به گزارش خبرنگار مهر، لطف الله سیاهکلی روز چهارشنبه با حضور در اداره ثبت اسناد و املاک استان قزوین از طریق ویدئو کنفرانس با سعادتیان معاون سازمان املاک و اسناد کشور برای حل مشکلات زمین‌های کشاورزی نسق دار گفتگو کرد.

سیاهکلی در این نشست گفت: مالکیت در اسلام بسیار محترم و تاکید شده اما مدیران دولتی به راحتی با بهانه‌های وقفی بودن و یا منابع طبیعی بودن اراضی روی آن دست گذاشته و حق مردم را تضییع می‌کنند.

وی اظهار داشت: این همه آمار که از زمین‌های وقفی در کشور داده می‌شود جای تعجب د ارد و به نظر می‌رسد این همه وقف منطقی نباشد و باید این وضعیت مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا بهانه وقفی بودن که شاید گاهی اوقات سند محکمی هم نداشته باشد مانع کشاورزی و زندگی و معیشت مردم نشود.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس یازدهم بیان کرد: اگر دولت زمینی را می‌خواهد تصاحب کند باید خودش سند بیاورد که متعلق به اوست نه این که از کشاورزی که صدها سال است با نسق مالک آن بوده امروز برود سند و مدرک بیاورد که در زمین خود ملکیت دارد.

تکلیف زمین‌های نسقی را روشن کنید

وی گفت: گاهی اوقات کشاورزان را از کشت در زمین‌های خودشان هم به بهانه منابع طبیعی و اراضی ملی بودن منع می‌کنیم و این روند به افزایش نارضایتی کسانی که تولید کننده هستند آسیب می‌زند و به بی اعتمادی منجر می‌شود.

سیاهکلی اضافه کرد: دولت این همه زمین و ملک و ثروت دارد و قادر به اداره خود نیست و ما به جای این که زمین زراعی را به مردم بدهیم که کشاورزی و تولید کنند همه زمین‌ها را گرفته و به نام منابع طبیعی و اراضی ملی از چرخه تولید و بهره برداری خارج می‌کنیم.

وی اظهار داشت: این موضوع هیچ منافاتی با حفظ و صیانت از انفال و منابع ملی ندارد اما نباید دنبال افزودن اموال دولت باشیم و آن را چاق و مردم را فقیر کنیم.

سیاهکلی گفت: زمین‌های زیادی در دست روستاییان است که به صورت نسقی سال‌ها بر آن مالک بوده اند و امروز قادر نیستد سندی که دولت قبول می‌کند ارائه کنند و حقشان ضایع شده است که باید مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.

دولت اموالش را به مردم بفروشد

سیاهکلی افزود: در مجلس تلاش خواهم کرد این موضوع را مطرح کنم که دولت باید سرمایه‌ها و اموالش را بفروشد و پول آن را در تولید، صنعت و کشاورزی هزینه کند تا مشکلات حل شود زیرا اگر هر چقدر به ثروت دولت اضافه کنیم فقط خرج خود کرده و هر روز چاق‌تر می‌شود.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قرار نیست نگاه دولتی را در ادارات حاکم کنیم و به حق مردم بی تفاوت باشیم زیرا دولت صاحب اموال ملت نیست بلکه امانتدار است و باید از آن برای رفاه مردم استفاده بهینه کند و این کار تنها با واگذاری به تولیدکننده و افراد اهل محقق می‌شود.

وی گفت: کسری بودجه دولت امسال چند هزار میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با فروش اموالی که نگهداری آن هزینه سنگینی دارد می‌تواند بخشی از آن را تأمین کند و ما اعتقاد داریم اگر ثروت و اموال دولت فروخته شده و در تولید و اشتغال بکار گرفته شود هم مردم ثروتمند می‌شوند و هم هزینه دولت کاهش پیدا می‌کند.

سیاهکلی تصریح کرد: کشور باید از محل مالیات اد اره شود نه فروش نفت و دولت هم باید فقط سیاست گذار و ناظر باشد و ادامه تصدی گری دولت مشکلات را بیشتر می‌کند.

وی گفت: قانون باید در مسیر تأمین منافع مردم باشد و امیدواریم با اصلاح برخی قوانین دست و پا گیر که مشکلات مردم را بیشتر کرده بتوانیم رضایت مندی عمومی را جلب کرده و گره گشای موانع باشیم.

سیاهکلی توسعه دولت الکترونیک در اداره ثبت اسناد و املاک برای کاهش مراجعه مردم را مهم دانست و یادآور شد: هنوز سیستم کاغذی و قدیمی در این اداره پابرجاست و با تغییر روش‌ها و استفاده از سیستم مدرن و الکترونیک باید مراجعه مردم را کاهش و به کارآمدی و افزایش بهره وری دستگاه کمک کرد.

وی آمادگی خود را برای دریافت پیشنهادات کارشناسی و اصلاح قوانین و کارآمد شدن سازمان ثبت اسناد اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.