به گزارش ایرنا، علی فرخزاد روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آبی استان قزوین با بیان اینکه اهمیت آب و حساسیت حفاظت از آن بر کسی پوشیده نیست، افزود: ظرفیت قابل برداشت آب به طور استاندارد حدود 800 هزار متر مکعب می باشد اما متاسفانه با وجود برداشت های غیر مجاز از ذخایر آب زمینی و زیر زمینی این عدد به یک میلیون و 600 هزار متر مکعب رسیده است.
وی اضافه کرد: اعتبارات قابل توجهی برای کمک به حوزه آب در استان در نظر گرفته شده است به گونه ای که حدود 250 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهوری برای این بخش پیش بینی شده است.
این مسئول در ادامه گفت: ۲۵ میلیون متر مکعب سهمیه برداشت آب از شاهرود به استان تعلق دارد که هنوز برداشت نشده است و در این خصوص باید اقدام شود.
فرخزاد، برداشت های غیر مجاز از چاه های مجاز را از مهم ترین چالش ها در حوزه آب استان عنوان کرد و گفت: بهترین راهکار برای جلوگیری از این برداشت های غیر مجاز، نصب کنتور های هوشمند است.
وی افزود: با پرداختن به شیوه های نوین در آبیاری و جایگزین کردن کشت گلخانه ای به جای کشت باز در میزان آب مصرفی در باغ ها و زمین های زراعی میزان قابل توجهی صرفه جویی خواهد شد که این موارد باید به کشاورزان استان گوشزد شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین بر لزوم تبیین راهکارهای نوین آبیاری برای کشاورزان و باغداران استان تاکید کرد و ادامه داد: در این زمینه می توان از شیوه های تشویقی، بهره برداران را به این روش ها ترغیب کرد.
فرخزاد خاطرنشان کرد: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های مجاز و جلوگیری از ادامه فعالیت چاههای غیر مجاز در استان نیز شیوه مناسب دیگری در راستای صرفه جویی در منابع آبی و جلوگیری از افت آب در سفره های زیر زمینی است که باید توسط دستگاههای مربوط به آن پرداخته شود.
وی، بحران آب را مهم ترین چالش استان ذکر کرد که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود و افزود: مدیریت مصرف منابع آبی نیازمند برنامه ریزی منظم و اصولی و تعامل با دستگاه های مربوط و جلب مشارکت مردم است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.