سیاووش شمسی پور روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام پیوستن به کمپین ' نه به ریختن زباله' افزود: رعایت قانون و اخلاق طبیعت گردی، بهره گیری از آموزه های دینی و اخلاق زیست محیطی، صیانت از محیط زیست را درونی و جزو ویژگی های رفتاری یک فرد می کند.
وی با اشاره به اینکه محیط زیست سالم جزو سرمایه های جامعه محسوب می شود، بیان کرد: مسافران نوروزی باید در زمان حضور در طبیعت تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت و یا گرم کردن نیست به همراه داشته و در صورت نیاز به آتش از زغال آماده استفاده و از شکستن سرشاخه درختان پرهیز و از روشن کردن آتش کنار درختان و علف های خشک خود داری کنند.
وی ادامه داد: گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله های تولیدی را به ایستگاههای مستقر تحویل و زباله ها را در جنگل، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی و دامن طبیعت رها نکنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد: افرادی که برای تفریح به دامن طبیعت می روند در صورت مواجه شدن با هرگونه حریق در طبیعت، نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.
شمسی پور تصریح کرد: گشت ویژه یگان حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف استان در ایام نوروزی مستقر است و با فروشندگان حیوانات غیرمجاز و هرگونه تخریب محیط های طبیعی و ساخت و سازهای غیرمجاز توسط ضابطین دادگستری و ماموران اجرایی برخورد می شود.
وی در پایان با توجه به اجرای طرح 'مسیر سبز - ساحل پاک' با هدف پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست و تاکید بر استراتژی توسعه پایدار، حفظ سیمای محیط طبیعی و شرایط بوم شناختی رودخانه ها و همچنین حفظ و پاکسازی سواحل دریا، از مسافرانی که قصد عزیمت به شهرهای شمالی کشور را دارند درخواست کرد، با مامورین اجرایی این طرح همکاری کنند.
از مساحت 15هزار و 626 کیلومتر مربعی استان قزوین، 9 هزار و 350 کیلومتر مربع مربوط به اراضی ملی می باشد که در محدوده 2 زیر حوزه به نام های شاهرود و شور قرار گرفته است.
60 درصد اراضی استان قزوین شامل اراضی ملی است که از این میزان 853 هزار و 485 هکتار آن مرتع بوده که از نظر پوشش گیاهی در سه درجه، خوب، متوسط و فقیر تقسیم بندی می شوند.
جنگل ها با 28 هزار و 157 هکتار دیگر عرصه های طبیعی قزوین هستند که حدود 1.8 درصد از مساحت استان قزوین را تشکیل داده اند و بطور عمده در مناطق الموت و طارم قرار گرفته اند.
استان قزوین دارای یک منطقه حفاظت شده به نام باشگل در شهرستان تاکستان با 25 هزار و 198 کیلومتر مربع وسعت و یک منطقه حفاظت شده در الموت و یک منطقه حفاظت شده در طارم سفلی به ترتیب هر یک با وسعت 118 و 49 هزار کیلومتر مربع می باشد.
همچنین دشت الله آباد، منطقه فتح آباد بویین زهرا و منطقه کوهستانی عرشه کوه همگی در استان قزوین قابل تبدیل شدن به منطقه تیراندازی و شکار ممنوع هستند.
7390/ 6128 * خبرنگار: گیتی سیمیاری * انتشار دهنده: مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.