زنده نگه داشتن یاد و خاطره اهل قبور همواره مورد توجه ما ایرانیان قرار داشته و به یک فرهنگ زیبا و حسنه تبدیل شده است با این حال به دلیل شیوع کرونا و خطری که راه اندازی اجتماعات انسانی در این خصوص به دنبال دارد، این سنت حسنه امروز  به شکل دیگری دنبال و پیگیری خواهد شد. 

با توجه به تمهیدات اتخاذ شده از سوی ستاد مقابله با کرونا و به جهت جلوگیری از ازدحام و شلوغی که خطر انتقال کرونا را افزایش می دهد، این سنت حسنه امروز مصادف با آخرین پنجشنبه سال ۱۳۹۸ تنها به شکل فیزیکی برگزار نمی شود و همه خانواده ها در این روز بدون شک یاد و خاطره عزیزان درگذشته خود را در خانه ها گرامی داشته و با خواندن قران، دعا و فاتحه از درگذشتگان یاد می کنند.

هرگونه تجمع و اجتماعات انسانی خطر انتقال کرونا را افزایش می دهد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: هرگونه تجمع و اجتماعات انسانی از جمله تجمعاتی که پنجشنبه آخر سال در آرامستان ها برپا می شود به دلیل حجم انبوه مراجعه کنندگان خطر جدی انتقال کرونا را در پی دارد از همین روز با اتخاذ یک تصمیم درست و با هدف حفظ جان شهروندان، امروز از حضور مردم در این اماکن جلوگیری می شود.

دکتر پیمان نامدار اظهار داشت: محدودیت های اعمال شده از جمله در خصوص زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال تنها با هدف حفظ سلامت و جان شهروندان و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه کادر پزشکی کشور از جمله قزوین نزدیک به یک ماهه است که به شکل شبانه روزی در مصاف با کروناست و با این ویروس می جنگد،افزود: از مردم انتظار داریم با رعایت توصیه های بهداشتی و در خانه ماندن، پزشکان و پرستاران را که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، یاری کنند.

شهروندان برای زیارت اهل قبور به آرامستان ها مراجعه نکنند

مسوول کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله و پیشگیری کرونا در استان قزوین گفت: یکی از راه های انتقال سریغ کرونا تجمع افراد است بنابراین از شهروندان قزوینی تقاضا داریم تا در پنجشنبه آخر سال به آرامستان ها مراجعه نکرده و در خانه یاد و خاطره عزیزان درگذشته را گرامی بدارند.

سید حسین بی نیاز گفت: روح عزیزان درگذشته ما نیز راضی نیستند تا با حضور و تجمع افراد در آرامستان ها برای سلامت ما و دیگر مشکل ایجاد شده و جان مردم به خطر بیافتد. 

وی اظهار داشت: اگر دارای علائم بیماری باشیم و با حضور در فضاهای عمومی مانند آرامستان ها آنرا به دیگران منتقل کنیم شرعا مسوول هستیم.

این مسوول خاطرنشان کرد: همه ما در شرایط فعلی دارای یک مسوولیت اجتماعی هستیم که بخش مهمی از آن عدم حضور در تجمعات و پرهیز از ایجاد هرگونه تجمع و اجتماع انسانی است که خطر انتقال کرونا را بسیار افزایش می دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: از همه شهروندان تقاضا داریم تا برای مهار و شکست کرونا با مسوولان ستاد مقابله و پیشگیری از این ویروس همراهی داشته و در این روزها حدالامکان از خانه خارج نشوند.

درب آرامستان های قزوین در پنجشنبه آخر سال بسته است

مدیرعامل سازمان آرامستان های قزوین نیز گفت: با توجه به شیوع کرونا و حفظ سلامت شهروندان و پیشگیری از هر گونه تجمع که عامل انتقال این ویروس است، امروز مصادف با پنجشنبه آخر سال درب آرامستان های آرامستان های بهشت صدر، حسینی، رضوی، نوبلی و فاطمه (س) قزوین بسته است. 

حسن عمویی گفت: بستن درب آرمستان ها و جلوگیری از حضور شهروندان از مصوبات ستاد مقابله و پیشگیری با کروناست.

وی اظهار داشت: شهروندان می توانند هزینه های برگزاری مراسم یادبود برای عزیزان درگذشته خود را صرف فعالیت های خیریه و یا کمک به مقابله با کرونا کنند.

این مسوول گفت: از شهروندان قزوینی تقاضا داریم امروز و همچنین تا عادی شدن شرایط برای زیارت اهل قبور خود به آرامستان ها مراجعه نکنند و زمانی را در منزل برای گرامیداشت یاد و خاطره عزیزان درگذشته  خود و خواندن فاتحه و قران برای آنان اختصاص دهند.

آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در استان قزوین ۴۹۷ نفر بوده است که از این تعداد متاسفانه ۵۶ نفر حان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.