به گزارش ایرنا، فریدون الهیاری روز دوشنبه در دیدار فرماندار، نماینده و مدیر میراث فرهنگی اردستان گفت: باستان شناسان در چند روز گذشته دستکندهایی در عمق 35 تا 40 متری طبقات زیرین برخی محلات تاریخی مرکز این شهرستان کشف کردند.
وی افزود: این دستکندها در زیر محلات قدیمی اردستان مانند ابالی، کبودان، رامیان، فهره و مون کشف شده که شامل چند راهروی دسترسی، پایاب قنات تاریخی الرهاء و یک تالار بزرگ همراه با غرفه هایی به ابعاد 5.1 در 2 متر در عمق زمین است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: طاقچه هایی با تزیینات سنگی در تالار بزرگی که هم اکنون کشف شده، وجود دارد که احتمال می رود محل قرار دادن چراغ های پی سوز بودند.
وی اضافه کرد: همچنین میزان زیادی سفال خرد شده در این دستکندها کشف شده که برخی از آنها حتی منقوش بوده و هم اکنون کارشناسان ارشد در حال بررسی آنها هستند.
الهیاری یادآور شد: کارشناسان ارشد اداره کل بر اساس برخی شواهد علمی موجود که در دهه 50 خورشیدی در رابطه با احتمال وجود این دستکندها از سوی سازمان میراث فرهنگی ارائه شده بود، اقدام به کاوش های جدید در طبقات زیرین محلات تاریخی اردستان کردند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان نیز در این زمینه گفت: بر اساس برآوردهای نخستین این دستکندهای تاریخی در عمق زمین و از زیر محلات تاریخی این شهر از جمله ابالی آغاز شده و به طول 5 کیلومتر تا محله تاریخی مون ادامه می یابد.
مهدی مشهدی افزود: نتیجه این بررسی ها نشان می دهد که دستکندها دارای کاربری های متفاوت بوده و به احتمال زیاد جهت پناهگاه و یا پایاب قنات الرهاء در نزدیکی قنات باستانی ارونه (با نزدیک به سه هزار سال قدمت) استفاده می شده است.
وی تصریح کرد: بخش هایی از راهروهای این دستکندها از طبقات زیرین برخی بناهای تاریخی شهر مانند مسجد جامع اردستان به عنوان یکی از کهن ترین مسجدهای جامع ایران که شالوده های آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد، همچنین مسجد تاریخی خسرو با نزدیک به یک هزار سال قدمت تاریخی و بقعه پیر مرتضی می گذرد که بر اهمیت یافته های جدید می افزاید.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان همچنین بیان کرد: کارشناسان معتقد هستند که دستکندهای کشف شده یکی از نمونه های منحصر به فرد، در زمینه ایجاد دستکندهای زیرزمینی در فلات مرکزی ایران به شمار می رود.
به گفته وی، توافق های لازم در راستای دریافت مجوزهای ادامه عملیات کاوش در این مجموعه تاریخی با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و مسوولان محلی به ویژه شهرداری اردستان به عمل آمده است.
اطلاعات دقیقی از پیشینه تاریخی اردستان واقع در 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان در دست نیست و برخی اثرها و منابع آن را به دوره سلسله ای اسطوره ای مانند کیانیان یا حتی هخامنشیان نسبت می دهند.
8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.