به گزارش خبرنگار مهر، منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم چهارشنبه شب با حضور در اتاق بازرگانی قزوین با رئیس اتاق، اعضای هیئت رئیسه، هیئت نمایندگان اتاق و رؤسای تشکل‌های بخش خصوصی در مورد راهکارهای رفع موانع تولید و حرکت در مسیر جهش تولید گفتگو کرد.

لطف الله سیاهکلی در این نشست کارشناسی اظهار داشت: دولت باید به سمت واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی برود و نظارت و سیاست گذاری کند.

وی در خصوص راهکار رفع موانع تولید هم گفت: امروز در راه واگذاری امور فقط شعار می‌دهیم و هنوز مقررات و برخی قوانین ما مهمترین مانع در مسیر تولید است.

سیاهکلی تصریح کرد: جایگاه دولت در گرفتن هزینه‌های بی موقع از سرمایه گذار و کارآفرین باید تغییر کند و بعد از تولید محصول و اجرا شدن طرح، حقوق خود را بگیرد در غیر این صورت کارها پیش نمی‌رود.

بخش خصوصی برای رفع تولید راهکار دهد

وی اضافه کرد: دولت باید از سرمایه گذار طلبکار باشد تا تولید نتیجه بدهد و تا وقتی که در زمان واگذاری زمین به کارآفرین پول هنگفت می‌گیرد و خدمات و مجوز را به سختی و با هزینه فراوان ارائه می‌کند دیگر چیزی برای روز تولید نمی‌ماند و کارآفرین و صنعتگر با کمبود نقدینگی روبرو می‌شود.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک اظهار داشت: دولت‌ها باید خدمت گذار و نوکر سرمایه گذاران باشد در حالی که فقط آقایی می‌کند و با کاغذ بازی و طولانی کردن امور بسیاری را فراری می‌دهد.

وی گفت: امروز سرمایه شرکت‌های دولتی بیش از سه برابر بودجه دولت است و با این اوضاع شعار جهش و رونق تولید زمانی محقق می‌شود که دولت جیره خوار تولید باشد و حق و حقوق و هزینه‌های خود را پس از تولید و محصول دریافت کند.

سیاهکلی اضافه کرد: سیستم فناوری اطلاعات امروز یک ابزار مدیریت برای شفاف سازی در کارها است و اگر دولت الکترونیک را توسعه دهیم از فساد و رانت جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی که می‌خواهند وضعیت ما بهتر شود باید راهکار عملی ارائه کنند و در این برنامه‌ها به ما بگویند چگونه می‌توان درآمد دولت را تضمین و بازار را تنظیم و صادرات را هم رونق بخشید و در واقع قانونی که وضع می‌شود باید منفعت دولت و بخش خصوصی را تضمین کند.

سیاهکلی اظهار داشت: در کشور قانون کم نداریم بلکه مقررات ما کم است و معلوم نیست کدام نهاد قانون را به مقررات تبدیل می‌کند و بسیاری از مشکلات کشور هم به دلیل مقررات متعدد است.

وی گفت: ما مقررات نویس در کشور نداریم و به نظر می‌رسد این خلاء باید با تدریس مقررات نویسی در دانشگاه‌ها پر شود و در کنار آن شرکت‌هایی هم باشند که مقررات را تدوین و نگارش کنند و این یک نیاز است زیرا اگر قانون خوب هم در مجلس تصویب شود ولی مقررات خوب نداشته باشیم قانون کارآمد نیست و فایده‌ای ندارد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی از یک بدنه کاملاً تخصصی و عملیاتی برخوردار است و بدون شک همه دیدگاه‌ها و پیشنهاد شما کارشناسی است اما در ارائه نظرات کارشناسی حتماً به منافع دولت هم فکر کنید تا یاد بگیریم در سفره اقتصاد همه متنعم شوند.

وی اظهار داشت: شما در دستگاه‌های اجرایی شاید با مدیران و کارکنان متخصص و توانا مواجه نشوید که بلافاصله مشکلات شما را درک کرده و آن را حل کنند به همین دلیل توقع نکنید دولت مشکل شما را فوراً حل کند بلکه خودتان راه حل ارائه کنید و من هم آمادگی دارم با کمک شما هر هفته یک موضوع جدید را روی میز مجلس بگذارم تا گره‌ای از مشکلات صنعت و تولید حل شود.

سیاهکلی گفت: برای حل موانع تولید و صنعت با استفاده از مشاوره بخش خصوصی و اتاق بازرگانی راهکارهایی را ارائه می‌کنیم تا گره گشای تولید باشیم.

استان ما عقب مانده با ژست پیشرو است

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عقب ماندن استان قزوین از توسعه منطقی گفت: در این استان یک مجسمه ساخته‌اند که ما توسعه یافته و برخورداریم و هر روز مدیران آمار می‌دهند که در بخش‌های صنعتی و کشاورزی و سایر امور رتبه برتر داریم در حالی که وقتی عمیق می‌شویم می‌بینیم بسیار عقب مانده‌ایم و هنوز بودجه ما از استان‌های تازه تأسیس هم کمتر است لذا باید این مجسمه دروغین را را بشکنیم تا عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی بیان کرد: انتظار داریم اتاق بازرگانی قزوین در یک گزارش کارشناسی علت ضعیف بودن ما در بخش بازرگانی را اعلام کند تا پیگیر آن در مجلس باشیم.

بی ثباتی در مدیریت مشکل ساز است

سیاهکلی در پاسخ به سوال یکی از فعالان اقتصادی که نگاه شما در مورد عزل و نصب مدیران چیست تصریح کرد: رویکرد من این است که در عزل و نصب‌ها دخالت نکنم البته افرادی که شاخص مدیریت داشته باشند را معرفی می‌کنیم ولی هیچ اصراری نداریم چه کسی مدیر باشد بلکه باید شاخص مدیریت را داشته باشد اما علیرغم توصیه‌ای که به استاندار داشتیم تا در این یک سال مدیران را جابجا نکند اما باز هم شاهد تغییر هستیم و این رویه موجب توقف کارها می‌شود.

سیاهکلی افزود: در چند سال اخیر در قزوین ۴ استاندار تغییر کرده و با این روند چگونه می‌توان انتظار توسعه و حرکت شتابنده داشت وقتی وزیران ما هم سیاسی انتخاب می‌شوند باید منتظر خرابکاری و نابلدی آنها باشیم و کارها معطل بماند.

وی اضافه کرد: توصیه می‌کنیم افراد بومی و توانمند و شایسته را به مدیریت‌ها منصوب کنند اما اینکه نیروی من را بگذارند غلط است و همانی می‌شود که امروز با آن مواجهیم.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس یازدهم گفت: باید قزوینی‌های خارج از استان را مجاب کنیم به توسعه استان کمک کنند اما فضا را جوری کرده‌ایم که سرمایه گذاران بومی جرأت نمی‌کنند در قزوین راحت زندگی کنند و به سایر استان‌ها می‌روند که این رویکرد باید عوض شود.

سلامت در تفکر اصولگرایی است / نه چپ و راست

وی گفت: نه چپ هستم و نه راست بلکه با تفکر اصولگرایی خود را انقلابی می دانم و اعتقاد دارم این مسیر سالم‌تر است و با همین رویکرد و محور خدمت به مردم تلاش می‌کنم در مسیر توسعه استان همه توان تخصصی خود را به کار گیرم تا بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

در ادامه سایر اعضای هیئت رئیسه اتاق دیدگاه‌ها و راهکارها و مشکلات بخش اقتصاد را مطرح کردند.

نداشتن راهبرد یکسان در اداره کشور، استفاده نکردن از مدیران توانمند و متخصص در دستگاه‌های اقتصادی، دخالت نمایندگان در انتصاب افراد ناکارآمد، نداشتن متولی لجستیک در کشور برای تسهیل در امور بازرگانی، نبود ایستگاه راه آهن مستقل، سنگین بودن فضای کسب و کار، اصلاح قوانین تجارت، تداوم مذاکرات هوشمندانه و توجه به دیدگاه کارشناسی فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی از دیگر راهکارهای ارائه شده از سوی فعالان اقتصادی استان قزوین به منتخب مجلس یازدهم بود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.