به گزارش ایرنا، جمال انصاری شامگاه یکشنبه در جلسه هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان که در استانداری برگزار شد، پیشگیری را مهم‌ترین موضوع در بحث اعتیاد دانست و افزود: در صورتی آموزش های پیشگیری از اعتیاد برای گروه های مختلف نتیجه بخش خواهد بود که نگاه ما نیز کارشناسی و کلان باشد.
وی، اعتیاد را به عنوان یک رفتار ناهنجار و آسیب اجتماعی مهم دانست و یادآور شد: باید با کار فرهنگی آسیب های ناشی از اعتیاد در جامعه را ریشه کن کرد.
انصاری اضافه کرد: اگر می خواهیم در این حوزه فعالیتی ماندگار و تاثیرگذار داشته باشیم باید از مشارکت برنامه ریزی شده مردم برای مقابله با پدیده شوم اعتیاد استفاده کنیم.
فرماندار قزوین نیز در این جلسه با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد نیازمند آموزش همگانی است، گفت: برای جلوگیری از هزینه های هنگفت جهت مقابله و درمان اعتیاد، همه مسئولان باید تلاش کنند تا از ورود افراد به این پدیده شوم پیشگیری شود.
سیدعلی موسوی، آگاه سازی جامعه با آموزش های عمومی پیشگیری از موادمخدر و فرهنگ سازی جامعه را امری ضروری دانست و افزود: دستگاه های فرهنگی و آموزشی باید با حساسیت لازم در این زمینه عمل کرده تا ضمن جلوگیری از هرگونه فساد اجتماعی، روح و روان جامعه را از این آفت خانمانسوز دور کنند.
وی ادامه داد: به منظور تشویق مشارکت عمومی و عزم جمعی در پیشگیری از شیوع مصرف موادمخدر، براساس مصوبه شورای مبارزه با مواد مخدر از ساکنان روستاهای پاک و عاری از موادمخدر در استان تجلیل می شود.
موسوی، اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر را امری ضروری و یکی از رویکردهای مهم دولت در خصوص مقابله با آسیب های جامعه برشمرد و گفت: در این رابطه باید همه اقشار جامعه پای کار باشند.
*** مهاجرت، بیکاری و گرایش به اعتیاد مهمترین آسیب در مناطق روستایی است
فرماندار شهرستان البرز مهاجرت، بیکاری و گرایش به اعتیاد را مهمترین آسیب در مناطق روستایی دانست و گفت: برای ریشه یابی اعتیاد باید همه عوامل را بررسی و برای پیشگیری از آن برنامه ریزی کنیم.
رضا عسگری افزود: در مقابله با این پدیده خانمانسوز تنها بسنده کردن به وظیفه اداری راهگشا نبوده و از این رو ورود متعهدانه و مسئولانه آحاد مردم و مسئولان را باید در نظر گرفت و مبارزه با اعتیاد را به صورت گفتمان عمومی در سطح جامعه مطرح کرد.
به گفته وی، هیچ جامعه ای سالم نخواهد شد مگر اینکه از بستر جامعه گروه های مرجع با پایگاه های اجتماعی مختلف برای تغییر باورعمومی در این زمینه اقدام کنند.
عسگری با بیان اینکه تا وقتی ما برخورد حذفی و سلبی با مسئله اعتیاد داشته باشیم هیچ مشکلی حل نمی شود، افزود: برنامه های نشاط آور و سرگرم کننده و تلاش برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان، به ویژه نوجوانان و جوانان می تواند در مهار اعتیاد در جامعه موثر باشد.
عسگری یادآور شد: متاسفانه در برخی روستاها، فرهنگ ‌ها و بازی‌های قدیم جای خود را به شب‌نشینی و شیوع اعتیاد داده و برخی افراد نیز در مراسم‌ ها و جشن‌ ها اقدام به مصرف موادمخدر می‌کنند که این نیز معضل جدی در شیوع استفاده از مواد است.
فرماندار شهرستان البرز ادامه داد: وقتی برخی تفریحات سالم در چارچوب نظام و یا فرهنگ و آداب و رسوم روستایی که می تواند نشاط آور باشد و اوقانت فراغت افراد را در محیط هایی که کمترین امکانات فرهنگی و ورزشی را دارند، پر کند را محدود می کنیم باید به پیامدهای آن نیز بیاندیشیم.
وی با اشاره به اینکه وقتی موسیقی اصیل را محدود می کنیم باید بپذیریم که پیامدهایی را هم به دنبال دارد، افزود: برای همین باید برخی از آداب و رسوم محلی و روستایی که هیچ خللی به ارزش های ما وارد نمی کند را احیا کنیم تا بتوانیم به کاهش برخی آسیب ها، از جمله اعتیاد کمک کنیم.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین نیز در این جلسه با بیان اینکه نگاه ما به روستاها فرهنگی است، گفت: به همین دلیل با راه اندازی شورای فرهنگ روستایی در تمامی روستاهای دارای دهیاری استان، گام مهمی در این زمینه برداشته ایم.
کریم حبیبی انبوهی ادامه داد: هر جا که دچار مشکل و آسیب می شویم ناشی از بی توجهی به فرهنگ است لذا شوراها می توانند با فعالیت های ایجابی و سلبی مانند ترویج شعائر دینی، برگزاری مناسبت ها و کنترل ناهنجاری ها به کاهش آسیب ها کمک کنند.
7389/8054*خبرنگار: نسرین رحیمی** انتشار دهنده: رضا اسدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.