به گزارش ایرنا، دکتر محمدحسین برادران پنجشنبه شب در نشست خبری که به منظور فرا رسیدن 24خردادماه روز جهانی اهداکنندگان خون برگزار شد، افزود: به این منظور با تخصیص اعتباراتی قرار است یک ساختمان اداری در اختیار ما قرار گیرد تا ساختمان فعلی مورد بازسازی و بهسازی قرار گیرد.
وی،حرکت به سمت افزایش اهداکنندگان مستمر خون به عنوان جمعیتی مدیریت شده برای تامین نیازهای خونی را یکی از رویکردهای مهم سازمان انتقال خون دانست و گفت: این سازمان در کنار حرکت به سمت اهدای مستمر، پذیرش و غربالگری داوطلبان بار اول اهدای خون را نیز با هدف کاهش ضریب خطر بروز موارد مثبت آزمایش های غربالگری در خون های اهدایی در برنامه دارد.
برادران ادامه داد:این طرح در ابتدا به صورت پایلوت در چند استان کشور اجرا شد و پس از تحلیل نتایج با توجه به موفق بودن قرار است در استان قزوین نیز اجرا شود.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس تمام داوطلبان اهدای خون که برای اولین بار مراجعه می کنند، پس از پذیرش مراحل مصاحبه، معاینه پزشکی را طبق دستورالعمل های جاری طی کرده و در صورت احراز شرایط اهدای خون از آنها فقط نمونه گرفته شده و صرفا توسط بخش آزمایشگاه و طبق دستورالعمل های مربوطه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
این مسئول ادامه داد: سپس در صورتی که فرد، واجد شرایط برای مراجعه مجدد و اهدای خون باشد بعد از یک بازه زمانی سه ماهه نسبت به فراخوان وی برای ورود به چرخه پذیرش و اهدا اقدام خواهد شد.

***خون گیری از روزه داران قزوینی 20درصد افزایش یافت
مدیرکل انتقال خون استان قزوین همچنین گفت: در 12 روز ابتدای ماه مبارک رمضان میزان مراجعه برای اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30درصد و اهدای خون 20درصد رشد داشته است.
وی همچنین یادآور شد: در سال گذشته با مراجعه 47 هزار و 500 نفر برای اهدای خون و 35 هزار و 300اهدای خون در استان شاهد رشد 18درصدی مراجعه کنندگان و رشد 12درصدی اهداکنندگان خون نسبت به سال 94 بودیم.
برادران افزود: در سال 95 همچنین نیاز بیمارستان های استان نیز به خون و سایر فرآورده های خونی 11درصد افزایش داشت که خوشبختانه توانستیم 100درصد این نیازها را تامین کنیم.
وی با بیان اینکه انتقال خون باید برای چهار روز ذخیره خون مورد نیاز استان را در زنجیره سرد داشته باشد،گفت:به محض آن که در شرایط خاصی این ذخایر کاهش یابد بلافاصله فراخوان اهداکنندگان از طریق رسانه ها و تماس با اهداکنندگان مستمر صورت می گیرد تا با بحران مواجه نشویم.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به ارزش گذاری برخی خدمات انتقال خون و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آنها،این اقدام را یک بازی برد- برد برای بیمار و نظام سلامت دانست و گفت:این اقدام در 2سال اخیر موجب ارتقای کیفیت خدمات و ایجاد فرآورده های نوین خونی شده و باعث شد تا بیماران خدمات با کیفیت تر را دریافت و به فرآورده های نوین خونی دسترسی یابند.
وی ادامه داد: به طور مثال در فرآورده های نوین حذف گلبول سفید 1.2 روز از بستری بیماران نیازمند خون و فرآورده های خونی کاهش و با کاهش ضریب اشغال تخت ، هم هزینه های بیمار کاهش و هم درآمد بیمارستان افزایش می یابد.
برادران گفت: در سال گذشته با این اقدام شاهد رشد 120درصدی در حذف گلبول سفید و در پلاکت فرزیس نیز که معادل6تا8 واحد پلاکت معمولی در بیمارانی است که نیاز روزانه به آن دارند با رشدی25درصدی مواجه بودیم.

**100درصد بیمارستان های قزوین تحت پوشش نظام مراقبت از خون قرار دارد
برادران، مدیریت مصرف خون در بیمارستان ها را یکی از دغدغه های همیشگی سازمان انتقال خون ذکر کرد و گفت: خوشبختانه بیمارستان های استان نیز در این راستا بر افزایش کیفیت و نحوه مصرف خون دقت کافی دارند.
وی ادامه داد: براساس دستورالعمل های سازمان انقال خون هر 6 ماه تجهیزات بیمارستانی مورد بازدید قرار گرفته و ارزیابی می شوند.
برادران افزود:بانک خون بیمارستان های استان به طور 100درصد تامین و هرگونه کمبود و نقص در تجهیزات آنها اعلام و سریع برطرف می شود.

**بانوان نیز باید در اهدای خون مشارکت داشته باشند
برادران در ادامه با اشاره به اینکه زنان قزوین سهم 6.5درصدی در اهدای خون دارند این میزان را با توجه به جمعیت بالای بانوان جامعه بسیار ناکافی دانست و خواستار مشارکت هرچه بیشتر آنها در این فعالیت انسان دوستانه و خداپسندانه شد.
وی در پایان گفت: در این راستا انتقال خون استان یک تفاهم نامه را با اداره کل امور بانوان استانداری قزوین برای اشاعه فرهنگ اهدای خون در زنان امضا کرده است تا بتوانیم از این طریق به روند رو به رشدی از این مشارکت ها دست یابیم.
24خردادماه به عنوان روز جهانی اهداکنندگان خون نام گذاری شده است.
شعار این روز در سال جاری با عنوان نیاز به خون همیشگی است،اهداکننده مستمر بمان انتخاب شده است.
اهداکنندگان مستمر افرادی هستند که در سال می توانند تا چهار بار خون اهدا کنند.
54 درصد کل اهداکنندگان خون را در قزوین اهدا کنندگان مستمر تشکیل می دهند.
استان قزوین دارای 2مرکز خون گیری در قزوین و تاکستان است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.