سعید نبیل روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:تلاش می‌کنیم در خانه فرش قزوین زمینه‌های لازم را برای رشد و احیای این محصول فراهم کنیم.

نبیل اضافه کرد: خانه فرش قزوین با حداقل اعتبارات ممکن اداره می‌شود و فعالان این عرصه نیز با کوشش‌های فراوان پای کار تولید و طراحی فرش قزوین ایستاده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فرش قزوین در گذشته، دوره پر رونقی داشته و پس از مدتی دچار افول شده است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که این فرش و نقش و نگار زیبای آن را مجدد احیا کنیم زیرا فرش قزوین، زمانی یک برند جهانی محسوب می‌شده و امروز تنها نمونه‌های محدودی از طرح و نقشه آن را می‌توان یافت.

نبیل با بیان اینکه هنرمندان زیادی تاکنون در زمینه طراحی نقشه فرش قزوین ورود یافته‌اند، عنوان کرد: این هنرمندان با توجه به نمونه فرش‌های قدیمی قزوین، نقشه‌های جدیدی را پیاده سازی کرده و در دستور کار بافت قرار داده‌اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: بسیاری از بافندگان استان، نقشه‌ای غیر از نقشه فرش قزوین را می‌بافند و امیدواریم هنرمندان و فرش‌بافان استان برای احیای نقشه فرش قزوین بیشتر تلاش کنند.

نبیل با بیان اینکه کارگاه‌های فرش درگیر صادرات این محصول نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: تاجران، فرش‌های تولیدی این کارگاه‌ها را خریداری کرده و در خارج از مرزهای کشور به فروش می‌رسانند از این رو ما شرایطی را در خانه فرش مهیا کرده‌ایم تا بافندگان بتوانند فرش را بدون واسطه به خریدار بفروشند.

خانه فرش استان قزوین به منظور ترویج، ارتقا و رشد صنعت قالیبافی در استان با حمایت مرکز ملی فرش ایران و پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین در سرای سعد السلطنه راه اندازی شده است.

در حال حاضر هشت هزار و ۲۰۰ بافنده فعال‌ فرش در شهرها و روستاهای استان شناسایی‌ شده‌اند که پنج هزار نفر آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.