به گزارش ایرنا، فریدون همتی روز پنجشنبه در جریان بازدید از طرح پرتودهی صنعتی (رودترون) افزود: این طرح 20 فروردین ماه جاری همزمان با سالروز ملی فناوری هسته ای به عنوان اولین طرح اقتدار آفرین صنعت هسته ای در استان قزوین، افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.
وی در خصوص افتتاح این طرح علمی یادآور شد: این پروژه از طریق ویدئو کنفرانس به صورت زنده با حضور رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران تهران و جمعی از سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران و مقامات عالی رتبه کشوری و لشگری مورد افتتاح و بهره برداری قرار می گیرد.
استاندار قزوین در ادامه گفت: مرکز پرتو دهی الکترون صنعتی با شتاب دهنده بومی در حوزه های کشاورزی،صنعتی،پزشکی و محیط زیست کاربرد دارد.
وی در پایان گفت: این طرح اولین شتابگر ساخته شده به دست دانشمندان کشور به شمار می رود و برای راه اندازی فاز نخست این مجموعه 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
برای ساخت و استقرار مرکز پرتودهی صنعتی که به دست دانشمندان و مهندسان داخلی ساخته شده،در فاز اول 6 هکتار زمین در نظر گرفته شده است.
با بهره برداری از این مرکز 50 فرصت شغلی مستقیم و 300 فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد و زمینه برای فعالیت های علمی محققان و پژوهشگران چهار استان کشور فراهم می شود.
با راه اندازی این مرکز می توان خدمات متنوعی را به بخش صنعت، کشاورزی و پزشکی ارائه داد که به عنوان نمونه یکی از آنها افزایش زمان نگهداری محصولات غذایی و پیشگیری از بروز آفت در آنها است که می تواند صادرات کالا از کشور به خارج را تسهیل کند.
مشابه خارجی دستگاه شتابگر ساخته شده توسط متخصصان ایرانی 12 تا 15 میلیون دلار قیمت دارد.
6101* 3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.