به گزارش ایرنا ، مدیرپروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی روز چهارشنبه دراین نشست که درساختمان معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع وآبخیزداری شهرستان چالوس برگزار شد ،‌ گفت :‌ این پروژه به عنوان الگوی نوین مدیریت جنگل به گستره ای حدود 120 هزار هکتار درقالب الگو درچهارحوزه استان های مازندران ، گلستان و گیلان درحال اجرا است .
داریوش بیات افزود :‌ حدود 100 هزار هکتار دیگر نیز در خارج از سند مدون تنظیم شده این پروژه ،طبق مزیت هایی که دارد و درپی آن با استقبال خوبی که جوامع محلی دارند ، مد نظر است که بزودی پس از موافقت سازمان به این عرصه افزوده می شود.
وی اظهارداشت :‌سند این پروژه در اردیبهشت ماه سال 1392به امضای مشترک میان نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد رسیده است و نقطه آغاز فعالیت این پروژه نیز در چنین روزی بوده است.
وی ، وزارتخانه های نیرو ، جهاد کشاورزی و امورخارجه ، سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ،‌ شوراهای اسلامی ،‌دهیاری ها ، جوامع محلی و تشکلات مردم نهاد را جزو نهادهایی معرفی کرد که در اجرای این پروژه باید همکاری لازم را داشته باشند.
مدیرپروژ ملی مدیریت چند منظوره هیرکانی ، حفظ تنوع زیستی ، یکپارچگی اکوسیستم و پایداری خدمات اکوسیستمی درسیمای جنگل ها ، تغییرمدیریت وابسته به چوب را از مهم ترین اهدف اجرای این پروژه در شمال کشور معرفی کرد.
بیات گفت :‌ این نشست در حقیقت به مجریان این پروژه کمک خواهد کرد تا دراجرای دستورالعمل ها و شرح خدمات کمتر دچاراشتباه شوند به شکلی که با بهره گیری از تجربه این کارشناسان با کمترین ایراد فرآیند اجرای آن ادامه یابد.
مشاور بین المللی این پروژه نیز گفت :‌ امروز رویکرد مدیریت در جنگل های شمال به سمت وسوی مدیریت چند منظوره است یعنی باید از این عرصه های ملی چند منظوره بهره برد.
'مایک موزر ' از کشور انگلستان افزود :‌ درصورتی اگر سود حاصل از جنگل عاید جوامع محلی شود به یقین چنین اتفاقی نقش تعیین کننده ای در پیشگیری از تهدیدات جنگل های شمال خواهد داشت.
وی از جنگل های هیرکانی به عنوان یکی از ارزشمند ترین عرصه ها در دنیا توصیف کرد و ادامه داد :‌با اینکه چنین عرصه هایی در دیگر کشورها از جمله اروپایی در سطح کمتری دیده می شود ولی آنگونه تنوع زیستی که در جنگل های هیرکانی وجود دارد در دیگر کشورهای به این شکل نیست .
این مشاور بین المللی پروژه مدیریت چند منظور جنگل های هیرکانی گفت :‌ در این پروژه غالب افراد ذینفع مردم و جوامع محلی هستند به گونه ای که از سه سال پیش تاکنون این پروژه توانسته بخوبی مورد استقبال و اشتیاق خیلی از جوامع محلی قراربگیرد.
بنا به اظهار نظر کارشناسان شرکت کننده دراین نشست ، این پروژه هم اکنون در چهار حوزه منتخب از جمله در فریبد و زیلکی رود گیلان ، بلیران ،دوهزار و سه هزار مازندران ،‌ چهل چای استان گلستان درحال اجرا است .
فعالیت در زمینه های گردشگری از جمله طبیعت گردی ، بوم گردی و کشاورزی از مهم ترین مشاغلی است که جوامع محلی در فرآیند اجرای این پروژه همکاری لازم را دارند .
جنگل های هیرکانی (خزری ) شمال ایران درطول ساحل جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته کوههای البرز قرار دارد و این جنگل های کهنسال پهن برگ شامل اراضی پست و کوهستانی به گستره ای نزدیک به 2 میلیون هکتاراست .
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
7078 /1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.