به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتی در نخستین نشست هماهنگی برگزاری جشنواره گیلاس در روستای اندج از توابع الموت شرقی افزود: با توجه به موقعیت ممتاز اقلیمی و ویژگی‌ های منحصر به فرد استان قزوین در تولید محصولات کشاورزی، برگزاری جشن ‌های محصول از قبیل جشن انگور، فندق، پسته، زغال اخته و گیلاس در مناطق روستایی از سنت های دیرینه و کهن استان به شمار می‌ رود.
وی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره ها به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و هر ساله گردشگران بسیاری برای شرکت در این جشن‌ ها به روستاهای استان سفر می ‌کنند و حضور این حجم از گردشگر در یک منطقه روستایی فرصت مغتنمی برای معرفی جاذبه های گردشگری، فرهنگ بومی، توانمند کردن جوامع محلی، افزایش مشارکت مردم، نشاط آفرینی و در نهایت توسعه گردشگری روستایی به شمار می‌ رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: علاقمندی و مشارکت جامعه میزبان برای مشارکت در جشن‌ های محصول، وجود ظرفیت ‌های گردشگری و جاذبه ‌های تاریخی و طبیعی برای معرفی و جذب گردشگران در منطقه و امکانات و پیش نیازهای ضروری اعم از پارکینگ، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، راه دسترسی از جمله موارد مهم روستاهای مورد نظر برای برگزاری جشنواره است.
وی اضافه کرد: با بررسی ‌های صورت گرفته روستای اندج به دلیل تولید قابل توجه محصول گیلاس، مشارکت پذیری جامعه میزبان، امکانات و ظرفیت های روستا و همچنین راه دسترسی مناسب و دو سویه (برای ورود و خروج گردشگران) به منظور برگزاری جشنواره گیلاس در تیرماه سال جاری انتخاب شد.
حضرتی تصریح کرد: تامین امنیت مسافران از طریق استقرار گیت های ورودی و خروجی، تامین منابع مالی و هزینه های مورد نیاز جشنواره از طریق بخش خصوصی و مشارکت با اسپانسر، مختصر بودن مدت زمان سخنرانی ‌ها، پرهیز از برگزاری میتینگ به جای جشن و توجه به وجه شادی آفرینی و نشاط اجتماعی برای شرکت کنندگان در جشنواره، بررسی وضعیت خانه مسافرهای دارای مجوز برای اقامت و پذیرایی مناسب از مسافران و گردشگران ورودی به روستا از جمله نکات مهمی است که باید در برگزاری جشن به آن توجه کرد.
وی اظهار کرد: در جریان اجرای این جشنواره ضمن معرفی توانمندی‌های منطقه به گردشگران باید امکانات مورد نیاز در روستای اندج اضافه شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تاکید کرد: به دلیل حساسیت بسیار این موضوع و با فرصت کوتاه باقی مانده تا زمان اجرای جشنواره باید با توجه به مقدورات منطقه برنامه دقیق و جامع و بسیار سنجیده ای برای برگزاری جشن صورت پذیرد که در یک محیط روستایی هیچگونه عارضه زیست محیطی و اجتماعی در پی نداشته باشد.
استان قزوین در ردیف سه استان برتر تولید کننده گیلاس به شمار می رود.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.