فاطمه خمسه، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین روز یکشنبه در آیین معرفی و تجلیل از کشاورزان نمونه و برگزیده ملی و استانی گفت: سال ۹۹ را باید سال شکوفایی کشاورزی گلخانه‌ای در استان قزوین بدانیم.

وی با بیان اینکه سال آینده نیز شاهد بهره‌برداری از شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان خواهیم بود، تصریح کرد: در دهه مبارک فجر امسال همچنین شاهد بهره‌برداری از ۱۵ هکتار واحد گلخانهای در سطح استان خواهیم بود.

به گفته این مسوول، کشاورزی قزوین امسال با ۱۰ برگزیده ملی دستاورد بزرگی را کسب کرده و در تعداد کشاورزان نمونه ملی نیز رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

خمسه با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی دشت قزوین از دهه ۳۰، اضافه کرد: این استان با دارا بودن دشتی حاصلخیز، مستعد و توانمند یکی از قطب‌های مهم کشاورزی ایران محسوب می‌شود که با توجه به وجود اراضی مرغوب، در زمینه تغییر کاربریهای اراضی باید دقت بیشتری را به خرج دهیم.

وی، اراضی کشاورزی موجود استان را به درجه یک تا سه تقسیم و تصریح کرد: بخش زیادی از گندم تولیدی استان از زمین‌های درجه سه حاصل می‌شود که به همین منظور نباید اجازه دهیم تا این نوع اراضی به وسیله تغییر کاربری از دست بروند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: باید تحت هر شرایطی به بهترین شکل ممکن از خاک و آب خود به خوبی حفاظت کنیم چرا که امنیت غذایی ما و آیندگانمان وابسته به این مساله مهم و حیاتی است.

خمسه با بیان اینکه دشمنان همواره در تلاش هستند تا به امنیت غذایی کشور خدشه وارد کنند، افزود: با این وجود دولت و وزارت جهاد کشاورزی با همراهی و مجاهدت کشاورزان تاکنون گام‌های بلندی را برداشته که نتیجه آن تولید و تامین محصولات اساسی در داخل کشور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: کشور در حال حاضر با هیچ کمبودی در زمینه مواد غذای روبرو نیست و تحریم‌ها نیز نتوانسته مشکل خاصی را برای حوزه کشاورزی و کشاورزان ما ایجاد کند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های آب و خاک کشاورزی در قزوین، اظهار داشت: در حالی که ظرفیت اجرای طرح‌های آبیاری نوین قزوین در گذشته حدود ۲ هزار هکتار بود اما طی ۲ سال گذشته شاهد تجهیز ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به روش آبیاری‌های مدرن بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: با هدف تامین آب مود نیاز کشاورزان طی سه سال گذشته همچنین ۲۰۰ کیلومتر شبکه لوله‌گذاری پایاب کشاورزی در سطح استان قزوین اجرا شده است.

خمسه با بیان اینکه قزوین با تلاش کشاورزان و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه تولید غلات در ردیف پنج استان برتر کشور قرار گرفته، تاکید کرد: این در حالی است که طی سال‌های گذشته نیز این استان در تولید غلات جزو استان‌های آخر کشور بود.

استان قزوین با دارا بودن ۴۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، دارای ۸۰ هزار بهره‌بردار در این زمینه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.