مهدی طاهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: اگرچه بین فعالیت کندوداران طارم سفلی و زنجیره غذایی این پرندگان مهاجر آفریقایی تعارض ایجاد شده است، اما راه‌های بهتری به غیر از کشتن این پرندگان وجود دارد که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: استفاده از دستگاه کلاغ پران و پخش صدای پرندگان شکاری یکی از این راه هاست که باعث می‌شود پرنده زنبورخوار از محیط دور شود و نیازی به کشتن آنها نباشد.

این مسوول گفت: پرنده زنبورخوار همان طور که از نامش پیداست زنبور شکار می‌کند، البته زنبور قرمز اصلی‌ترین غذای این پرنده مهاجر است، اما اینطور نیست که این پرنده گونه‌های دیگر زنبور را شکار نکند، بنابراین ما نمی‌توانیم به خاطر رفتارهای طبیعی یک جانور که به شکار حشرات مشغول است، آن را به طور کلی در طبیعت حذف کنیم.

طاهری افزود: در حال حاضر خیلی از حیوانات وحشی، تمایل به شکار حیوانات اهلی سبک و سنگین دارند، این زنجیره غذایی همواره در همه گونه‌های جانوری وجود دارد و وظیفه انسان‌ها این است که با تفکیک حوزه کاری در حیات وحش، از ایجاد زمینه تعارضات در محیط زیست خودداری کنند.

چندی پیش کارشناس مسوول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفته بود که این روزها شاهد حمله دسته جمعی پرندگان زنبورخوار یا سبزه قبا به زنبورستان و شکار ملکه‌های آنها هستیم که آفت یاد شده بیش از ۲ هزار شغل زنبورداری در استان را در معرض تهدید قرار داده است.

قتل عام 311 پرنده زنبورخوار از سوی کندوداران در طارم سفلی قزوین خبری بود که هفته گذشته بازتاب‌های فراوانی به دنبال داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.