متاسفانه در ایران امروز، ریختن پسماند مواد غذایی، پلاستیک، فلزات، شیشه و ظروف یکبار مصرف، یکی از معضلات حاد زیست محیطی به هنگام تفریح و گردش در طبیعت می باشد.
ایرنا با این اقدام درصدد تغییر رفتار شهروندان و ترویج رفتارهای صحیح و مناسب در این زمینه و نهادینه کردن فرهنگ نریختن زیاله یا جمع آوری آن و نهایتا رفع این معضل در کشور است.
باوجود برخی تلاش های انجام گرفته توسط متولیان قانونی و سازمان های مردم نهاد، متاسفانه هنوز شاهد این معضل در اغلب مناطق طبیعی و گردشگری ایران (اعم از جنگل ها، سواحل دریا، رودخانه ها، کنار جاده ها، بوستان ها و مراتع) هستیم که علاوه بر ایجاد صدمه های جبران ناپذیر به طبیعت، سلامت و تغذیه همه مردم ایران را نیز به خطر انداخته است.
سازمان حفاظت محیط زیست در روز طبیعت در بیانیه ای از مردم تقاضا کرد که از پویش های مردمی 'طبیعت پاک' و 'نه به زباله' حمایت عملی کنند. گردشگران و طبیعت گردان باید به جای رها کردن زباله ها در طبیعت، کیسه های مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و زباله های تولیدی را به ایستگاه های مسقر تحویل دهند.
زباله ها را نباید را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، دره ها، مناطق کوهستانی و کنار جاده ها رها کرد.
بهتر است در زمان حضور در طبیعت، تا حد امکان غذاهای آماده بدون نیاز به پخت مجدد به همراه داشته باشیم و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده نموده و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان امتناع کرده و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش نماییم.
اقدام ایرنا به عنوان یک رسانه مهم با کارکرد اجتماعی و فرهنگی و پرداختن به این مقوله یا چالش مهم محیط زیستی، امری تحسین برانگیز بوده و امید است با حمایت مناسب مسئولان و همراهی به موقع مردم شاهد رفع این معضل در کشور باشیم.
دکتر برهان ولدبیگی پزشک فعال در حوزه سلامت و محیط زیست
8066 انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.