محمد علی حضرتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به محدوه تخریب شده از باغستان سنتی قزوین اشاره کرد و گفت: باغ های مورد تعرض قرار گرفته واقع در جاده قزوین-رشت بعد از کارخانه شیشه واقع در مسیر شرکت فیلتر البرز و بالاتر از کارخانه نوشابه ساسان واقع شده که در امتداد تخریب های صورت گرفته در اسفند ماه سال گذشته قرار دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه درختان تخریب شده در باغستان سنتی قزوین دارای میوه و پوشش کاملا سبز بوده اند، اظهار کرد: شواهد تخریب ها نشان می دهد که این اقدام سازماندهی شده می باشد.
حضرتی افزود: کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی استان بعدازظهر امروز به محض اطلاع از قطع درختان میوه و تخریب باغستان سنتی در محل حاضر شدند ولی هیچ یک از مالکان در محل حضور نداشتند.
وی با بیان اینکه در اسفندماه سال گذشته نیز بیش از سه هکتار از اراضی باغستان سنتی قزوین تخریب شد که با دخالت استاندار و برخی مسئولان مانع از ادامه کار سود جویان در این محدوده شدیم،افزود:باغستان سنتی قزوین از دارایی‌های ارزشمند استان است که همه باید در جهت حفظ و احیای آن تلاش کنند.
این مسئول یادآور شد: 10 اسفند سال گذشته به‌ موجب مصوبه مربوط به سال 89 و توافقی که بین مالکان و شهرداری صورت گرفته بود در این باغستان تغییرکاربری صورت گرفت اما این تغییرکاربری در کمیسیون ماده پنج مصوبه نداشته و فقط در شورا به ‌تصویب رسیده بود و در نتیجه هنوز جنبه قانونی پیدا نکرده بود.
وی با بیان اینکه تخریب امروز نیز ادامه تخریب های باغستان سنتی قزوین در اسفند ماه سال 95 می باشد،اضافه کرد:تخریب بخش هایی از باغستان سنتی قزوین در روز جاری به دست سودجویان و سوداگران و با هدف تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به مسکونی صورت گرفته است.
حضرتی ادامه داد: به نظر می رسد اتفاق رخ داده حاصل منافع مشترک برخی از مالکان و یک نهاد بوده باشد.
وی اظهار کرد: این اقدام با فرمایش های مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ محیط زیست و فضای سبز و سخنان رییس جمهوری در اجلاس اخیر شهرهای اسلامی که بر حفظ باغ های سنتی تاکید کرده بود، منافات دارد.
حضرتی افزود: باغستان سنتی قزوین در حقیقت تداوم بافت تاریخی قزوین است و هیچ باغستانی در کشور وجود ندارد که به اندازه باغستان سنتی قزوین در حیات فرهنگی-اجتماعی یک شهر تاثیر گذار بوده باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین اظهار کرد: در حال حاضر باغستان سنتی قزوین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و درختان قطع شده در روز جاری در این مکان نیز در محدوده ثبت شده قرار داشته اند.
حضرتی در پایان گفت: متاسفانه فرآیند تخریب طی سال‌های اخیر بخش عمده‎ای از باغستان قزوین را از بین برده و سیاست‌گذاری های غلط برای توسعه قزوین که آغاز آن در دهه 40 بوده و در ادامه استقرار لشگر 16 زرهی باعث از بین رفتن باغستان شمال قزوین و تغییر مسیر رودخانه‌ها شده و ادامه این روند نیز به اشتباه توسعه نام گرفته است.
شهر قزوین دارای 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب این شهر را احاطه کرده اند.
در دهه های اخیر بخش زیادی از باغستان سنتی قزوین به دلیل توسعه شهر تخریب و نابود شده اند.
بخشی از تخریب باغستان سنتی قزوین به دست سودجویانی انجام شده که در سال های گذشته با انگیزه تغییر کاربری اراضی درآن بخش از باغستان سنتی قزوین که در کنار جاده و یا حوالی منازل مسکونی قرار دارد، درختان باغ ها را بریده و یا به اتش کشیده اند.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.