نادر محمدی معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: با برگزاری جلسات مستمر با سرمایه‌گذار جدید منطقه نمونه هماهنگی لازم برای ساماندهی محوطه و انجام اقدامات اولیه برای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران ورودی به این منطقه انجام شده و امیدواریم با مشارکت جامعه محلی بتوانیم فضایی مناسب برای پذیرایی از میهمانان نوروزی  ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: به دنبال واگذاری منطقه نمونه گردشگری اوان واقع در الموت شرقی به سرمایه‌گذار و بهره بردار جدید، اقدامات اولیه برای تهیه طرح جامع و اجرای برنامه‌های عملیاتی ‌کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت با تاکید بر حفاظت از دریاچه اوان و بهره برداری از ظرفیت اراضی اطراف روستاهای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد در حال انجام است.

محمدی اظهار کرد: محوطه‌سازی حریم اول دریاچه، استفاده از ظرفیت جامعه محلی در ایجاد اقامتگاههای بوم‌گردی و انواع تاسیسات گردشگری، ایجاد امکانات تفریحی متناسب با بافت منطقه الموت و … از مهمترین موضوعات طرح جامع گردشگری در حال تهیه منطقه نمونه گردشگری اوان به شمار می‌رود.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین همچنین با تاکید بر ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در حریم دریاچه اوان تاکید کرد: به‌منظور رعایت مسائل زیست‌محیطی، جلوگیری از تغییرکاربری اراضی و حفظ منظر دریاچه، طرح گردشگری منطقه نمونه گردشگری اوان برای اراضی خارج از حریم اول دریاچه پیش‌بینی شده و با هرگونه خرید و فروش اراضی و ساخت و ساز در حاشیه دریاچه اوان با استفاده از ابزارهای قانونی مقابله خواهد شد.

محمدی، حفظ حریم دریاچه اوان را وظیفه همه دستگاههای مرتبط با کارگروه گردشگری منطقه دانست و یادآور شد: حفاظت از حریم دریاچه و چشم‌اندازهای طبیعی مهم‌ترین موضوعی است که باید در ساماندهی و توسعه منطقه اوان مورد توجه قرارگیرد و توسعه گردشگری این منطقه نباید به قیمت از بین رفتن دریاچه و جاذبه‌های طبیعی آن تمام شود.

دریاچه اوان در قزوین یکی از جاذبه های مهم گردشگری مهم استان قزوین در بخش الموت شرقی است.

این دریاچه در ارتفاع هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و عمیق ترین بخش آن ۵/۷ متر عمق دارد. 

بر اساس آخرین آمار، این دریاچه با بیش از ۷۰ هزار مترمربع مساحت از محیط پیرامونی خود آبی دریافت نمی کند و تنها منبع تغذیه آن چشمه های زلال  کف خود دریاچه است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.