به گزارش ایرنا، زن و دفاع مقدس، نقش نظامی زنان در دفاع مقدس، نقش زنان و ترویج ارزش‌ های ایثار و شهادت، نحوه حضور زنان در جبهه‌های جنگ، نقش زنان و دفاع از خرمشهر و آبادان، نقش زنان در تامین معاش زندگی، تحکیم خانواده و تربیت فرزندان بدون حضور مردان خانواده در این دوران، رشادت‌های زنان رزمنده، بازخورد حضور زنان در دفاع مقدس در حوزه های فرهنگی و اجتماعی سال های پس از جنگ و صدها نقش تربیتی، دینی، اعتقادی، پشتیبانی، دفاعی و فرهنگی بانوان در هشت سال دفاع مقدس از جمله موادری است که بسیار کم به آنها پرداخت شده است.

بدون تردید زنان ایران اسلامی در کنار و دوادوش مردان، با بذل جان و مال خود در جبهه های جنوب و غرب با دشمن بعثی نبرد کردند، اما هرگز  اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران زمین به دست بیگانگان بیفتد.

بسیاری از زنان و دختران علاوه بر اینکه به عنوان امدادگر و پرستار طی هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند، نقش مهم پشتیبانی از جبهه ها نیز بر عهده زنان بود که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، به طوری که حضور باصلابت و پرقدرت آنها در صحنه جنگ جهانیان را به شگفتـی وا داشت و امـام راحل بارها آنان را تحسیـن کردند.

"صدیقه صارمی" یکی از زنان رزمنده تبریزی است که به عنوان امدادگر و پرستار در عملیات های مختلف هشت سال دفاع مقدس حضور فعالی داشته است، کسی که تجربه حضور در عملیات های رمضان،بیت المقدس، کربلای ۴، کربلای ۵، بدر و خیبر را دارد.

صارمی با اشاره به نحوه حضور و اعزامش به جبهه های جنوب، گفت: بعد از طی کردن دوره های آموزش پرستاری و عقیدتی و نظامی وقتی در خانه مطرح کردم که می خواهم به جبهه بروم، مادرم گفت کجا می روی ؟ جبهه کجاست؟  اما در نهایت فروردین سال ۱۳۶۱ رضایت مادرم را کسب کردم و به شوخی گفت برو، اما اگر جانباز شدی، من برای پرستاری در خدمت هستم و اگر شهید شدی چه بهتر،اما اگر اسیر شدی من نیستم پس مواظب باش اسیر نشوی.

صارمی ادامه داد: پس از کسب رضایت مادر، اردیبهشت سال ۱۳۶۱ وارد منطقه شده و در بیمارستان اهواز مشغول به مداوا و پرستاری از رزمندگان شدم.

وی اولین تجربه حضور خود در جبهه جنگ را عملیات بیت المقدس اعلام و اضافه کرد: بزرگ ترین تجربه حضورم در جبهه همین عملیات بود که در چندین مرحله انجام شد و در نهایت به آزادی خرمشهر ختم شد.

صارمی افزود: از بین عملیات هایی که ‌توفیق داشتم در آنها شرکت کنم، عملیات رمضان بود که از جمله سخت ترین عملیات های دوران دفاع مقدشر به شمار می رفت.

وی نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و گفت: این حضور شورآفرین از زوایای مختلف قابل بررسی است.

صارمی گفت: مهم ترین تاثیرگذاری زنان در دفاع مقدس نقش پشتیبانی آنها از جبهه های جنوب بود و زنان از چنان روحیه ای در آن دوران برخوردار بودند که شوهران و پسران خود را به جبهه ها اعزام می کردند و خودشان نیز تا آخرین لحظات برای حمایت و پشتیبانی از جبهه ها حضور فعال داشتند.

وی اظهار داشت: با شروع جنگ، زنان در صحنه رزم، امدادرسانی و مداوای مجروحان حاضر شده و حتی علاوه بر دوره های آموزشی امداد و نجات دوره های آموزش نظامی را نیز سپری می کردند تا بتوانند از خودشان در مقابل دشمن بعثی دفاع کنند که این حضور در جبهه های شلمچه، خرمشهر و آبادان به وضوع مشاهده شد.

تصویری از آموزش نظامی بانوان تبریزی در ورزشگاه باغشمال سال ۱۳۶۰

بانوی دیگری که در دوران  هشت سال دفاع مقدس در پشت جبهه ها حضوری فعال داشت، گفت: من در آن دوران همراه با سایر زنان محله و شهر تبریز در بسته بندی مواد غذایی و جمع آوری لباس گرم و پتو برای رزمنده ها فعالیت می کردیم.

فاطمه رضایی ادامه داد: در آن سال ها امام خمینی(ره) اعلام کرده بودند "مساجر سنگر است" که بر همین اساس تکلیف خود می دانستیم هیچ وقت مساجد را خالی نکنیم و شب و روز برای پشتیبانی رزمندگان اسلام فعال باشیم.

وی اضافه کرد: آن سال ها مساجد سنگر پشتیبانی از جبهه ها بود و خانواده های ایرانی هر کمکی که برایشان مقدور بود، برای جبهه ها انجام می دادند و هرگز این یاد نمی برم خانمی گوشواره های طلای خود و دخترش را به مسجد آورد و گفت این گوشواره ها را بفروشید و پولش را خرج رزمندگان کنید.

رضایی گفت: خانم های زیادی بودند که مربا و ترشیجات زیادی برای رزمندگان درست کرده و خانم های دیگری نیز شال و کلاه زمستانی برای رزمندگان می بافتند و ما پس از بسته بندی به جبهه ارسال می کردیم.

وی با اشاره به اینکه پشتیبانی زنان از جبهه ها فقط به فعالیت آنها در مساجد ختم نمی شد، اظهار داشت: زنان ایثارگران اصلی جبهه حق علیه باطل بودند، آنها از همه وجود خود می گذشتند و  شوهران و پسران خود را با افتخار راهی جبهه می کردند و وقتی شوهر، برادر و پسران آنها شهید می شدند هرگز گریه و زاری نکرده و می گفتند خدایا فدایی حسین (ع) را از ما قبول کن.

رضایی یادآوری کرد: اگر زنان چنین روحیه ای در دوران هشت سال دفاع مقدس نداشتند، نمی توانستیم بیشتر از چند روز در برابر ارتش بعثی که بیش از ۴۰ کشور از آن حمایت می کرد، دوام بیاوریم.

یکی دیگر از بانوان امدادگر دوران دفاع مقدس و  مسئول امور بانوان اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی، نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را بی بدیل دانست و افزود: با شروع جنگ تحمیلی زنان آذربایجان شرقی پا به پای مردان در صحنه حضور داشتند.

نسرین پیرسمساری گفت: با اعلام نیاز بیمارستان جندی شاپور اهواز در سال ۱۳۶۱ اولین امدادگران زن آذربایجان شرقی به منطقه اهواز که در محاصره بود، اعزام شدند و در عملیات بیت المقدس نیز حضوری گسترده داشتند و به مجروحان جنگ امدادرسانی می کردند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۱ هم زمان با عملیات بیت المقدس به همراه چهار بانوی دیگر به عنوان مبلغان فرهنگی به اهواز اعزام شدم، اظهار داشت: اما با توجه به خالی بودن شهر از سکنه و حضور رزمندگان در این منطقه، در بیمارستان رازی اهواز مستقر و به امدادگری رزمندگان مشغول شدیم.

پیرسمساری اضافه کرد: آن روزها سخت بود، به خصوص اینکه تجریه اولمان بود که دور از خانه در استانی دیگر حضور داشتیم و هر لحظه آن پر از خطر بود، از هر سو صدای آژیر وضعیت قرمز می آمد و همه پنجره ها با پتو پوشش کامل داده شده بود. 
وی حضور بانوان در مناطق عملیاتی را قوت قلب برای رزمندگان دانست که زنان نیز در کنار مردان در جبهه ها حضور داشتند.

پیرسمساری به ذکر خاطره ای از آن دوران پرداخت و گفت: رزمندگانی که از مناطق ترک نشین در جبهه حضور داشتند، درخواست های خود را از قبیل ارسال نامه و یا تماس با خانواده های خود را با ما در میان می گذاشتند که در این میان لخظات شادی و غم رزمندگان برای ما بسیار خاطره انگیز بود.

وی ادامه داد: زنان و مادران ایرانی در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش بسزایی ایفا کردند، آنان فرزندانی چون شهید فهمیده را به این مرز و بوم هدیه کرده و امروز فرزندان غیوری همچون شهید احمدی روشن را تربیت کرده و به اسلام و اقنلاب هدیه می کنند.

پیرسمساری، جمهوری اسلامی ایران را یک موهبت الهی دانست که زنان آن امروز به الگوی تمام مسلمانان جهان تبدیل شده اند و ما باید پاسدار این موقعیت باشیم.

وی با اشاره به وجود ۲۶۷ شهیده آذربایجان شرقی در طول دوران دفاع مقدس، گفت: این تعداد شهیده، نشان دهنده نقش آفرینی بانوان این استان در دفاع از کیان میهن اسلامی است.

عضو فراکسیون زنان و نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با ایرنا، نقش بارز زنان در دوران دفاع مقدس را بسیار مهم، تعین کننده و تاثیرگذار دانست و با بیان اینکه تاکنون به این نقش ها آنگونه که باید پرداخت نشده است، گفت: این حضور نیازمند بازنگری و بازبینی در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

معصومه آقاپور اظهار داشت: در این راستا لازم است در تولیدات مکتوب، رسانه‌ای و حتی برگزاری همایش‌ها و کنگره های تخصصی به جایگاه زنان در دفاع مقدس و نقش تاثیرگذار آنان توجه ویژه ای شود.

وی با اشاره به مجاهدت‌های سال‌های دهه ۱۳۶۰ آحاد مردم ایران برای حفظ وطن و آرمان‌های انقلاب در برابر تعدی دشمنان خارجی و داخلی، افزود: تاریخ دفاع مقدس پر از فراز و نشیب‌های غرورآفرین است که به علت مشکلات مالی، نهادهای فرهنگی به بخش اعظمی از آن‌ها پرداخت نکرده اند، این در حالی است که هزینه در این حوزه ها در حقیقت سرمایه گذاری برای تضمین آینده کشور است.

آقاپور اضافه کرد: زنان متعددی در دوران دفاع مقدس نقش فعال و تاثیرگذاری به ویژه در تامین البسه، خوراک و درمان رزمندگان ایفا کرده‌ اند، اما تاکنون آن طور باید و شاید به فعالیت‌های آنان پرداخت نشده و باید بیشتر در این عرصه کار شود.

وی با بیان اینکه مادران، همسران و خواهران شهدا مظهر صبر و استقامت هستند و باید در تاریخ این مملکت نام و یاد آنها همواره زنده بماند، یادآوری کرد: آسیب‌های روحی وارده به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران دوران دفاع مقدس با هیچ چیزی قابل قیاس نیست و باید از آنان حمایت‌های لازم صورت بگیرد که یکی از عناصر این حمایت ها توجه به ثبت و ضبط خاطرات آنهاست.

این نماینده مجلس دهم گفت: با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمنان در کنار جنگ اقتصادی علیه کشور، باید حواس خود را به داشته‌های فرهنگی‌ و اعتقادی به ویژه افتخارات دفاع مقدس متمرکز کنیم و اجازه فراموشی این تاریخ غنی را ندهیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی نیز نقش زنان در دفاع مقدس را نقشی زینبی دانست و گفت: از بانوان کشور انتظار داریم در برابر تحریف واقعیات دفاع مقدس بایستند و با ایفای نقش زینبی در زمان حاضر همچنان از آرمان‌های شهدا حراست و پاسداری کنند.

سردار اصغر عباسقلی زاده با اشاره به تاثیر فرهنگ عاشورایی در تجلی و پایداری انقلاب اسلامی، اظهار داشت: حفظ عنوان عاشورا مدیون مجاهدت‌های بی‌بدیل حضرت زینب (س) است، چرا که ایشان با بازگویی حقایق و بی‌آبرو کردن دشمنان اسلام، حرمت ائمه (ع) را حفظ و روحیه ایثار و شهادت را ترویج کردند که همین قشیه در تاریخ دفاع مقدس پس از سده ها در تاریخ اسلام توسط بانوان رشید ایران اسلامی زنده شد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی برای پیشرفت و حفظ روحیه ایثار همچنان به روحیه‌ زینبی نیاز دارد، خواستار فعالیت روزافزون همسران، خواهران و دختران شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی شد.

عباسقلی زاده با بیان اینکه بانوان کشور به ویژه خواهران، دختران و همسران شهدا و ایثارگران باید پیش قراول عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر باشند، یادآوری کرد: در این راستا باید روحیه ایثارگری و شهادت طلبی توسط بانوان کشور در نهاد خانواده و در میان فرزندان نهادینه و ترویج شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ماهواره‌ها و فضای مجازی، فرصت را برای تحریف واقعیات دوران دفاع مقدس فراهم کرده است و دشمنان نظام اسلامی با انتشار شایعات و جهت‌دهی به مطالب درصدد قرار دادن نسل جوان مقابل دفاع مقدس هستند که باز در این عرصه نقش زنان جامعه باید همچون حضورشان در سال های جنگ تحمیلی تاثیرگذار و تعیین کننده باشد.

عباسقلی زاده، شرایط امروز جامعه را حساس تر و ویژه تر از دوران دفاع مقدس خواند و با تاکید بر اینکه بانوان در صف اول مقابله با تهدیدات فرهنگی و آگاه‌سازی جوانان از توطئه‌های دشمنان قرار دارند، گفت: زنان جامعه اسلامی باید با تاسی از روحیه حضرت زینب (س) در بصیرت‌افزایی سهیم باشند و اجازه ندهند واقعیت دفاع مقدس توسط معاندین تحریف و به حاشیه رانده شود.

وی نقش روایتگری توسط بانوانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشته و چه در مناطق عملیاتی و چه در پشت جبهه ها فعال بودند، را مورد تاکید قرار داد و افزود: راویان بانوی دفاع مقدس باید حضرت زینب (س) را الگو قرار دهند تا فرهنگ ناب جنگ تحمیلی جاودانه شود.

وی خواستار پرهیز از اغراق در روایت واقعیات دفاع مقدس شد و اضافه کرد: وقایع و خاطرات رزمندگان باید به صورت صحیح و دقیق به نسل جدید انقلاب منتقل شود.

گزارش: سیدیحیی مرتضائی

۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.