به گزارش ایرنا، فریدون همتی ظهر یکشنبه در حاشیه افتتاح نخستین طرح شتابگر ملی در جمع خبرنگاران با اشاره به روز ملی فناوری هسته ای و افتتاح این طرح از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور از محل سالن اجلاس سران افزود: این مجموعه که اولین مرکز پرتودهی با استفاده از شتاب دهنده صنعتی و الکترون است توسط متخصصان کشور در راستای تحقق سیاست های درست دولت برای توسعه استفاده از دانش و انرژی هسته ای برای بخش های مختلف صنعتی، پزشکی، کشاورزی ساخته و به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط استان قزوین و ویژگی های صنعتی، کشاورزی و فعالیت های استان در حوزه پزشکی و همچنین وجود دانشگاه های مهم نظیر دانشگاه امام خمینی (ره) و دانشگاه آزاد اسلامی، مراحل ساخت این مرکز شتابدهنده و پرتودهی صنعتی در استان قزوین آغاز شد و در نتیجه امروز در کمتر از یکسال شاهد افتتاح این مجموعه هستیم.
استاندار با بیان اینکه این مجموعه اولین مرکز بومی کشور است و تنها یک نمونه غیر بومی آن در استان یزد احداث شده است، اضافه کرد: این مرکز با استفاده از دانش و فناوری متخصصان داخلی به بهره برداری رسیده است و در زمینه های مختلف افزایش مقاومت کالاهای صنعتی، محصولات خوراکی، پزشکی و میکروب زدایی استفاده می شود که در گذشته این فرایند با استفاده از مواد شیمایی که اکنون منسوخ شده انجام می شد.
وی افزود: خوشبختانه این مرکز می تواند به عنوان یک مجموعه زیرساخت کاملا علمی، فنی و تخصصی با آخرین دانش و دستاورد علمی برای کمک به ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی، کشاورزی، دارویی و پزشکی در سطح استان به کار گرفته شود و همچنین چهار استان همجوار قزوین البرز، همدان، زنجان و گیلان از این مجموعه استفاده کنند.
همتی ادامه داد: برنامه های بعدی برای توسعه و تکمیل این مرکز در دستور کار قرار دارد و ایجاد آزمایشگاه و طرح گسترش آن را در آینده ای نزدیک دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: اکنون ما جزو 9 کشور دارای شتابدهنده صنعتی از قبیل آمریکا، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، آلمان و بلژیک هستیم و می توان اعلام کرد صنعت هسته ای ایران نه تنها متوقف نشده بلکه به سوی رشد و ارتقا حرکت می کند.
همتی اضافه کرد: این سایت در استان قزوین با اعتباری بیش از 800 میلیارد ریال و اشتغال آفرینی برای 50 نیروی مختصص و دانشگاهی به صورت مسقیم و 200 نفر به صورت غیرمستقیم از حمل و نقل کالاها و محصولات را به دنبال دارد.
این مسئول ادامه داد: این مجموعه با ساختمان و تجهیزات متفاوت در زمانی کمتر از یکسال ساخته و آماده شد و امروز با فرمان ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور به بهره برداری رسید و باید به مقام معظم رهبری و مردم عزیز تبریک عرض کرد.

*** دبیرستان دخترانه و پسرانه هسته ای در قزوین ساخته می شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در پی مذاکراتی با دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی قرار شد یک دبیرستان دخترانه و پسرانه هسته ای را در قزوین زیر نظر این سازمان احداث شود به همین منظور مراحل کلنگ زنی آن به زودی در زمینی با 4 هزار متر مربع وسعت در بهترین نقطه قزوین آغاز خواهد شد.
همتی خاطر نشان ساخت: این دبیرستان سومین مرکز آموزشی در کشور بعد از تهران و مشهد در این زمینه است و گام بسیار مهم و اساسی برای نوجوانان مستعد استان محسوب می شود.
مرکز پرتودهی صنعتی نوین مجهز به اولین شتاب دهنده پرقدرت ساخت ایران امروز 20 فروردین ماه برابر با روز ملی فناوری هسته ای از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
این مرکز با 800 میلیارد ریال اعتبار برای 50 متخصص به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.
6101/ 6128 *خبرنگار: هادی درزی رامندی ** انتشار دهنده: مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.