معاون امور حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: 70 درصد مراکز درمانی کشور به نسخه الکترونیک متصل هستند.

معاون امور حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه ۷۰ درصد از مراکز درمانی و مطب‌ها در کشور به نسخه الکترونیکی متصل بوده و به صورت آنلاین برای ما نسخه ارسال می‌کنند.

به گزارش جماران، طاهر موهبتی ظهر شنبه و در حاشیه جلسه ارزیابی دوره‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی قزوین برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون ۴۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش خدمات سازمان بیمه سلامت قرار داشته که بیشترین آنها ساکنان در روستا و سایر اقشار کم‌درآمد هستند.

به گفته وی، بعد از بیمه روستاییان، بیمه رایگان و بیمه کارکنان دولت، بیمه سلامت رتبه چهارم را به خود اختصاص داده تا جایی که بسیاری از خانواده‌های معظم شهدا، افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد، طلاب و دانشجویان عضو آن هستند.

وی تاکید کرد: در حوزه کرونا، ۱۱۰ هزار بیمه شده تحت حوزه بیمه سلامت به دلیل ابتلا به این ویروس در مراکز درمانی و تعدادی نیز در مراکز آی سی یو بستری شدند که خدمات خوبی نیز به آنان ارایه شد.

موهبتی ادامه داد: داروهایی که در دستورالعمل دارویی این بیماری وجود داشت خوشبختانه در حمایت بیمه سلامت نیز قرار داشتند و از سی تی اسکن و خدمات آی سی یو گرفته تا آزمایش‌های پی سی آر که از ابزارهای تشخیصی این بیماری هستند، تحت پوشش بیمه سلامت بودند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶ هزار و ۸۰۰ مرکز پاراکلینیک از جمله داروخانه‌ها، تصویربرداری و فیزیوتراپی‌ها نسخه‌پیچی‌های خود را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند، افزود: امیدواریم تا پایان امسال انجام این مساله به ۱۰۰ درصد برسد که البته پیش‌بینی ما تا امسال ۸۰ درصد بود اما چون در حال حاضر پوشش ۷۰ درصدی را داریم، تاکید ریاست جمهوری و وزیر بهداشت این است تا ۹ آذرماه امسال به طور عملی مصرف کاغذ در بخش دفترچه‌های بیمه را به حداقل برسانیم.

موهبتی با اشاره به اینکه با موضوع دولت الکترونیک و نخسه الکتروینک، به عنوان پروژه ارزشمند حوزه سازمان الکترونیک، مصرف کاغذ نیز به حداقل می رسد، تاکید کرد: امیدواریم روزی شاهد حذف دفترچه‌های بیمه باشیم که البته این بدان معنی نیست که در حال حاضر زیرساخت فنی این موضوع وجود ندارد، بلکه برعکس به صورت ۱۰۰ درصدی وجود دارد اما مفهوم آن این است که ما شرکای کاری خود اعم از پزشکان، متخصصان، تصویربرداری‌ها و سایر مراکز را متقاعد به حضور در این فرآیند کنیم. 

این مسئول تصریح کرد: در دولت الکترونیک باید به این مساله توجه داشت که بلوغ سامانه‌های الکترونیک در زمان انجام می‌شود و اینگونه نیست که در آغاز کار بهترین سامانه را بخواهیم و نه اینکه مقدور نیست بلکه آن قدر پروژه را سنگین و تغییر رفتار را در بالاترین سطح خود می‌رسانیم که استقبال از آن را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیش از انتظارات، شرکای کاری ما در این پروژه باید همکاری‌های لازم را داشته باشند، گفت: این کار در کشورهایی مانند فنلاند و ترکیه تا ۱۵ سال به درازا کشید اما در کشور ما عمده کارها به پایان رسیده و امیدواریم برای نخستین مرتبه نظام اپراتوری را در نظام سلامت کشور و در بخش آی تی تجربه کنیم و کل کار را به بخش خصوصی و از طریق تعرفه‌هایی که براساس هر تراکنش انجام می‌شود، به انجام برسانیم.

کرونا، درآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به شدت کاهش داد

موهبتی ادامه داد: همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور مراجعات بیمارستانی و به دنبال آن خدمات ارایه شده در اینگونه مراکز به حداقل ممکن رسید و با توجه به اینکه ۹۵ درآمد این مراکز از محل بیمه تامین اجتماعی بود، طی این دوران ما شاهد کاهش شدید درآمد در این حوزه بودیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشورهای جهان از ۲۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار برای تامین نیازهای خود در نظر گرفتند و ما نیز باید از سایر منابع دیگر، با وجود آگاهی از برخی محدودیت‌های مالی کشور، باید کمک بگیریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: هرچند بخشی از تخصیص یک میلیارد یورویی کشور به حوزه درمان تاکنون محقق شده اما این میزان کافی نیست. 

وی سرانه تخت بیمارستانی در کشور ما ۱.۶ اعلام و تصریح کرد: در کشوروهای اروپایی حداقل این میزان ۷ تخت و سرانه هر تخت آی سی یو نیز به تناسب جمعیت، به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت ۶.۶ است اما این میزان در آمریکا ۳۴.۴ و در سایر کشورها نیز ۲۰ نخت است

معاون امور حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه باید کاری کنیم تا مردم از سلامت خود صیانت کنند، تصریح کرد: خوشبختانه در سفر به قزوین شاهد همدلی، همراهی و رفاقت خوب و سازنده ای در حوزه دانشگاه علوم پزشکی با سایر مسئولان و دستگاه های اجرایی استان به نحو مطلوبی بودم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی نسخه الکترونیک
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.