سیروس صارمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه و جشنواره شیرینی های سنتی قزوین اظهار داشت: از بین شیرینی های سنتی قزوین تاکنون باقلوا موفق به دریافت پروانه نشان استاندارد تشویقی شده است.

وی اظهار داشت: البته کارگاه های تولیدکننده این نوع شیرینی که سال 94 موفق به دریافت پروانه تشویقی شدند برای تمدید پروانه خود اقدام نکردند و در حال رایزنی با آنها و ارایه مشوق هایی در این زمینه برای صدور دوباره پروانه هستیم.

این مسوول گفت: تدوین پروانه استاندارد برای باقلوای سنتی قزوین در حالی انجام شد که برخی استان ها نیز شاهد تولید این محصول هستیم و آنها نیز در این زمینه مدعی و متقاضی بودند اما این اتفاق به نام قزوین ثبت شد.

مدیرکل استاندارد قزوین اظهار داشت: سایر شیرینی های سنتی قزوین نیز می توانند از استاندارد تشویقی برخوردار شوند و اداره کل استاندارد در این زمینه از تولیدکنندگان حمایت می کنند.

وی با بیان اینکه استاندارد شیرینی های آردی اجباری است،اظهار داشت: بیشتر شیرینی های قزوین سنتی و در کارگاه های کوچک تولید می شود که مشمول استاندارد اجباری نیستند اما در صورت تمایل و برای ارتقای کیفیت و برندسازی می توانند پروانه تشویقی بگیرند.

صارمی با بیان اینکه صنعت شیرینی پزی سنتی قزوین می تواند ارتقا یابد و به اشتغال و اقتصاد استان کمک زیادی کند،اظهار داشت: فعالیت در حوزه برندسازی، بازاریابی، صادرات و همچنین ارتقای کیفیت و گرفتن پروانه تشویقی استاندارد به تحقق این موضوع کمک می کند.

نخستین نمایشگاه و جشنواره شیرینی های سنتی قزوین از سه شنبه هفته جاری در محل دائمی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان قزوین برپا شده است.

باقلوای پیچ و لوزی، نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، نان بادامی (قرابیه)، نان گردویی، پا درازی، نان چرخی، نان چایی، اتابکی، نان نازک، ولیعهدی و حاج کریمی از شیرینی‌های مطرح سنتی قزوین است.

وجود باغ‌های سنتی در اطراف قزوین و فراوانی درختان بادام، پسته، گردو و استفاده از این محصولات در پخت شیرینی‌ها از دلایل تنوع شیرینی‌های سنتی در قزوین به شمار می رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.