به گزارش ایرنا،سالار قاسمی یکشنبه شب در ششمین نشست شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در استانداری برگزار شد با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای و علوم انسانی در جامعه مغفول واقع شده است،افزود: علوم انسانی از جمله علومی است که تحقیقات میدانی مختلفی درباره رفتارشناسی،آسیب های اجتماعی،فرهنگ و تمدن،تاریخ و اقتصاد انجام داده و بسیاری از سیاست گذاری ها در بخش های مختلف از این بخش تاثیر گرفته اند.
وی،لزوم پرداختن به پژوهش در این علوم را از خواسته های مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود:اجرای طرح پژوهش در فرهنگ اقوام و ملل از جمله بسترهای مناسب برای چنین پژوهش هایی است که با مشارکت 70 واحد آموزشی و بیش از 800 پژوهش گر معلم و دانش آموز اجرا خواهد شد.
قاسمی خواستار تامین فضای برگزاری جشنواره این طرح در یکی از سالن های نمایشگاه بین المللی استان به مدت 2روز با کیفیت و شرایط سال قبل و همچنین تامین حداقل50 درصد از هزینه های جاری اجرای این پژوهش از شورای آموزش و پرورش شد.
وی در ادامه با گرامیداشت هفته تربیت اسلامی به فعالیت های این اداره کل در حوزه برنامه های تربیتی اشاره کرد و گفت:بدون داشتن برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت امکان پیشبرد برنامه ها وجود ندارد و ما بر همین اساس برنامه چهار ساله فرهنگی هنری و تربیتی را تدوین کردیم و برای اولین بار با تشکیل انجمن پیشکسوتان تربیتی 2 جلد کتاب تجارب تربیتی تدوین و به چاپ رسید.
این مسئول،طراحی سرود ویژه چهارده معصوم(ع) با رویکرد استفاده از هنر برای مضامین مهم تربیتی،تشکیل کاروان نماز در مدارس و نشست هفتاد تن از نمایندگان تشکل های دانش آموزی از جمله بسیج،اتحادیه انجمن اسلامی،شوراهای دانش آموزی و هلال احمر با استاندار را از دیگر برنامه های تربیتی و پرورشی این اداره کل در سال جاری عنوان کرد.
قاسمی در ادامه اردوگاه های دانش آموزی را ظرفیت مهمی در پیشبرد برنامه های فرهنگی و تربیتی مدارس عنوان کرد و ادامه داد: تا امسال کار چندانی در بهسازی این اردوگاه ها صورت نگرفته بود اما با سفر رییس جمهوری به قزوین و پیش بینی اعتبارات مالی برای نوسازی آنها، فعالیت های مناسبی در این خصوص در حال انجام است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم حمایت مالی از هنرستان های استان گفت: پیشنهاد می کنیم با تشکیل کارگروهی از نمایندگان آموزش و پرورش و فرمانداران به شناسایی ظرفیت های مختلف دستگاه ها در زمینه توسعه کمی و کیفی هنرستان ها در سطح استان اقدام کرده و به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسیم.
معاون آموزش ابتدایی و سرپرست معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در ادامه این مراسم گفت:در سال گذشته 6هزار نوآموز در استان داشتیم که به دلایل مختلف از جمله فقر در مناطق محروم برای مقطع پیش دبستانی ثبت نام نکردند.
رضا طاهرخانی، افت انگیزه و تحصیل و تکرار پایه را از جمله نتایج نامطلوب ثبت نام نکردن در پیش دبستانی عنوان کرد و افزود:با وجود پیگیری های صورت گرفته و تصویب اختصاص 2میلیارد ریال برای جذب نوآموزان پیش دبستانی تاکنون در این زمینه هیچ اعتباری اختصاص نیافته است.
وی در ادامه با ارائه گزارشی از انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های مربوط به بحث سوادآموزی خبر داد و گفت:با توجه به اینکه این موضوع تنها به آموزش و پرورش باز نمی گردد، دستگاه های اجرایی استان متعهد شده بودند تا20بهمن ماه برای اختصاص ظرفیت های خود در این زمینه با ما تفاهم نامه امضا کنند.
طاهرخانی ادامه داد: در این راستا تاکنون پنج دستگاه استان شامل ثبت احوال،بهزیستی،اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی،شورای اسلامی شهر و شرکت پست این تفاهم نامه را امضا و هفت دستگاه دیگر شامل تعاون،کار و رفاه اجتماعی،کمیته امداد،بسیج سازندگی، نیروی انتظامی،فنی و حرفه ای،حج و زیارت و منابع طبیعی در حال انجام زمینه عقد تفاهم هستند.
وی اضافه کرد: چهارده دستگاه دیگر نیز با وجود مکاتبه ها و رایزنی های صورت گرفته تاکنون هیچ پاسخی ارائه نکرده اند.
طاهرخانی با بیان اینکه همکاری دستگاه ها در شناساسی و جذب بی سوادان موثر است، در پایان یادآور شد:آموزش و پرورش به ازای با سواد کردن هر فرد بی سواد هفت میلیون ریال به فرد آموزش دهنده پرداخت می کند.
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90، 7.8 درصد جمعیت استان قزوین بی سواد هستند.
7388* 3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده:رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.