هدایت الله جمالی پور روز چهارشنبه در همایش ملی سرمایه‌های اجتماعی برپایه آموزه‌های اسلامی که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، افزود: امروز اگر کارخانه، پول و انسان در یک جامعه وجود داشته باشد به یک مکمل دیگر هم برای حل مسایل نیاز داریم و آن سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی است.
وی اضافه کرد: در کشور ما مشکلات متعددی در سرمایه اجتماعی وجود دارد که بخشی از آن ناشی از عملکرد و رفتارهای ما مسوولان است که بر اعتماد مردم به حکومت تاثیر دارد.  
جمالی پور ادامه داد:وقتی رفتارهای مسئولان به عنوان‌ عناصر تشکیل دهنده حکومت در تضاد و تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرد به نوعی از هم فاصله می‌گیریم و این فاصله ناشی از کاهش اعتماد است.  
وی گفت: با وجود شعارهایی که داده می‌شود ارزش‌های دینی حتی در بین مسوولان هم کمرنگ شده و در دایره عملکرد ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
جمالی پور اظهار داشت:حدود دو دهه است که در ساختار نظام اداری و حکومتی دچار مشکلات جدی شده‌ایم و رفتارهای ما همگرا و هم افزا نیست و همه فکر می‌کنیم که برای عزت کشور در حال تلاش هستیم.
استاندار یادآور شد: ما در استان قزوین به یک هم افزایی نیاز داریم و به این باور رسیده‌ایم که اگر بخواهیم مردم به ما اعتماد کنند اول باید خودمان را به آنها ثابت کنیم.  
وی خاطرنشان کرد:در اتفافات اخیر کشور،یک دلیل اینکه قزوین با آن حرکت‌ها همراهی نکرد اعتماد مردم به مسوولان و نزدیکی آنها به یکدیگر بوده است و ما هر جا با مردم حرکت کرده ایم تقویت سرمایه اجتماعی شکل گرفته است.  
جمالی پور افزود:امروز بین دیدگاه‌های حکومت و نگاه مردم کمی فاصله افتاده است که باید با استفاده از آموزه‌های دینی و ارزش‌های مردمی آن را جبران کرد.  
استاندار افزود: امروز کشور ما در معرض تهدید جدی است و مهمترین دلبستگی دشمن برای نابودی ما گسست اجتماعی و فاصله مردم با حکومت است و باید کاری کنیم اعتماد مردم به نظام افزایش یابد.  

تقویت سرمایه اجتماعی با تشکیل پرونده‌های قضایی رابطه معکوس دارد
رییس کل دادگستری استان قزوین نیز در این همایش گفت: تشکیل ۱۵ میلیون پرونده قضایی نشان‌دهنده کاهش سرمایه اجتماعی است و هرچقدر بتوانیم این سرمایه‌ها را تقویت کنیم در کاهش پرونده‌های قضایی هم موفق خواهیم بود.
حجت الاسلام نورالله قدرتی افزود: اگر بتوانیم سرمایه اجتماعی را که جان مایه آن اصلاح روابط موجود در جامعه بر پایه آگاهی، اعتماد و مشارکت است تقویت کنیم بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.
وی اضافه کرد: شهدا به عنوان بهترین نمونه سرمایه‌های اجتماعی مظهر همه ارزش‌ها، اعتماد، مشارکت، ایثار و فداکاری و همه آن چیزهایی هستند که اگر تقویت شود خشونت از جامعه رخت بر می‌بندد.  
رئیس کل دادگستری استان قزوین افزود:۲۵ درصد پرونده‌های کیفری در کشور با موضوع خشونت است و این یعنی ارتباط و مشارکت در بین افراد وجود ندارد.
حجت الاسلام قدرتی اظهار داشت: آموزه‌های دینی از عوامل اساسی شکل گیری سرمایه‌های اجتماعی هستند و  هنوز هم به اذعان خود جوامع غربی جایگزینی برای تعمیق سرمایه‌های اجتماعی پیدا نشده است.  
وی خاطر نشان کرد:برای رشد و تعالی جامعه باید سرمایه‌ها را ایجاد و حفظ کنیم و توسعه دهیم و در این میان نخبگان دینی و دانشگاهی مهم‌ترین تاثیر را در این خصوص دارند.
حجت‌الاسلام قدرتی افزود:امروز کشورهایی بدون سرمایه مادی و انسانی با سرمایه اجتماعی به پیشرفت‌های بزرگی رسیده اند و در مقابل ملت‌هایی که به هم اعتماد ندارند و در صدد حذف یکدیگر هستند اگر سرمایه مادی و انسانی قوی هم داشته باشند در سرمایه اجتماعی موفق نبوده اند.  
وی گفت: اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مدیریت با تمسک به قرآن می‌تواند اصلاح شود اما امروز ما با آن فاصله زیادی داریم.  
رییس کل دادگستری استان قزوین با بیان اینکه اگر اعتماد که پایه اصلی سرمایه اجتماعی است در جامعه حاکم نباشد زندگی پر از رنج و اضطراب خواهد بود،افزود: ما می‌توانیم با تمسک و توجه به آموزه‌های دینی و قرآنی همچون اصل مساوات، منع اضرار به غیر، حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم و شایسته سالاری این اعتماد را تحکیم ببخشیم.
همایش ملی سرمایه‌های اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی به مدت یک روز با چهار کارگاه تخصصی با همکاری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و دادگستری و نیروی انتظامی استان قزوین در حال برگزاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.