ستاد تنظیم بازار جلسات مرتبی دارد ولی اثری از تنظیم بازار نیست و قیمت ها روز به روز بالاتر می رود.

قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر روزانه افزایش پیدا کرده و این امر در سبد کالای خانوار تأثیر گذاشته است. ستاد تنظیم بازار استان قزوین به‌صورت محرمانه تشکیل می‌شود ولی باز هم قیمت‌ها همچنان بالاست. به‌راستی چه زمانی بازار سامان می‌گیرد و روی آرامش به خود می‌بیند؟

به گزارش جماران، ایسنا نوشت: این روزها مردم هر روز با یک قیمت برای کالاهای مصرفی خود در مغازه‌ها و مراکز خرید مواجه می‌شوند؟ افرادی که با افزایش اجاره‌بها و قیمت‌ها، مبلغی اندکی را برای هزینه خوراک اختصاص می‌دهند و با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هر روز قدرت خریدشان نسبت به روز قبل کاهش پیدا می‌کند.

پیگیری‌های مختلف از مسئولین امر هم بی‌پاسخ مانده است، مسئولان یا می‌گویند موضوع مورد سؤال، کشوری است و از دست آن‌ها خارج است و یا اینکه به علت محرمانه بودن جلسات اقتصادی به خبرنگاران که چشم بیدار جامعه هستند پاسخگو نیستند، قیمت برنج روز به روز در حال افزایش است، قیمت مرغ و تخم مرغ ثباتی ندارد.

تخم‌مرغی که هر شانه ۳۰ تایی آن ۲۰ هزار تومان بود و خریدار نداشت به ۳۸ هزار تومان رسید یعنی یک عدد تخم‌مرغ حدود ۱۲۵۰ تومان، اگر یک کارگر حداقل ۲ نفر را تحت تکفل داشته باشد و در ۲ وعده غذایی تنها تخم‌مرغ مصرف کنند؛ باید ۲۲۵ هزار تومان برای خرید تخم‌مرغ در سبد خانوار کنار بگذارند. در کنار تخم مرغ، قیمت مرغ هم افزایش پیدا کرده است.

قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان به علت جوجه‌ریزی زیاد به ۸۰۰۰ تومان رسید که پس‌ازآن برای تنظیم بازار و رعایت حقوق تولیدکننده قیمت هر کیلو مرغ ۱۲۶۰۰ مصوب شد ولی در دو ماه گذشته قیمت مرغ بازهم بالا رفت و به کانال ۲۰۰۰۰ تومان وارد شد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد.

مرغداران از نداشتن نهاده‌های طیور گلایه دارند، بالاخره ساماندهی نهاده‌های طیور در کشور وظیفه کیست؟ آیا مسئولین دستگاه‌های نظارتی توان رسیدگی به این امر را ندارند؟ نهاده‌ای که با ارز دولتی وارد می‌شود به دست چه کسانی می‌رسد؟ چرا تولیدکنندگان باید از وجود دست‌های پشت پرده در بازار مرغ گلایه داشته باشند؟ اگر مرغ ۲۰ هزار تومانی برای مسئولین مهم نباشد برای مردم، کارگران و کارمندانی که حقوق ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومانی دارند سنگین است.

در حالی مرغ در بازار با قیمت ۲۰ هزار تومانی عرضه شد که ۵۰ درصد نهاده دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته بود. در اینجا ۲ سوال مطرح می‌شود نخست آنکه آیا نهاده به دست تولیدکننده واقعی می‌رسد؟ اگر می‌رسد قیمت مرغ نباید این‌گونه گران باشد. اگر نهاده به دست تولیدکننده نمی‌رسد چرا نظارتی صورت نمی‌گیرد و مسئولین ناظر و متولی کجای میدان جنگ اقتصادی هستند؟

چرا باید یک تولیدکننده در استان قزوین با چند نام در بازار مرغ فعال باشد و با داشتن ۶۰ درصد تولید مرغ یک استان و فعالیت در یک پست بخش خصوصی، بخواهد مسئولین را تحت‌فشار قرار دهد؟ چرا باید یک نفر برای استان تعیین تکلیف کند که در صورت عدم تحقق درخواست‌هایش، مرغ را روانه بازار نخواهد کرد؟

درد مردم یکی دو تا نیست!

از مرغ و تخم‌مرغ که بگذریم به برنج که بخشی از قوت مردم است می‌رسیم. قیمت برنج وارداتی با افزایش قیمت ارز افزایش پیدا کرد و در رقابت با برنج تولید داخل خود را به آن رساند. اما برنج تولید داخل از بازار جا نماند و طی ۲ هفته اخیر از هرکیلو ۲۴ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید. این قیمت، قیمت فروشگاه‌های معتبر استان قزوین است، حال آنکه در بازار آزاد قیمت‌ها بیش از این هاست. به‌راستی هزینه ماهانه تأمین کالاهای اساسی برای یک خانواده چقدر است؟ خانواده‌ها چقدر توان ایستادگی زیر بار تورم و فشار اقتصادی را دارند؟

یک سوال ساده؛ مگر افزایش قیمت دلار در تولید محصول داخلی مانند برنج دخیل است؟ مگر برنج مواد اولیه‌ای دارد که بخواهد از خارج از کشور وارد شود که با افزایش قیمت ارز قیمت برنج هم افزایش می‌یابد! مسئولین در پاسخ به این سوال که قیمت برنج داخلی چقدر است؟ عنوان می‌کنند که بازار، تعیین‌کننده قیمت برنج داخلی بوده، هست و باید باشد؟ یعنی هیچ نظارتی وجود ندارد؟!

با واردات دانه‌های روغنی قیمت روغن هم در بازار بیش از ۸۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است، مگر در کشور توان کاشت دانه‌های روغنی وجود ندارد؟ مگر کشورهایی مانند پاکستان که دانه‌های روغنی کشت می‌کنند چه ویژگی متمایز آب و هوایی نسبت به ایران دارند که ما نمی‌توانیم در کشوری که ۴ فصل است آن را کشت کنیم؟

پیگیری از مسئولان

برای پیگیری بحث افزایش قیمت‌ها و نظارت بر این موضوع با رئیس سازمان صمت قزوین تماس می‌گیریم، عزیزالله افضلی، رئیس سازمان صمت قزوین به ایسنا می‌گوید: جلسه ستاد تنظیم بازار پنجشنبه ۱۰ مهر با حضور استاندار برگزار و تصمیماتی اخذ شد که باید نتیجه را از استانداری دریافت کنید.

با عیسی قبادی، معاون اقتصادی استاندار قزوین، تماس می‌گیریم؛ وی اظهار می‌کند: جلسه ستاد تنظیم بازار که پنجشنبه هفته گذشته در استانداری برگزار شد، با توجه به مطرح‌شدن مسائل محرمانه، استاندار به خبرنگاران اعلام کرد که جلسه را ترک کنند.

قبادی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار تشدید نظارت‌ها و بررسی موجودی ذخایر استان مصوب شد، ادامه می‌دهد: همچنین مصوب شد کمیته‌ای جهت تعیین قیمت مرغ تشکیل شود تا بر اساس میزان نهاده اختصاص یافته، مرغ با قیمت دولتی دریافت کنیم البته این امر طی ۲ ماه انجام شده است.

قبادی اشاره می‌کند: برای اینکه مرغ دونرخی نشود با مرغداران هماهنگ کردیم مبلغی بابت مابه‌التفاوت نرخ نهاده‌ها دریافت و به کشتارگاه دهیم تا قیمت مرغ را با نرخ تعادلی بالاتر از نرخ دولتی و پایین‌تر از نرخ بازار در سطح استان توزیع کنیم.

معاون اقتصادی استاندار قزوین می‌گوید: بیش از ۵۰ درصد نهاده موردنیاز مرغداران با نرخ دولتی تأمین می‌شود و به ازای آن مبلغی را می‌گیریم و در اختیار کشتارگاه قرار می‌دهیم تا مرغ با قیمت ۱۷۵۰۰ در سطح استان توزیع شود. اگر این امر را اجرایی نمی‌کردیم الآن شاهد عرضه مرغ ۱۹ هزار تومانی در بازار بودیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.