هدایت الله جمالی پور سه شنبه شب در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه و جشنواره شیرینی های سنتی قزوین افزود: کلنگ احداث این شهرک تخصصی صنعتی در هفته دولت سال آینده به زمین خواهد خورد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: قزوین شهری با پیشینه تاریخی غنی است و شیرینی های سنتی این دیار نیز معروف و زبانزد هستند.
وی با اشاره به نقشی که سوغات و شیرینی های سنتی در رونق تولید و اشتغال و تقویت گردشگری قزوین می تواند داشته باشد،اظهار داشت: این ظرفیت مهم مغفول مانده  و برای رونق گردشگری باید به میراث و تاریخ و فرهنگ خود توجه کنیم.
جمالی پور با اشاره به موقعیت قزوین و نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی کشور ادامه داد: با استفاده از  این ظرفیت می‌توانیم توانمندی های قزوین را به گردشگران معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه این جشنواره به افتخار شیرینی های سنتی قزوین برپا شده است که رونق آنها می تواند صنعت و گردشگری این دیار را تقویت کند،گفت: قزوین نگینی از ظرفیت های مختلف است که این فرصت باید برای توسعه بیشتر استان بهتر مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: برندسازی، ارتقای کیفیت و تنوع، و ثبت ملی شیرینی های قزوین اقداماتی است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

در این نمایشگاه از احکام ثبت ملی پنج شیرینی سنتی قزوین نیز رونمایی شد.

باقلوای پیچ و لوزی، نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، نان بادامی (قرابیه)، نان گردویی، پا درازی، نان چرخی، نان چایی، اتابکی، ولیعهدی، حاج کریمی از شیرینی‌های مطرح سنتی قزوین است.
وجود باغ‌های سنتی در اطراف قزوین و فراوانی درختان بادام، پسته، گردو و استفاده از این محصولات در پخت شیرینی‌ها از دلایل تنوع شیرینی‌های سنتی در قزوین است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.