به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، مسعود ربانی افزود: بر اساس اصول و قوانین کشاورزی حفاظتی، آتش زدن بقایای گیاهی، آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد.
وی، از بین بردن مواد آلی و کاهش حاصلخیزی خاک،افزایش تبخیر و بالا رفتن مصرف آب،کاهش جمعیت موجودات زنده مفید و فقیر شدن خاک، احتمال سرایت آتش به محصولات همجوار، جنگل ها و مراتع، از بین رفتن بسیاری از نهال ها و درخت‎ها و درختچه های حاشیه جاده ها و مزارع کشاورزی، از بین رفتن گیاهان بومی مرتعی و انقراض ذخایر ژنتیکی آن ها و جلوه و نمای ناپسند مزارع و مراتع را از دیگر آثار زیانبار آتش زدن بقایای گیاهی برشمرد.
ربانی اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس ماده 688 قانون تعزیرات،آلودگی محیط زیست جرم است و تا یک سال حبس و جزای نقدی برای آن در نظر گرفته شده باید اطلاع رسانی مناسب به شوراهای روستاها و کشاورزان در این خصوص انجام شود.
وی اضافه کرد: در ماده 688 قانون تعزیرات، هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود،از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه ها، زباله در خیابان ها و کشتار غیر مجاز دام، استفاده غیر مجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع بوده و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.
این مسئول در پایان گفت: به تبصره یک این ماده نیز اشاره کرد و افزود: تشخیص اینکه اقدام مزبور تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته شود حسب مورد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی خواهد بود.
3013
انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.