محمد علی حضرتی ها روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص قطع یکی از درختان کهنسال حیاط مسجد جامع عتیق قزوین افزود: این اقدام پنجشنبه هفته گذشته و در ساعت غیراداری بدون هماهنگی و اجازه میراث فرهنگی انجام شده است.
وی به جزییات این اتفاق اشاره کرد و گفت: در روز یاد شده یکی از اعضای هیات امنای مسجد جامع عتیق در گفت وگو با مدیر پروژه مرمت این مکان مدعی می شود که درخت قدیمی واقع در جنب سرویس بهداشتی مسجد نیازمند هرس است که وی نیز در پاسخ تحقق این موضوع را منوط به دریافت تاییدیه از میراث فرهنگی عنوان می کند.
حضرتی ها اظهار داشت: در همین روز درخواستی مبنی بر این موضوع به معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین ارسال می شود که این معاونت نیز با قید 'بررسی و برابر ضوابط اقدام شود' را به مدیر پروژه مرمت و ساماندهی مسجد جامع عتیق ارجاع می دهد.
وی با بیان اینکه در این نامه هیچ دستوری مبنی بر قطع درخت مربوطه صادر نشده است،اظهار داشت: طبق تحقیقات به عمل آمده پس از این اتفاق، یکی از اعضای هیات امنای مسجد به پیمانکار خود دستور قطع درخت را صادر می کند.
حضرتی ها اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از عاملان این اقدام به دستگاه قضایی شکایت کرده اند.
این مسئول با بیان اینکه البته تنه اصلی درخت یاد شده قطع نشده و این تنه به طول 4.5 متر پابرجاست،اظهار داشت: عاملان این کار مدعی بودند شاخ و برگ این درخت به ساختمان سرایداری و سرویس بهداشتی مسجد آسیب می زده است.
وی با بیان اینکه بلافاصله پس از این اتفاق شاهد خبررسانی و شانتاژ رسانه ای علیه میراث فرهنگی بودیم که مشکوک است، اظهار داشت: عده ای سعی داشتند که این اقدام را به میراث فرهنگی نسبت دهند و خود را دلسوز نشان دهند در حالی که در زمان قطع صدها اصله درخت قدیمی باغستان سنتی به بهانه ساخت تقاطع خلیج فارس صدایی از آنها بیرون درنیامده و سکوت پیشه کرده بودند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای دستیابی به رییس و یا اعضای هیات امنای مسجد جامع عتیق قزوین و دریافت توضیح در خصوص این اتفاق ادامه دارد و در صورت کسب اطلاع، نظرات آنان نیز منتشر خواهد شد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.