به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بخشنده صبح شنبه در پنجاه و نهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با تحقق هاب لجستیک با همکاری قزوین و بندر اکتائو در قزاقستان می‌توان به بازارهای بیشتری دست یافت.

وی گفت: قزاقستان یکی از بازارهای هدف صادراتی است که به دلیل نزدیکی دیدگاه‌های سیاسی، وجود روابط خوب و داشتن مرز مشترک با چین و عضویت در سازمان‌های تجارت بین المللی، وجود پتانسیل بالقوه و بستر سرمایه گذاری در احداث جاده.، ساخت مجتمع تجاری اداری، زمینه سرمایه گذاری در سیمان، معدن و راه اندازی کارخانه‌های تولیدی، توسعه همکاری حمل و نقل وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین بیان کرد: باید از ظرفیت بندر اکتائو قزاقستان برای هاب لجستیک با ایران استفاده شود و در این راستا ایجاد زیرساخت برای صادرات محصول بین قزاقستان و ایران، فعال شدن شرکت‌های کوچک، ترانزیت کالا، انبوه سازی مسکن، صادرات کشاورزی به چین، امکان احداث انبار ذخیره، احداث کارخانجات تولیدی مواد غذایی، عرصه کالای نیمه ساخته ایرانی از مزیت‌های این طرح است.

بخشنده تصریح کرد: قزوین به بندر انزلی نزدیک است که یکی از بنادر فعال و تأثیر گذار در دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل توسعه زیرساخت عمده ترانزیت کالای خشک از این بندر انجام می‌شود و ظرفیت خوب تا ۱۰ میلیون تن در کالای نفتی و ۱.۵ میلیون تک کالای کانتینری و خطوط ریلی به روسیه و ایران دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین افزود: فرصت سرمایه گذاری ما در این بندر در صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی، احداث نیروگاه خورشیدی و بادی، کارخانه شوینده و بهداشتی وجود دارد که می‌تواند استفاده شود.

بخشنده گفت: در سه ماه گذشته از ایران بیش از یک میلیارد دلار کالا به اورآسیا صادر شده است.

وی افزود: در ایجاد صنایع سورت و بسته بندی، حبوبات، خشکبار، میوه خشک، صنایع بسته بندی آرد، انواع غلات و ماکارونی، انبارهای نگهداری و سردخانه و سیلو قادریم در بندر اکتائو قزاقستان سرمایه گذاری کنیم.

بخشنده اظهار داشت: دنبال ایجاد یک هاب لجستیک در بندر اکتائو هستیم و در این منطقه زمین رایگان داده می‌شود و بزودی یک هیئت از بندر اکتائو فردا به قزوین سفر می‌کند تا مسائل بررسی دقیق شود.

بخشنده تصریح کرد: اکتائو دروازه مهمی برای صادرات کالای ایران در این شرایط است که هفته گذشته، سفیر قزاقستان از قزوین بازدید کرد و از طرح ما استقبال کردند.

وی گفت: در اجرای این طرح بیش از ۱۳ میلیون یورو سرمایه گذاری خواهد شد و از طریق بورس در مدت ۴ سال بازگشت دارد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.