به گزارش ایرنا، محمد رضا نوروزیان عصر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی معمار که در خانه تاریخی زعیم برگزار شد، با انتقاد از رشد روند تخریب بافت های تاریخی در شهرهای کشور،افزود: وقتی امروزه به دلیل نا آگاهی و انگیزه های سودجویانه، بافت های تاریخی فاقد ارزش به شمار رفته و مزاحم تلقی می شوند جز تخریب آنها انتظار دیگری داشت.
وی اظهار کرد: نمی توان به بهانه تبدیل شهرها به کلانشهر، بافت های تاریخی آنها را که جزو هویت اصلی هر شهر محسوب می شود را نابود کنیم.
رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان قزوین ادامه داد: زمانی که تغییر کاربری به شکل ناگهانی و با بررسی های ناکافی رخ می دهد باید منتظر بروز مشکلات زیادی برای شهرهای خود باشیم.
نوروزیان با انتقاد از ساخت پل‌های طبقاتی در سطح شهر قزوین، گفت: قزوین از جمله شهرهایی است که با توجه به موقعیت تاریخی، فرهنگی و تمدنی اش قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست و ساخت پل های اینچنینی بدون مطالعات لازم و تخصصی به آن آسیب رسانده است.
وی افزود: شهر قزوین دارای مولفه های خاصی است و مانند شهرهای تازه ساخت نیست که هر تغییری را بتوان بی محابا در آن انجام داد بنابراین مدیران آن باید براساس بافت فرهنگی و اجتماعی این شهر برای ساخت و ساز برنامه ریزی کنند و در اجرای طرح های شهری رفاه و آسایش مردم و حفظ بناهای تاریخی و اسلامی را به شکل توامان با یکدیگر در نظر بگیرند.
وی باید با بیان اینکه ایجاد پل در جهت روانسازی ترافیک است و زمانی این مهم تحقق می باید که طرح پروژه و مطالعات مهندسی به درستی پاسخگو باشند، افزود: زمانی که یک مسئول با اجرای طرحی اشتباه، میلیادرها تومان خسارت جبران ناپذیر به مردم و بیت‌المال وارد می‌کند باید با وی برخورد شود.
رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران یاد آور شد: با تغییر کاربری‌های ناموزون نباید فضای سبز خود را به برج‌های تجاری و مسکونی تبدیل کنیم.
نوروزیان همچنین گفت: نباید به بهانه درآمدزایی برای شهرداری تراکم فروشی را افزایش دهیم چراکه اگر شورا و شهرداری طبق قوانین تعیین شده درآمدزایی کنند نیازی به این میزان تراکم فروشی در قزوین نداریم.
وی یاد آور شد: متاسفانه شهرداری قزوین هم اکنون دارای 490 میلیارد تومان بدهی می باشد که ماهانه 2 تا سه میلیارد سود بانکی به آن اضافه می شود و این موضوع آسیب بزرگی برای شهر و شهروندان است.
نوروزیان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: معماری تاثیر‌گذار‌ترین نقش را در توسعه پایدار شهری ایفا می‌کند زیرا به طور مستقیم با حفظ محیط زیست رابطه دارد بنابراین معماری متناسب با نیازهای شهری می‌تواند بسیاری از چالش‌های مدیریت شهر قزوین را کاهش دهد.
نوروزیان اضافه کرد: به منظور توسعه پایدار شهر قزوین باید برنامه‌هایی تدوین شود که بتوان منابع و محیط زیست را برای نسل آینده حفظ کرده و در کنار آن نیز بتوان نیازهای روز جامعه را پاسخ داد.
وی با بیان اینکه روز جهانی معماری اولین بار در کشور سال۱۳۹۱ در قزوین برگزار شد، تصریح کرد: اتحادیه بین المللی معماران در حال حاضر یک میلیون عضو دارد ولی ایران به شکل رسمی در آن نقشی ندارد اما تلاش شده تا حداقل برای سه سال آینده این رسمیت اتفاق بیفتد.
رئیس انجمن معماری ایران افزود: تهدیدهای آب و هوایی، شهرک سازی های سریع و افزایش مصرف سوخت فسیلی و انتشار گازهای گلخانه ای باعث شده که زمین به سمت گرم شدن برود به همین دلیل اتحادیه بین المللی معماران به این موضوع توجه دارند تا بتوانند برای پیشگیری از تشدید این روند ایفای نقش کنند.
نوروزیان اضافه کرد: وظیفه داریم تا از ایجاد ضرر و زیان برای شهرها و شهروندان خود جلوگیری کنیم و باید تلاش کنیم از برخی شهرک سازی های نادرست و اشتباه در برخی مناطق انتقاد کرده و خواهان توقف آنها باشیم.
وی در پایان گفت: این مباحث سیاسی نیست بلکه علمی است که باید از طریق جامعه رسانه ای به مردم منتقل شود و در کنار آن معماران،انجمن ها و مردم وارد این داستان شوند و جلوی این اتفاقات را که به شهروندان ضرر می رساند را بگیرند.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.