به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور پیشگیری از ابتلای مراجعه کنندگان به این ویروس، مسجدالنبی قزوین تا اطلاع ثانوی تعطیل است، اما علاقه‌مندان به بازدید از این مجموعه تاریخی می‌توانند با مراجعه به سایت میراث فرهنگی به آدرس www.qchto.ir به صورت مجازی از این اثر ارزشمند مذهبی بازدید کنند.

مسجد النبی قزوین یکی از بزرگترین و با شکوه ترین مساجد ایران است که با ۱۴ هزار مترمربع مساحت از نظر گستردگی صحن و شبستان‌ها، شیوه معماری و استواری بنا در قزوین و ایران منحصر به فرد به شمار می‌رود.

بر اساس کتیبه‌ها و منابع معتبر، بنیان مسجد را باید به وسیله فتحعلی شاه قاجار بدانیم هر چند بعضی صفوی بودن اساس مسجد را مطرح کرده‌اند.

سه در ورودی شمالی، غربی و شرقی با سردرهای رفیع و شکوهمند که با کاشی‌های لاجوردی و خطوط ممتاز نستعلیق و ثلث آراسته‌اند به حیاط وسیعی باز می‌شوند که به شکل مربع مستطیل و از شمال به جنوب گسترده است و حوض سنگی بزرگی در میانه آن، ایوان‌های بلند شمالی و جنوبی را با آسمان مینایی انعکاس می‌دهد.

چهار ایوان که با دو گوشواره در هر طرف به رواق‌های هشتگانه مسجد می‌پیوندند و تزئینات کاشی و کتیبه‌های نفیس را بر پیشانی خود دارند، جلوه‌ای خاص به مسجد بخشیده‌اند.

هر یک از رواق‌های شمالی و جنوبی دارای چهار طاق نما و رواق‌های شرقی و غربی دارای ۹ طاق نما هستند که هر شبستان ۲۸ طاق کوچک دارد که وسعت هر کدام ۱۶ مترمربع است و به فاصله شش متر از همدیگر، روی ۱۸ ستون استوار شده‌اند.

حجم هر یک از ستون‌ها ۲/۲۵ متر است و برفراز مقصوره جنوبی، گنبد بزرگ و زیبایی به قطر دهانه ۱۵ متر قرار دارد.

این گنبد به صورت دو پوسته پیوسته ساخته شده و ارتفاع تیزه داخلی آن تا کف بنا ۲۰/۸۳ و ارتفاع رأس خارجی آن تا کف حدود ۲۳/۲۵ متر است.

ضخامت بدنه گنبد در پاکار نیز حدود ۱/۷۰ متر، سطح خارجی آن با کاشی پوشیده شده و دارای طرح‌های هندسی و خطی است. پیش از این در طرفین گنبد، مناره رفیعی قرار داشته که مادام دیولافوا به آن‌ها اشاره کرده است.

سردر شمالی مسجد بسیار مجلل و رفیع است و سرتاسر آن با کاشی‌های مینایی و اسلوب بدیعی تزئین شده و دارای کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی به خط نستعلیق ممتاز به تاریخ ۱۲۰۲ ه. ق است و به ایوانی می‌پیوندد که سطح زمین آن به شکل کثیر الاضلاع مخمس به مساحت ۸۲ متر بنا شده و بر بالای آن ماذنه بزرگی ساخته‌اند.

این مسجد نیز همانند مسجد جامع دارای شبستانی زیرزمینی است که اینک به عنوان کتابخانه نبویه از آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.