ماه رمضان را بهترین فرصت برای تعمیق ارزشهای دینی و معنوی است با این حال امسال به دلیل پیشگیری از کرونا برنامه های فرهنگی و مذهبی مربوط به این ایام به شیوه ای متفاوت نسبت به سالیان قبل در حال برگزاری است.

شیوع بیماری کرونا موجب تعطیلی تجمعات اماکن مذهبی شده اما به گفته مسوولان فرهنگی و تبلیغی برنامه های ماه مبارک رمضان امسال به شیوه ای متفاوت با اولویت سلامت مردم در حال برگزاری است.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین تلاش شده تا با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراسم مذهبی، تربیت و تبلیغ دینی و انقلابی تعطیل نشود و در این ایام که تجمع در مساجد ممنوع است شبکه تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین به صورت جدی وارد عرصه شده و برنامه‌های مذهبی متنوعی را در فضای مجازی پیش بینی کرده و در کنار آن اعزام روحانی به برخی مناطق با حفظ پروتکل های بهداشتی شروع شد تا پاسخگویی به سوالات صورت گیرد و ارتباط مردم با روحانیت قطع نشود.

خبرگزاری ایرنا به مناسبت ماه مبارک رمضان با حجت الاسلام علی نعمت الهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین به گفت و گوی اختصاصی پرداخت که آنرا در زیر می خوانید.

ایرنا: از اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون مراکز مذهبی به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند، با توجه به تعطیلی این اماکن و آغاز ماه مبارک رمضان، برای پیگیری برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی در این ایام چه برنامه ای دارید؟

در شرایط کنونی با ویروس منحوس کرونا روبه‌رو هستیم ابتدا شایسته است از تلاش سرداران عرصه درمان و بهداشت و سلامت و خدمه دلسوز بیمارستان‌ها قدردانی کنیم و ناگفته نماند که در این دوران با بسیج عمومی مردمی، این شرایط تبدیل به فرصت ارزشمندی شد و انسانیت و ارزش‌های انسانی را تعالی بخشید.

باید اذعان کرد کرونا برنامه های ما را تعطیل نکرده بلکه شکل آنرا دچار تغییر کرده است، با آغاز شیوع این ویروس مساجد، اماکن متبرک و مذهبی کشور از جمله قزوین تعطیل شدند که این روند به دلیل لزوم حفظ سلامت مردم و پیشگیری از بیماری همچنان ادامه دارد اما برای آن که مردم در این ایام از برنامه های معنوی این دستگاه بهره مند شوند، برنامه های خاصی در نظر گرفته شده، که هر یک از این برنامه ها برای مخاطبین خاص و یک گروه هدف است.

در ایام ماه مبارک رمضان از سوی سازمان تبلیغات اسلامی دهها برنامه فرهنگی، معیشتی و قرآنی در فضای مجازی در حال پیگیری و اجراست و بخشی از این برنامه ها به شکل مستقل توسط سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار می شود و بخش دیگر به صورت مشارکتی در نظر گرفته شده است.

ایرنا: از نحوه استفاده از ظرفیت مراکز دینی و مذهبی و روحانیون برای مقابله با کرونا بگویید؟

به دلیل شیوع ویروس کرونا، تعداد زیادی از کادر درمانی کشور درگیر درمان بیماران هستند و تمام عرصه ها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و پزشکی تحت الشعاع حضور این بیماری در جامعه قرار گرفته است و یکی از بخش هایی که به شدت در این دوران آسیب دید، حوزه فرهنگ البته این ویروس ظرفیت فرهنگی را هم ایجاد کرد و باعث شد مردم تعملاتی در حوزه فکر و اندیشه داشته باشند.

در زمان شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که شاکله اصلی جوامع، در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ دچار تزلزل و آسیب شد و به یقین جهان پس از کرونا جهانی دیگر خواهد بود و شیوع این بیماری فرصتی بود که آدمی  عجز و ناتوانی اش را دریابد، این دوران فرصتی بود تا فرهنگ دینی در جامعه توسعه یابد.

 در این روزها به ظاهر مساجد و هیات های مذهبی تعطیل شد در حالی که کارکرد هیات های مذهبی و مساجد تغییر کرد و ما شاهد استفاده مطلوب از ظرفیت این مراکز برای مقابله با کرونا بودیم و بسیاری از روحانیون نیز داوطلبانه با حضور در بیمارستان ها، آرامستان ها و اماکن عمومی به کمک کادر درمانی رفتند، درگذشتگان کرونایی را غسل داده و تدفین کردند و به ضدعفونی کردند مکان های عمومی پرداختند و در رزمایش مواسات و کمک های همدلی پیوستند.

در این ایام اگرچه برنامه ها و تجمعات مردمی در اماکن دینی تعطیل شد اما این مراکز به پایگاه های خدمت رسانی و تولید اقلام بهداشتی و معیشتی تبدیل شد.

یکی دیگر از کارهای خوبی که در این ایام شاهد بودیم، راه اندازی هیات های مجازی بود که فرصتی شد که هیات وارد خانه ها شود و از ظرفیت فضای مجازی در ارایه برنامه های فرهنگی در اعیاد و مناسبت های مذهبی استفاده شد. 

ایرنا: با توجه به حضور روحانیون برای غسل و تدفین بیماران کرونایی،برای حفظ پروتکل های بهداشتی در این خصوص چه تدابیری اندیشیده شده است؟

افرادی که در اثر ویروس کرونا از دنیا رفتند، با شرایط خاصی دفن شدند و اجازه برگزاری مراسم برای آن ها داده نشد بنابراین سازمان تبلیغات اسلامی از طریق رسانه های مجازی یا به صورت تلفنی از خانواده آن ها دلجویی می کرد و در موارد متعددی هزینه های مجالس ختم آن ها برای تهیه اقلام معیشتی برای خانواده های نیازمندان اختصاص داده شد که اقدام شایسته ای بود.

همچنین تدفین متوفیان کرونایی براساس پروتکل های بهداشتی باید به صورت تیمم برگزار می شد که با استفتا از مراجع تقلید و دفتر مقام معظم رهبری انجام شد.

توصیه مراجع این بود که در صورت امکان، زیرساخت های شستشوی اموات فراهم و آن ها غسل شوند و با قدرت این کار دنبال شد  و استان قزوین خوشبختانه جزو پنج استان اول بود که این اتفاق در کمترین زمان با پیگیری مسوولان آرامستان ها، شهرداری ها، استانداری و حمایت نماینده ولی فقیه در آن افتاد و با همکاری حوزه علمیه کار غسل متوفیان بیمار بدون هیچ مشکل انجام شد.

این اقدام با رعایت پروتکل های بهداشتی و تهیه لباس های خاص توسط غسال های آرامستان انجام شد و در کنار این افراد، ۱۶ طلبه جهادی حوزه علمیه نیز وارد میدان شدند که آثار روانی مثبتی در پی داشت و با رایزنی انجام شده با سازمان آرامستان های شهرداری قزوین، ۱۶ نفر از روحانیون در روند غسل و تدفین و خواندن نماز میت افرادی که به دلیل بیماری کرونا فوت کرده اند مشارکت دارند.

این وظیفه شرعی با استفاده از امکانات و تجهیزات موجود و با رعایت کامل نکات ایمنی بهداشتی و با در نظر گرفتن موازین شرعی دین مبین اسلام انجام می‌شود تا هیچ گونه دغدغه ای برای خانواده در گذشتگان باقی نماند. 

ایرنا: در خصوص استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای اجرای برنامه های فرهنگی و معنوی و مذهبی توضیح بدهید؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا اعزام مبلغ مانند سال های گذشته نیست اما کار تعطیل نشده و بنای ما تداوم خدمت رسانی و روحیه دادن به مردم است.

برپایی مساجد و هیات های مجازی را در این این ایام در دستور کار قرار داده ایم، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین در زمان شیوع کرونا با ساماندهی مبلغان در فضای مجازی بستر را برای فعالیت آنها در پیام رسان‌ها برای ارتباط گیری با مردم و تبلیغ مجازی فراهم کرده است؛ همچنین برخی از مبلغین با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به صورت سنتی به مناطق محروم اعزام خواهند شد.

به دلیل شیوع بیماری کرونا مبلغان قزوین در ایام ماه مبارک رمضان در فضای مجازی و با استفاده از پیام رسان ها تبلیغ خواهند کرد و با توجه به مناسبت هایی چون شب های قدر که در پیش رو داریم، ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده تا ۱۵ اردیبهشت ماه  تصمیماتی برای مساجد گرفته خواهد شد تا تجمعات در اماکن متبرکه و مساجد با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد و امیدواریم که مشکل خاصی در این زمینه پیش نیاید.

اگر وضعیت قزوین تا شب های مبارک قدر از نظر ابتلا به بیماری کرونا به وضعیت سفید مبدل شد، احتمال اینکه مراسم به صورت معمول برگزار شود وجود دارد و اگر وضعیت زرد باقی بماند، مراسم احیای شب های قدر ماه مبارک رمضان به صورت مجازی و از طریق ارتباط زنده تلوزیونی برگزار خواهد شد.

ایرنا: سازمان تبلیغات اسلامی قزوین در راستای شرکت در رزمایش «مواسات و همدلی» چه برنامه ریزی داشته است؟

۲۰۰ روحانی طرح هجرت در سطح استان داریم که کار فرهنگی می کنند و همچنین ۵۰ طلبه اعزامی در قالب گروه های جهادی خدمات خود را در حوزه مواسات ارائه می دهند.

از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا هیات های مذهبی و مساجد، اقلام معیشتی را در ستاد طرح مواسات تهیه می کردند و در این راستا با استفاده از ظرفیت هیات های مذهبی در مجموع تقریبا یک و نیم میلیارد تومان کمک های متعددی اعم از وجه نقد، لوازم بهداشتی، اقلام معیشتی و ارزاق، بسته های فرهنگی و محتوی مجازی تهیه شد و باید با افتخار اعلام کرد قزوین جزو استان های پیشگام در این بخش بوده  است.

همچنین با کمک هیات‌های مذهبی حدود پنج  میلیارد تومان بسته‌های معیشتی تهیه شده که هر بسته ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد و توزیع آن به مناسبت ماه رمضان در حال انجام است.

 در شهر قزوین نیز ۶ هزار و ۵۰۰  بسته معیشتی تهیه شده و در کنار بسته‌های فرهنگی در میان نیازمندان و آسیب دیدگان ناشی از بیماری کرونا توزیع می‌شود.

باید از ظرفیت هیات‌های مذهبی برای توزیع کمک‌های مومنانه بیشتر استفاده شود تا این کار سرعت یابد.

ایرنا: مقام معظم رهبری سال ۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری کردند، به نظر شما سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک دستگاه فرهنگی می تواند در زمینه فرهنگ سازی برای این موضوع فعالیت کند؟

جهش تولید یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری هر ساله بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی، سال‌ها را نامگذاری می‌کنند. سال ۹۸ را در حالی پشت سر گذاشتیم که کشور هم با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو بود و هم فروش نفت ایران به کمترین حد ممکن رسید و دو ماه انتهایی سال نیز با بیماری کرونا درگیر شد و باید فضای کسب و کار در کشور مناسب باشد و الزامات مالی، بانکی و مالیاتی و سیاست‌های ارزی به درستی تنظیم شود و در خدمت اقتصاد قرار گیرد تا رونق اقتصادی داشته باشیم. 

برای رفع نیازهای داخلی و مقابله با تحریم‌ها چاره‌ای جز رونق و جهش تولید نداریم و این نسخه رهایی اقتصاد کشور است و مسئولان و مدیران نباید چشم به کمک و دست بیگانگان داشته باشند، زیرا ما می‌توانیم با اتکا به ظرفیت‌های داخلی در برابر تحریم‌ها پیروز شویم. جهش در تولید یگانه راه نجات است و ما اگر وضعیت اقتصادی خود را درست کنیم وضعیت فرهنگی و سیاسی نیز اصلاح می‌شود چرا که امور اقتصادی در سایر مسائل نیز تأثیر زیادی دارد.

سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند با گفتمان سازی در سطح کشور و ترغیب مردم به خریدن کالای ایرانی و پرهیز از مصرف اجناس خارجی، فضای خوبی برای رونق تولید کالای ایرانی در بین مردم ایجاد کند و باعث رشد و تحقق شعار سال شود که در این میان روحانیون و مبلغان دینی در سراسر کشور با تبلیغ تولید داخل می‌توانند به جهش تولید کمک کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.