ملت ایران همواره نشان داده‌اند که هنگام وقوع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه، کمک به اقشار آسیب دیده را یک ضرورت اجتناب ناپذیر می‌دانند و با اهدا کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود صحنه‌های از حماسه همدلی و همدردی با اقشار مختلف آسیب پذیر را رقم می‌زنند.

در این میان، فرمایش مقام معظم برای کمک به این اقشار در آستانه ماه مبارک رمضان سیلی از کمک‌های مردمی را در سراسر کشور به راه انداخت و گروه‌های مختلف مردمی، جهادگران، بسیجیان، ائمه جمعه و جماعات، کارمندان، طلاب و سازمان‌های مردم نهاد را وارد این طرح بزرگ کرد.

این گروه‌ها با درک به موقع و صحیح از شرایط جامعه اعلام می‌کنند که هیچگاه برادران و خواهران خود را در این وضعیت سخت اقتصادی تنها نخواهند گذاشت و با تهیه بسته‌های مختلف معیشتی، بهداشتی و حتی کمک مالی برای برداشتن بار فشار اجتماعی از دوش آنها بدون هیچ منت و توقعی اقدام خواهند کرد.

در استان قزوین نیز به دنبال شیوع ویروس کرونا ستاد همدلی و کمک‌های مومنانه تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین شروع به کار کرد تا با جمع آوری کمک‌های مردمی بتواند باری از دوش اقشار آسیب پذیر بردارد.

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع با آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین گفت و گو کرده و از ایشان درخصوص این حماسه پرسیده است.

ایرنا: چرا در طرح رزمایش کمک مومنانه بر جمع آوری کمک‌های مردمی تاکید شده است؟

آیت الله عابدینی: این تاکید در واقع به این معنی است که خود مردم با درک صحیح و به موقع از شرایط اجتماعی به داد همدیگر برسند.

خوشبختانه مردم ایران بعد از انقلاب در هر حادثه‌ای از قبیل زلزله و سیل برای کمک به اقشار مختلف مردم به میدان آمده اند و به ویژه در سال‌های اخیر با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در کمک رسانی به حادثه دیدگان سیل گلستان، لرستان، خوزستان و زلزله کرمانشاه و سر پل ذهاب قیام کردند و حماسه آفریدند.

امروز هم شاهد هستیم که مردم با تاکید مقام معظم رهبری برای کمک به اقشار آسیب پذیر از کرونا به میدان آمده‌اند و حماسه دیگری را برای رفع یا کاهش فشار اقتصادی از دوش مردم خلق کردند.

امیدواریم همچنان بعد از برچیده شدن ویروس منحوس کرونا پایگاه‌های نماز جماعت و جمعه، مساجد، گروه‌های مردمی و ... این روند خیر، برکت و رحمت را ادامه دهند و حل مشکلات اقشار آسیب پذیر جامعه را وظیفه شرعی و دینی خود در کنار اقامه سایر واجبات بدانند.

 وقتی خداوند زکات را پشت سر نماز به عنوان امر مهم دینی و اجتماعی برای مومنان مطرح کرده است به این معنی است که باید همیشه نمازهای ما با انفاق، صدقه، زکات و کارهای خیر همراه باشد.

 باید خدا را شاکر باشم که استان ما همنوا با سایر استان‌ها باعث شدند که کشور ایران اسلامی در جهان برای رسیدگی به وضعیت بیماران کرونایی و اقشار آسیب پذیر از این بیماری ممتاز باشد و قشرهای مختلف مردم برای کمک به محرومان و افراد گرفتار در تنگنا گام‌های بلندی بردارند.

ایرنا: چرا مقام معظم رهبری واژه مواسات را برای این طرح به کار بردند؟

 رهبر معظم انقلاب در ماه شریف شعبان المعظم صحبت می‌کردند و مومنان با دعای صلوات شعبانیه و یکی از جملات نورانی این دعا آشنا هستند که در آن بدین مضمون آمده است: خدایا به من روزی کن تا بتوانم حواسم را به کسانی که گرفتار هستند متمرکز کنم و نسبت به آنها مواساتی وارد عمل شوم.

این عبارت به معنای کمک مختصر نیست بلکه به این معنی است که دار و ندار خود را با نیازمندان درمیان بگذارم کاری که انصار با  مهاجرین رانده شده از مکه کردند و به آنها پناه دادند.

بنابراین مواسات به معنی کمک ویژه و حماسی و جدی به گرفتاران بدون هیچ چشمداشت و منتی است.

ایرنا: چه تعداد بسته معیشتی برای اقشار آسیب پذیر جمع آوری و توزیع خواهد شد؟

ما تمامی ظرفیت و توان خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفت و سعی خواهیم کرد با تهیه بسته‌های معیشتی بتوانیم باری از دوش گرفتاران برداریم.

در مرحله اول این طرح، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی در ابتدای ماه مبارک رمضان میان نیازمندان سراسر استان توزیع خواهد شد و این کمک‌ها همچنان تا پایان ماه مبارک رمضان با شناسایی اقشار مختلف نیازمندان ادامه خواهد یافت.

ایرنا: حضور و فعالیت اقشار مختلف در این رزمایش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید خداوند را به خاطر آگاهی مردم، دلسوز بودن نسبت به یکدیگر و درک به موقع از شرایط اجتماعی و گرفتاری‌های شهروندان شاکر باشیم که به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری با شکوهی وصف ناپذیر در سراسر استان و کشور اسلامی برای کمک به مردم وارد صحنه شدند.

خداوند را باید شاکر باشیم که مومنان درست در جای برگزاری نمازهای جمعه قزوین که در این شرایط امکان برگزاری آن نیست برای برگزاری یک امر دینی دیگر(جمع آوری و توزیع کمک‌های مومنانه) مبادرت کرده‌اند و نهادهای مختلف مردمی از مساجد و مکان‌های گوناگون سراسر استان هرچه توانسته به میدان آورده‌اند تا روسفیدی را برای دنیا و آخرت خود تحصیل کنند.

امیدواریم تمامی این خیرات و خوبی‌ها، زمینه نزول برکات الهی و لطف و عنایت خداوند به این مردم باشد چون خداوند وعده داده است اگر یک نفر کار خیری انجام دهد ۱۰ برابر آن به وی پاداش می‌دهد و وقتی یک ملت برای کار خیر به پا می‌خیزند زمینه نزول لطف و رحمت و برکات الهی از هر سو فراهم خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.