان استفاده برابر از فرصت‌های اجتماعی برای تمام افراد جامعه از جمله نابینایان و کم‌بینایان فراهم می‌شود.
حسن رجبی که خود از نابینایان شهر قزوین می باشد،افزوده است: در زمینه مناسب ‌سازی معابر، فضاهای شهری و سیستم حمل و نقل اقدام استانداردی صورت نمی‌گیرد یا صرفا فعالیت‌هایی به صورت شتابزده و نمادین انجام می‌شود که در عمل قابل استفاده نیست.
در این گزارش همچنین کارشناس مسئول امور معلولین اداره‌کل بهزیستی قزوین با اشاره به وجود حدود 2 هزار و ‌300 نفر نابینا و کم‌بینای زیر پوشش این اداره‌کل در استان،می گوید: از این تعداد 63 نفر دانشجو هستند و دو نفر از این دانشجویان در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.
سوسن صالحی می افزاید: به تمام این افراد خدمات توانبخشی مانند مستمری و کمک‌هزینه نگهداری در منزل، کمک‌هزینه درمان، دانش‌آموزی و دانشجویی، تهیه لوازم ضروری منزل، وام خوداشتغالی و پرداخت سرمایه کار داده می‌شود.
کارشناس مسئول امور معلولین اداره‌کل بهزیستی تصریح می‌کند: اقلامی نظیر ساعت گویا در اختیار تمام نابینایان و کم‌بینایان قرار می‌گیرد اما برخی موارد مانند دستگاه تایپ بریل بسته به نیاز این افراد، نوع و شدت معلولیت پس از درخواست مددکاران آنان، در کمیته توانبخشی بهزیستی بررسی و در صورت داشتن شرایط به آنان داده می‌شود.
همچنین توافق اولیه برای اجرای پارکینگ سعدالسلطنه تیتر اول این هفته پیام شهر است که در جلسه ای با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و سرپرست شهرداری قزوین صورت گرفته است.
بررسی میزان پیشرفت پروژه پل امام رضا(ع) در صحن شورا،اتوبوس های فرسوده قزوین به پارکینگ می روند، آقا کبیر پایلوت اجرای طرح بازآفرینی محلات تاریخی و اجرای طرح انتظام بخشی عابریار از سی ویکم شهریورماه سال جاری از دیگرعناوین مهم هفته نامه پیام شهر در شماره جدید است.
پیام شهر هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و اطلاع رسانی به صاحب امتیازی شهرداری قزوین است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.