محمد رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آخرین فرصت ارساله مقاله به این همایش ۲۰ اسفندماه سال جاری بود که با استقبال مطلوب پژوهشگران، دانشجویان، استادان و علاقه‌مندان مواجه شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، گفت: بزرگداشت مقام شامخ علمی و عملی مفاخر استان، معرفی جنبه‌های شخصیتی و زندگی نسیم شمال، تولید محتوا و جمع آوری آثار در ارتباط با این شاعر و آشناسازی نسل جوان با شخصیت‌های ادبی و علمی از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

این مسوول با اشاره به شیوع ویروس کرونا، گفت: هم اکنون تمامی برنامه‌های ادبی، فرهنگی و هنری استان به دلیل شیوع این ویروس تعطیل شده‌اند و باید در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن این همایش نیز طی ماه‌های آینده تصمیم گیری کرد.

رستمی گفت: علاقه‌مندان به ثبت نام در این همایش می‌توانند با مراجعه به سایت ghazvin.farhang.gov.ir ثبت نام کرده و نسبت به ارسال مقالات خود اقدام کنند.

سید اشرف‌الدین حسینی گیلانی شاعر، نویسنده و مدیر روزنامه نسیم شمال از روزنامه‌های دوره مشروطیت ایران، در سال ۱۲۸۷ قمری در قزوین به دنیا آمد.

وی بعد از طی تحصیلات مقدماتی در قزوین عازم کربلا شد و پس از حدود پنج سال به قزوین بازگشت.

تحول اساسی در زندگی او هنگامی رخ داد که در سال ۱۳۲۴ قمری به رشت مهاجرت کرد، اشرف‌الدین در این سال‌ها با رهبران مشروطیت در گیلان آشنا شد و نخستین شماره نسیم شمال را به صورت هفتگی منتشر ساخت.

نسیم شمال بعد از سال‌ها مبارزات قلمی با استبداد و تحقق مشروطه به اتهام جنون در یک مرکز روانی بستری شد و در نهایت بر اثر فشارهای روحی و روانی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.