ساسان فاطمی جمعه شب در حاشیه نشست سیر تحول تصنیف از دوره تیموری تا به امروز که در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:موسیقی سنتی و دستگاهی در چندین سال اخیر خصوصا 10سال گذشته به علت پیدایش موسیقی پاپ و مردم پسند دچار بحرانی اساسی شد و امروزه خالی از حمایت های دولتی مانده است.
وی اضافه کرد: در سیری تاریخی همیشه موسیقی سنتی پشتوانه حمایت دربار و اشراف را داشته و در هیچ نقطه ای از دنیا این موسیقی بدون حمایت دولتی سرپا نمی ماند اما در ایران متاسفانه تمام موسسه های دولتی بر خلاف رسالتی که بر عهده دارند از موسیقی پولساز و یا موسیقی سنتی که شکل پاپ گرفته حمایت می کنند و این گونه موسیقی که هم استقبال مردمی داشته و هم حمایت دولت را دارد روز به روز تقویت می شود.
فاطمی ادامه داد: موسیقی سنتی و سنگین ما در شرایطی مورد بی مهری قرار گرفته که جزوی از فرهنگ جامعه ایرانی بوده و برای حفظش باید از آن حمایت شود.
وی اضافه کرد: برای رشد فرهنگ و سالم ماندن آن باید فرهیختگان آن جامعه حمایت شوند اما وقتی این افراد که به دنبال گیشه و فروش هم نیستند از حمایت های حاکمیت محروم می مانند طبیعی است که هنری مانند موسیقی سنتی و سنگین ما اینگونه دچار ضعف شود.
فاطمی خاطرنشان کرد: موسیقی سنتی برای حفظ خود نیازمند داشتن چندین شبکه تلویزیونی ویژه و یا برپایی صدها کنسرت با حضور میلیونی مردمی نیست بلکه این نوع موسیقی دارای مخاطبان خاص است.
وی در ادامه به سیر تحول تصنیف از دوره تیموری تاکنون نیز گفت: تصنیف از زمان تیموری تاکنون دوران مختلفی را پشت سرگذاشته به طوری که اوج تصنیف سرایی با داشتن فرم های مختلف و تکنیک مربوط به دوره تیموری بوده سپس از اواسط دوره صفوی شروع به زوال کرده و از اواخر دوره قاجار براثر حرکتی که به دنبال عقلایی کردن رابطه شعر و موسیقی بوده دوباره متحول شده است.
وی ادامه داد: از اواخر دوره قاجار با باز کلاسیک سازی تصنیف رو به رو هستیم که به ظهور موسیقی مردم پسند با شکل و شمایلی خاص منجر می شود.
فاطمی خاطرنشان کرد: پس از آن نیز با راه اندازی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی یک بازکلاسیک سازی دیگری در تصنیف آغاز می شود.
این استاد هنر موسیقی در پایان گفت: تصنیف در حال حاضر دقیقا به دلایل نداشتن صوصیات تصانیف دوره تیموری طراوت وجنب و جوش و شادابی خود را از دست داده است و برای احیای خود نیازمند بازگشت به دوره تیموری است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.