زهرا یوسفی روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:حدود ۱۰ درصد از پزشکان طرف قرارداد سازمان ۱۰۰ درصد نسخه‌های خود را به‌ صورت الکترونیکی صادر می‌کنند.
وی اضافه کرد:در فروردین‌ ماه امسال تنها ۱۰.۵ درصد از کل نسخه‌ها به‌ صورت الکترونیکی ارسال می‌شد درحالی‌که در آذرماه سال جاری این رقم به ۴۰ درصد رسید.
این مسئول افزود: سازمان تأمین اجتماعی برای پزشکان طرف قرار خود یک سهم هزار نفره تعیین کرده است یعنی پزشکی که از نسخه کاغذی استفاده می‌کند، نباید در طول ماه بیش از هزار نفر را ویزیت نماید.
سرپرست دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی استان قزوین ادامه داد: پزشکانی که وارد طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی شوند این سقف برایشان برداشته‌ شده و می‌توانند به هر تعداد بیمار را ویزیت کنند.
یوسفی تصریح کرد: ۶۰ درصد هزینه نسخه‌های الکترونیکی که هر روز وارد سیستم می‌شود ساعت ۲۴ همان روز به‌ حساب پزشکان واریز خواهد شد درحالی‌که قبلاً پرداخت مبلغ نسخه‌های دستی زمان نسبتاً زیادی طول می‌کشید.

اطلاعات بیماران در نسخه‌های الکترونیکی فاش نمی‌شود

به گفته وی پزشکان در گذشته می‌توانستند به تمام اطلاعات شخصی بیماران دسترسی داشته باشند درحالی‌که با ارتقای امنیت نسخه‌های الکترونیکی این امکان تنها در صورت رضایت بیماران فراهم می‌شود.
یوسفی با بیان اینکه ثبت سابقه بیمار در سیستم یکی از مزایای الکترونیکی شدن نسخه‌ها است، اظهار داشت: ثبت این سابقه، زمینه استفاده برای پزشکان در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و سایر مطب‌ها را فراهم می‌کند.  
سرپرست دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی استان قزوین با اشاره به اینکه حفظ حریم و همچنین مراقبت از فاش نشدن اطلاعات خصوصی بیمار نکته مهم و قابل‌توجهی است، عنوان کرد: طی چند روز گذشته سیستم نسخه الکترونیکی ارتقا یافته و پزشکان تنها در صورت صلاحدید بیمار می‌توانند به اطلاعات شخصی آنها دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه اگر بیمار راضی باشد تا اطلاعات شخصی مربوط به بیماری‌های خود را در اختیار پزشک قرار دهد آنگاه پزشک نیز باید سابقه بیمار را از سیستم درخواست کند، اظهار داشت: به‌ این‌ ترتیب کدی به تلفن همراه بیمار ارسال‌ شده و این کد نیز راه ورود به سوابق بیماری فرد خواهد بود.
 سرپرست دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی استان قزوین ادامه داد: وقتی بیماری به یک پزشک مراجعه می‌کند سابقه بیماری، داروهای مصرفی و مراجعه اخیر بیمار به پزشک در سیستم نشان داده می‌شود.
یوسفی با اشاره به مشکلات نسخه‌های دستی،  تصریح کرد: خوانا نبودن نسخه‌های پزشکان منجر به تحویل داروی اشتباه در داروخانه می‌شد درحالی‌که با روی کار آمدن نسخه‌های الکترونیکی این مشکل به‌طور کامل رفع می‌شود.
سرپرست دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی استان قزوین افزود: اگر پزشکی چند دارویی که با یکدیگر تداخل دارند را به‌ صورت هم‌زمان تجویز کند سیستم این موضوع را به پزشک هشدار می‌دهد و در نتیجه پزشک، تصمیم خود را برای تجویز داروها تغییر می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین حذف دفترچه و الکترونیکی شدن نسخه‌ها یک حرکت زیست‌محیطی و اقتصادی به شمار می‌رود زیرا در این صورت درختان کمتری برای تولید کاغذ این دفترچه‌ها قطع شده و جلوی خروج ارز برای ورود کاغذ کاربنی دفترچه گرفته خواهد شد.
یوسفی همچنین از صدور کارت‌های هوشمند بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: این کارت‌ها در دستور کار سازمان قرار گرفته و هنوز صادر نشده‌اند.
سرپرست دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی استان قزوین تصریح کرد: در صورت صدور این کارت‌ها، بیمار به هر مطبی که مراجعه کند تمام سوابق و خدماتی که به او ارائه‌ شده در پرونده الکترونیکی فرد قابل‌ مشاهده خواهد بود.
یوسفی با بیان اینکه این کارت الکترونیکی به ما کمک می‌کند تا جلوی سوء استفاده از بیمه تأمین اجتماعی گرفته شود، اظهار داشت: زیرساخت‌های این طرح در حال فراهم شدن است.
طرح نسخه‌های الکترونیکی از تیرماه سال ۹۷ در استان قزوین آغاز شده است.
تامین اجتماعی استان در حال حاضر ۲۳۴ هزار بیمه شده اصلی را تحت پوشش دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.