محمدعلی مجاهدی، شاعر و پیشکسوت شعر آیینی کشور یکشنبه شب در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر افق قزوین به خبرنگاران گفت: هر شعری که به لحاظ محتوایی، به نحوی متاثر از منابع متقن و حیاتی، به خصوص قرآن کریم و متون روایی و تاریخ اسلام باشد، شعر آیینی به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت :هر قدر ما از جوهره اصلی و ذاتی شعر فاصله بگیریم موجب سطحی شدن شعر می‌شویم و همزمان نیز باید دغدغه اصالت محتوایی شعر را در ذهن خود زنده نگاه داشته و به آن متعهد بمانیم.
این شاعر پیشکسوت شعر آیینی کشور با بیان اینکه زیرمجموعه‌ای که برای این شعر تعریف می‌کنیم در وصف اشعار توحیدی، اخلاقی، اجتماعی، مقاومت و پایداری، دفاع مقدس و مدافعان حرم است، تاکید کرد: ما در حوزه شعر عاشورایی و مباحث مربوط به سیره اهل بیت (ع) خطوط قرمزی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه برخی مداحان با غلو و تحریف، اصالت محتوایی شعر عاشورایی را حفظ نکرده‌اند.
مجاهدی، با انتقاد از افراط و تفریط در شعر آیینی، تصریح کرد: در اشعار عاشورایی ممکن است با مطالبی حاشیه‌ای که ارتباط چندانی نیز به اصل واقعه عاشورا ندارند روبرو شویم که این مساله موجب جدایی از ماهیت فطری شعر خواهد شد.
وی، وظیفه یک شاعر عاشورایی را پالایش مطالب مرتبط در این زمینه دانست و افزود:  فرهنگ‌ عاشورایی با گذشت چند قرن و در بستر تاریخ طبیعی آلودگی‌های را همراه خود داشته که باید به فطرت اولیه خود و به دور از هرگونه گزافه، باز گردد.
پدر شعر آیینی کشور اظهار داشت: بزرگترین خدمتی که شاعران آیینی ما در عرصه شعر آیینی می‌توانند انجام دهند رویکرد حماسی و ارزشی به فرهنگ معنوی عاشورا و واگویی هنری مفاهیم فرهنگ عاشورا که مورد مغفول قرار گرفته، خواهد بود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.