به گزارش ایرنا، عباس وثیق نیا روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی در جمع اصحاب رسانه استان افزود: بی توجهی به ضوبط و مقررات شهرسازی و همچنین خدمات لحاظ نشده در اجرای این طرح مشکلاتی را به همراه آورده است.
وثیق نیا با بیان اینکه شاید پروژه مسکن مهر در نفس خوب بوده است، اظهار کرد: ولی این طرح در نظارت و مکان یابی در برخی از استان ها دچار مشکلات زیادی بوده است.
وی ادامه داد: البته مسکن مهر در استان قزوین نسبت به میانگین کشوری از وضعیت خوبی برخوردار است چرا که در بعضی از استان‌ها مسکن مهر در مناطق باتلاقی و نامناسب ساخته شده است.
وثیق نیا با بیان اینکه در بحث شهرسازی باید به جامعه شناسی و حضور قشرهای مختلف در یک محیط توجه شود،افزود: اما مسکن مهر برای دهک‌های پایین جامعه اختصاص داشته و این موضوع موجب شده قشربندی خاصی برای آن رخ دهد که این قشربندی باید تغییر پیدا کند.
وی با بیان اینکه باید نرخ رشد جمعیت و نیازهای مسکن در کنار یکدیگر قرار داشته باشد تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت،ادامه داد: نرخ استهلاک ساختمان‌ها در کشور 3.2 در سال است و بنابراین اگر 20 میلیون ساختمان وجود داشته باشد در سال 660 هزار واحد آن نیازمند بهسازی و نوسازی است.
وثیق نیا با اشاره به تلاش مهندسان ساختمان برای افزایش عمر واحدهای مسکونی، اظهار کرد: متوسط عمر ساختمان در کشور حدود 30 سال است و سعی داریم 10 سال دیگر به آن اضافه کنیم.
وی در ادامه بر توجه هرچه بیشتر به ایمنی آسانسورها را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر سقوط آسانسور دومین علت مرگ بعد از گاز گرفتگی است.
وثیق نیا اظهار کرد: در حال حاضر 2 هزار مهندس مکانیک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند که چنانچه مسوولیت نظارت بر اجرا و نصب آسانسور به سازمان نظام مهندسی ساختمان محول شود، می توان از آنها در این خصوص استفاده بهینه کرد.
وی اظهار کرد: در مبحث 19 گانه در موضوع آسانسور نظارت های زیادی نداریم که این موضوع ناشی از خلاء قانونی است.
وثیق نیا در ادامه افزود: مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان جایگاه ویژه ای در استان و کشور دارد و کارکردهای آن به صورت مشهود قابل مشاهده بوده است.
وی در ادامه به تاریخچه شکل گیری این نهاد غیردولتی اشاره کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در آذرماه سال 77 تاسیس شده و در حال حاضر 9 هزار و 223 عضو در هفت رشته مهندسی دارد.
وی اظهار کرد: پس از 20 سال از تاسیس این سازمان تلاش کرده ایم واحدهای مختلف سازمان را بهینه و بروز کنیم تا بهترین خدمات رسانی را به شهروندان ارایه دهند.
وثیق نیا با بیان اینکه تعداد اعضای نظام مهندسی ساختمان با 300 عضو در سال اول به 30 برابر رسیده است،افزود: از 9 هزار و 223 عضو، پنج هزار و 50 نفر با داشتن پروانه اشتغال دارای صلاحیت برای ارایه خدمات مهندسی هستند که از این تعداد یک هزار و 800 نفر مهندس خانم می باشند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های آموزشی سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین به مهندسان و استادکاران،گفت: در زمینه ارتقای بخش زیربنایی، برنامه های آموزشی برای معماران تجربی، کاردان ها،استادکاران و عوامل اجرایی ساختمان و همچنین مهندسان در دستور کار داریم.
وثیق نیا با بیان اینکه تمام کارگران ساختمانی باید کارت مهارت داشته باشند،افزود: تاکنون 36 هزار نفر در استان قزوین شناسایی شدند که در حوزه ساختمان فعال هستند.
وی با بیان ضرورت حضور کارشناسان و مهندسان در فعالیت های عمران شهری، افزود: یکی از حوزه های تخصصی که لازم است مهندسان این سازمان در آن مشارکت جدی داشته باشند تا با ورود خود بتوانند نقش بیشتری در ساخت و ساز اصولی شهرها و روستاهای استان ایفا کنند، مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر است که می توان به کیفی شدن فعالیت های عمرانی سامان داد.
وثیق نیا اضافه کرد: تخصصی ترین حوزه ای که ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد شوراهای شهری و روستایی است که در این خصوص باید زمینه مشارکت کارشناسان بومی در پروژه های بزرگ را نیز فراهم کنیم که حضور در شورا این مهم را محقق می کند.
این مسئول افزود: مشارکت در طرح های مهم می تواند در کنار اشتغالزایی برای کارشناسان و تامین گردش مالی مناسب از خروج کارشناسان بومی از استان برای کار در استان های دیگر جلوگیری کند.
وثیق نیا ادامه داد: با توجه به حضور بیش از 9 هزار مهندس در سازمان و توانمندی و ظرفیت بالای این بدنه کارشناسی انتظار داریم تا مشارکت بیشتری در اجرای طرح های عمرانی استان بویژه در پروژه های شهرداری داشته باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در پاسخ به این سوال که کیفیت مسکن مهر در استان را چگونه ارزیابی می کنید نیز گفت: مسکن مهر در استان قزوین به نسبت استانهای دیگر از شرایط مطلوبی برخوردار است و در بخش سازه دارای استحکام خوبی است ولی نمی توان مدعی شد که دارای مشکل و نقص نیست.
این مسئول در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نظارت بر نماهای شهری و ترویج معماری ایرانی و اسلامی گفت: در این زمینه یک تیم ویژه تعیین شده تا نظارت جدی در این بخش صورت گیرد و اجرای نماها ساماندهی ها و کیفی تر شود.
وی افزود: نمای شیشه ای به دلیل رعایت ایمنی شهروندان در مواقع بروز حوادث بویژه زلزله در ساختمانهای دولتی ممنوع شده که هر چند با رعایت اصول فنی می تواند در برخی موارد اجرا شود، اما این موضوع با لحاظ هویت اسلامی و ایرانی کمی فاصله دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین افزود: رعایت مقررات ملی ساختمان تاثیر مهمی در طول عمر ساختمان دارد که باید به این مساله مهم بیشتر توجه شود.
وی تاکید کرد: مطابق با ارزیابی‌هایی که در سال‌های گذشته در خصوص نحوه ساخت و ساز در استان قزوین انجام شده، این استان به عنوان یکی از استان‌های برتر کشور انتخاب و معرفی شده است.
وثیق نیا با بیان اینکه رکود صنعت ساختمان رکود اشتغال را نیز به همراه داشته است،افزود: میزان احداث ساختمان طی سال‌های 91 و 92 بیش از حد نیاز بوده به گونه‌ای که هر سال به 4هزار تا 4 هزار و 500 ساختمان نیاز داشتیم اما در آن سال‌‌ها هفت هزار تا هفت هزار و 500 واحد ساختمانی احداث شد.
این مسئول گفت: یکی دیگر از دلایل رکود صنعت ساختمان در شهر قزوین ساخت شهرک مهرگان است که به این حوزه آسیب وارد کرد چرا که حلقه‌ سکونت در قزوین برش خورد و قشر خاصی را به این شهرک انتقال دادیم و همین امر منجر به ایجاد خلل در خرید و فروش در شهر قزوین شد.
وی خاطرنشان کرد: البته مسکن مهر ساخت و سازهای غیرمجاز را در حریم شهرها به صفر رساند اما با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین از بهبودی وضعیت ساخت و ساز در استان خبر داد و با بیان اینکه این موضوع می تواند مساله رکود را کم رنگ کند، یاد آور شد: در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان ساخت و سازها به 2 برابر افزایش یافته که نشان می‌دهد وضعیت ساخت و سازها رو به بهبود است.
وثیق نیا در پایان با اشاره به میزان صدور خدمات فنی مهندسی،افزود: عملکرد استان قزوین در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی مطلوب است به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر حدود 100 میلیون دلار قرارداد عمرانی فقط با کشور عراق امضا کرده‌ایم.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز از آذر ماه 1377 تاسیس و در حال حاضر با 9 هزار و 223 عضو در هفت رشته و 100 پرسنل و چهار نمایندگی در شهرستانهای تاکستان، بویین زهرا، آبیک و البرز و یک دفتر نمایندگی در شهر محمدیه ارایه خدمات می کند.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.