به گزارش ایرنا، محمدحسین امید دوشنبه شب در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علمی کاربردی با دستگاه های اجرایی استان قزوین افزود: بیشترین سهم دانشجویان مهارتی مربوط به دانشگاه علمی کاربردی است.
وی ادامه داد: بنابراین تنها جایی که می‌تواند در کنار توسعه کیفی، توسعه کمی نیز داشته باشد این دانشگاه است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.
امید با بیان اینکه دیگر مدرک دانشگاهی به تنهایی کاربردی ندارد و باید به دنبال افزایش مهارت‌ها در رشته‌های گوناگون بود،گفت: بنابراین بدیهی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی باید در این راستا بیش از سایر دانشگاه ها همت کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با انتقاد از وضعیت فعلی مهارت ‌آموزی به دانشجویان، خاطرنشان کرد: قرار نیست دانش ‌آموختگان ما نیز مانند دانشجویان نظری برای پیدا کردن شغل منتظر کمک های دولتی باشند، بلکه رشته‌های تحصیلی و آموزش های ما باید شغل‌محور و مهارتی بوده و دانشجویان را کار آفرین بار آورده و برای بازار کار مهیا کند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور در ادامه با اشاره به در نظر گرفته شدن 20 میلیون دلار توسط کمیسیون تلفیق بودجه در لایحه بودجه سال 96 به منظور خرید تجهیزات دانشگاهی برای دانشگاه جامع علمی کاربردی،افزود: بدون شک استفاده از این تسهیلات برای مراکزی خواهد بود که فعالیت بهتری در حوزه های فناوری داشته باشند.
امید در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه و گسترش دانشگاه های نسل سوم نیاز امروز کشور برای افزایش تولید و اشتغال به شمار می رود.
وی در ادامه با بیان اینکه هدف از تاسیس دانشگاه علمی و کاربردی، تربیت تکنسین و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه بوده است،اظهار کرد: این دانشگاه به عنوان دانشگاه مهارت محور در حوزه­های دانش،پژوهش،کار آفرینی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان به دنبال رفع نیازهای جامعه است.
این مسئول اضافه کرد: این دانشگاه پس از 25 سال فعالیت نزدیک به یک میلیون فارغ التحصیل داشته است که این را باید یک شجره طیبه دانست.
وی با بیان اینکه امسال سال دانشگاه علمی کاربردی است،افزود: مقام معظم رهبری شعار امسال را اقتصاد و مقاومتی،تولید و اشتغال نام گذاری کرده اند و معتقدیم این دانشگاه می تواند در کمک تحقق این شعار بسیار موثر ظاهر شود.
امید، پایه اصلی اقتصاد دانش ‌بنیان را نیروی انسانی جوان و متخصص و ایجاد ارزش افزوده از محل فروش فناوری دانست و گفت: نباید فراموش کرد که اقتصاد دانش‌بنیان لازمه اقتصاد مقاومتی است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور این است که نیروی متخصص و کارآمد برای نسل سوم وجود ندارد و بیکاری نیز یکی از دستاوردهای نبود مهارت بین جوانان است.
امید ادامه داد: دانشگاه علمی و کاربردی می تواند مشکل مهارت آفرینی را در بین جوانان برطرف کند، چرا که وقتی شخصی وارد دانشگاه علمی و کابردی می شود مهارت و فن یاد می گیرد، در صورتی که در دانشگاه های نظری فقط درس های تئوری ارائه می شود و دانشجویان از مهارت بی بهره هستند.
امید در ادامه گفت: امسال ما 130 هزار دانشجو جذب کردیم درحالی‌که ظرفیت دانشگاه ما 850 هزار نفر بود، یعنی از هر هفت صندلی، یک صندلی پرشده است و این روند کاهش دانشجو در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه حدنصاب داشتن دانشجو در مراکز برای اینکه بتوانند بدون زیان دهی به کار خود ادامه دهند و بدون افت کیفیت دانشجو تربیت کنند حدود 500 نفر است، تصریح کرد: برخی مراکز ما در کشور درحال حاضر کمتر از 100 دانشجو دارند که با این وضعیت نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند چراکه از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند و ناخواسته کیفیت فعالیت های آنها افت می کند.
وی در پایان گفت: بهترین راه‌حل برای این مراکز کیفی‌سازی رشته‌ها متناسب با نیازهای بازار اشتغال و تعریف رشته های جدید متناسب با نیازهای منطقه ای است.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.