بازارهای نسبتا شلوغ، افرادی که علایم بیماری دارند اما همچنان به بیرون از منزل رفته و اقدامی برای خودقرنطینگی انجام نمی دهند، ماسک ها و دستکش هایی که به کف کوچه و خیابان ها ریخته شده اند، نانوایان، بقالی ها و میوه فروشی هایی که نه دستکش دارند و نه مواد ضدعفونی کننده و مدام در حال رد و بدل کردن پول های کاغذی با مشتریان هستند، مسافرانی که بدون توجه به توصیه ها اقدام به سفرهای غیرضروری می کنند و اصنافی که حاضر به همکاری با دستگاه‌ها نیستند، همگی و همگی از مصادیق بی توجهی و دست کم گرفتن کروناست.

در کنار بی توجهی برخی شهروندان نسبت به خطرات کرونا، برخی مدیران و دستگاه های اجرایی نیز نسبت به اجرای مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا اهتمام لازم را ندارند که این موضوع نیز می تواند به شیوع بیشتر کرونا دامن زده و اقدامات دیگر دستگاه ها و نهادها برای کنترل و مهار این ویروس را خنثی و یا کمرنگ کند.

در کنار این موضوع برخی تصمیمات در راستای مقابله با کرونا نیز در نوع خود جالب بوده و به نظر می رسد نه تنها تاثیری در پیشگیری ندارد بلکه می تواند به شیوع آن نیز کمک کند که به عنوان مثال می توان آنچه که مدیران بانک ها از آن به عنوان پروتکل بانک مرکزی مبنی بر ورود مشتریان به محوطه شبعه تدریجی و به تعداد باجه های موجود یاد می کنند نام برد که باعث می شود تا مشتریان بانکی بیرون از بانک و در یک محیط محدود و کوچک صف ببندند.

بی اعتنایی برخی شهروندان به رعایت نکات بهداشتی و بی توجهی به توصیه ماندن در خانه و حضور نیافتن در اماکن عمومی در مواقع ضروری در کنار آن کم کاری برخی دستگاه ها نسبت به اجرای مصوبات و یا کج سلیقگی برخی مدیران در نحوه مقابله جز موجب شده تا برنامه های پیشگیری از ویروس کرونا با اخلال روبرو شود.

در استان قزوین همزمان با شیوع کرونا ستاد مقابله و پیشگیری از آن نیز با ریاست استاندار اغاز به کار کرد.

یکی از مصوبات این ستاد ممنوعیت ورود خودروهایی با پلاک استان های قم، البرز، گیلان و مرکزی که درگیری زیادی با این ویروس داشتند بود که هم از ناحیه مردم و از ناحیه عوامل اجرای این مصوبه چندان جدی و سفت و سخت گرفته نشد.

در روزهای گذشته در جاده ها و خیابان های شهرهای قزوین تعداد زیادی از خودروها با پلاک استان های یاد شده مشاهده شد که نشان می داد توصیه های انجام شده و محدودیت های اعمال شده مورد بی توجهی هموطنان قرار گرفته و تعطیلی مدارس موجب وسوسه آنها برای سفر شده در حالی که این تعطیلی ها برای خانه در ماندن اعلام شده است.

البته از روز گذشته و به دنبال تاکیدات مسوولان استانی، کنترل مبادی ورودی استان شدت گرفته است.

یکی از مصادیق بی توجهی به مصوبات ستاد مقابله با کرونا و بی توجهی به این ویروس در سطح نانوایی ها و از سوی نانوایان و مشتریان است، اوضاع میوه فروشی ها، سوپرمارکت ها و بسیاری از فروشگاه ها نیز به همین منوال است.

هنوز بسیاری از کسبه بدون دستکش و ماسک از مشتریانی که آنها نیز بدون دستکش و ماسک در اجتماع حضور پیدا کرده پول کاغذی رد و بدل می کنند و به این ترتیب باید از آنها به عنوان ناقلان احتمالی کرونا یاد کرد.

در پمپ بنزین ها نیز با وجود مصوبه ای که سوخت گیری توسط مشتریان را ممنوع کرده بود هنوز شاهدیم که برخی شهروندان آن هم بدون دستکش اقدام به سوخت گیری می کنند.

عده ای از شهروندان نیز که ظاهرا مراقب بهداشت و سلامت خود هستند اما این موضوع را برای همنوعان خود نمی پسندند و ماسک و دستکش های یکبار مصرف و احتمالا آلوده خود را به جای در کیسه فریزر گذاشتن و انداختن در سطل زباله به کف خیابان می اندازند و یا عده ای که با علایم بیماری به جای در خانه ماندن به خیابان گردی و پاساژگردی می پردازند.

تشکیل ارزیاب استانداری برای نظارت بر اجرای مصوبات کرونایی

سید حسین بی نیاز مسوول اطلاع رسانی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور نظارت بر اجرای مصوبات این ستاد و بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی در خصوص مقابله با کرونا تیم ارزیاب استانداری تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه مصوبات ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا لازم الجرا است و عذر هیچ دستگاهی برای اجرایی نکردن آنها پذیرفته نیست،اظهار داشت: مدیران دستگاه هایی که مصوبات را به خوبی و به شکل احسن اجرا کنند تشویق و مدیرانی که در اجرای مصوبات این ستاد کوتاهی کنند تذکر دریافت کرده و توبیخ خواهند شد.

این مسوول همچنین گفت: گزارش تیم ارزیاب استانداری قزوین از اجرای مصوبات ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا به شکل روزانه به اطلاع استاندار می رسد و مبنای تصمیمات نشست های بعدی این ستاد است.

نیاز مسوول اطلاع رسانی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در قزوین با بیان اینکه برخی متاسفانه این ویروس را جدی نگرفته اند،افزود: با وجود اعلام قبلی و اطلاع رسانی مکرر هنوز شاهد حضور خودورهایی با پلاک های استان های پرخطر در جاده های استان هستیم بنابراین تصمیم گرفته شد تا کنترل مبادی ورودی استان و شهر قزوین تشدید پیدا کند.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود خودروها با پلاک های استان های قم،گیلان، البرز و مرکزی به استان قزوین،اظهار داشت: پلیس راه با حضور در مبادی ورودی راه های استان و شهر قزوین از ورود این خودروها جلوگیری می کنند و همچنین نیروهای جمعیت هلال احمر نیز با استقرار در این مکان ها اقدام به غربالگری کرده و از مسافران تست سلامت می گیرند.

اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا با همراهی مردم امکان پذیر است

وی با بیان اینکه سلامت مردم در اولویت قرار دارد و شوخی بردار نیست،اظهار داشت: اجرای مصوبات ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا بدون همکاری و همراهی مردم امکان پذیر نیست.

بی نیاز گفت: بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا ماندن در خانه است اما هنوز برخی که امکان حضور در منزل را دارند بدون توجه به توصیه های بهداشتی، برای انجام امور غیر ضروری هر روز به خیابان ها می آیند و خطر کرونا را جدی نگرفته اند.

وی اظهار داشت: این دسته از شهروندان جان خود و خانواده و سایر شهروندان را به خطر می اندازند.

بیرون نرفتن از خانه و خود قرنطینگی بهترین راه مهار کرونا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین و عضو ستاد مقابله و پیشگیری با کرونا در استان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود همه تلاش های این ستاد و همه دستگاه ها برای مقابله با کرونا، بهترین راه تقابل و مهار آن همچنان در خانه ماندن و خود قرنطینگی است.

قدرت الله مهدیخانی افزود: از شهروندان تقاضا داریم تا به جز ضرورت از خانه خارج نشوند و تنها برای تهیه مایحتاج عمومی آن هم با رعایت نکات بهداشتی از خانه خارج شوند.

این مسوول با بیان اینکه یگیر جدی اجرای مصوبات ستاد مقابله و پیشگیری با کرونا هستیم،افزود: با این وجود اگر مردم همکاری لازم را نداشته باشند، اجرای این مصوبات خروجی و نتیجه لازم را نخواهد داشت.

پمپ بنزین هایی که بوی کرونا می دهند

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از اماکنی مصوبه ستاد مقابله و پیشگیری با کرونا در آنها چندان رعایت نمی شود، پمپ بنزین ها هستند که با وجود مصوبه و ابلاغ به جایگاه ها هنوز برخی رانندگان و مشتریان خود اقدام به سوخت گیری می کنند در حالی که این مکان ها براساس اعلام وزارت بهداشت یکی از نقاطی هستند که کرونا می تواند به سرعت در آنها شیوع پیدا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: با توجه به بازدید از پمپ بنزین ها و مشاهده برخی تخلفات، استاندار قزوین به مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی تذکر داد و خواستار نظارت بیشتر بر مصوبه سوخت گیری توسط متصدیان جایگاه ها شد.

وی در خصوص کمبود دستکش و ماسک متصدیان جایگاه های سوخت نیز که چندی پیش توسط رییس هیات مدیره جایگاه داران قزوین مطرح شده بود نیز گفت: این اقلام بهداشتی تهیه شده و در حال ارایه به جایگاه ها هستند.

عدم رعایت بهداشت در برخی نانوایی ها و فروشگاه ها

این مسوول گفت: در برخی واحدهای صنفی مانند سوپرمارکت ها و نانوایی ها نیز موارد بهداشتی چندان رعایت نمی شود که بازرسان سازمان صنعت و ماموران بهداشت با حضور در آنها، تخلفات را ثبت و به آنها رسیدگی می کنند با این از مردم درخواست داریم در این محیط ها نکات بهداشتی را رعایت کنند و برای دادن وجه به جای پول نقد از کارت های بانکی استفاده کنند و قبل از این کار، دستکش به دست داشته باشند و یا با یک دستمال و یا چوب کبریت و یا خلال دندان دکمه های کارتخوان را فشار دهند و با آن تماس مستقیم نداشته باشند.

وی اظهار داشت: پیگیر اجرای مصوبات ملی و استانی مقابله با کرونا در سطح دستگاه ها، بانک ها و شهرداری ها نیز هستیم و در همین راستا بسیاری از پروانه ها تمدید شده و یا دریافت بدهی ها و عوارض و ... به ماه های آتی موکول شده است.

مهدیخانی با بیان اینکه با افزایش تولید اقلام بهداشتی، مشکل کمبود این محصولات تا حد زیادی برطرف شده است و اکنون بیشتر داروخانه های قزوین به میزان کافی دستکش و مایع ضدعفونی کننده را در اختیار دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین همچنین از توزیع ۲۵۰ هزار جفت دستکش بین داروخانه ها، بیمارستان ها، فروشگاه های زنجیره ای، بانک ها و ادارات و ... خبر داد.

وی در ادامه با بیان اینکه پنجشنبه آخر سال و لحظه تحویل سال همه آرامستان ها و بقاع متبرکه قزوین تعطیل خواهد بود،اظهار داشت: از مردم تقاضا داریم تا برای پیشگیری از کرونا به این اماکن مراجعه نکنند و یاد و خاطره عزیزان درگذشته خود را در منازلشان گرامی بدارند.

براساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان قزوین ۲۸۴ مورد و تعداد فوت شدگان ناشی از این بیماری نیز ۲۴ نفر و تعداد ۱۷۴ نفر نیز بهبود پیدا کرده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.