مهدی جلوخانی رییس دامپزشکی شهرستان قزوین روز دوشنبه گفت: بسیاری از بیماریهای عفونی طیور (ویروسی، قارچی، باکتریایی،انگلی) از طریق مدفوع طیور مبتلا منتقل می شود که خروج بدون ضابطه کود پایان دوره پرورش طیور به منظور مصارف کشاورزی و سایر موارد صنعتی یکی از راههای مهم انتقال بیماری به سایر نقاط می باشد.
دکتر جلوخانی تشریح کرد: یکی از اصول کنترل و کاهش شیوع و گسترش بیماری های عفونی طیور در بین مرغداریها رعایت دستورالعمل های دامپزشکی برای عقیم سازی یا عمل آوری کود در محل مرغداری، قبل از خروج و حمل آن و جلوگیری از پراکنده شدن کود درمحیط اطراف می باشد.
وی در ادامه گفت: کود موجود در مرغداری ها  قبل از جابجایی و حمل و نقل باید در محل مناسبی دپو و روی آن با نایلون یا لایه ای از خاک پوشیده شود تا بر اثر رطوبت موجود و تخمیر انجام شده بسیاری از عوامل بیماری زای کود ناشی از افزایش حرارت درونی دمای ۴۲ تا ۵۵ درجه سانتیگراد و مدت زمان حدود ۵ روز غیر فعال شوند.
دکتر جلوخانی اظهار داشت: مدیران مرغداریها می توانند با توجه به شرایط مرغداری خود یکی از روش های توصیه شده برای عمل آوری و عقیم سازی کود را انجام دهند و تاکید می شود مرغداران عقیم سازی کود تولیدی واحد تحت پوشش خود را را جدی بگیرند تا بیماری هایی مانند آنفلوانزای پرندگان،نیوکاسل و … صنعت مرغداری را تهدید نکند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.