هدایت الله جمالی پور روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده استان قزوین، افزود: پژوهش، موضوع مهمی در توسعه همه کشورها است و با همه عناصر اجتماعی ارتباط مستقیمی دارد.
استاندار قزوین با بیان اینکه جامعه بدون پژوهش نمی‌تواند به رفاه پایدار بیندیشد، گفت: بر این اساس تحقیق و پژوهش، زیرساخت همه عناصر حرکتی در یک جامعه است که باید به آن به عنوان یک اصل در زندگی و تحولات مختلف توجه ویژه کرد.
وی اضافه کرد: کشور ایران در این حوزه به ویژه طی ۳۰ سال اخیر حرکت‌های بسیار خوبی داشته و نگاه به پژوهش در دانشگاه‌ها به یک فعالیت مهم تبدیل شده است که این موضوع را می‌توان در میزان ثبت مقالات علمی ایران در پایگاه آی. اس. آی و اسکوپوس مشاهده کرد.
جمالی پور ادامه داد: البته باید پرسید چرا با این میزان رشد علمی باز هم دچار مشکلات جدی در عرصه‌های مختلف هستیم در حالی که هرچه قدر در پژوهش پیشرفت کنیم باید آثارش در امور کشور هم جلوه یابد.
وی اظهار داشت: انتظار داریم اعتماد عناصر حرکت دهنده توسعه نسبت به هم افزایش یابد و باید جامعه دانشگاهی و صنعتی به این موضوع توجه کنند.
استاندار گفت: بسیاری از شرکت‌ها و برندهای مطرح دنیا مانند ال جی و هیوندا بعد از صنایعی مانند ارج و ایرانخودرو راه اندازی شده و امروز به پیشرفت‌های زیادی رسیده‌اند که نتیجه توجه آنها به تحقیق و پژوهش و تقویت اعتماد میان جامعه صنعتی و دانشگاهی است.
وی خاطرنشان کرد:این درحالی است که ما در تمام این سال‌ها هم صنعت را از دانشگاه بی نیاز دانسته و هم دانشگاه را از این حوزه بی نیاز دیده‌ایم و  این دو هیچ گاه به تفاهم مشترک نرسیده‌اند.
جمالی پور با تاکید بر برقراری ارتباط میان زنجیره دانشگاه و صنعت، گفت:با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز با این هدف فاصله داریم چون رویکرد ما توسعه محور نیست و نیاز به یک اصلاح نگرش در ساختار علمی، توسعه‌ای و پژوهشی و صنعتی کشور وجود دارد.
استاندار گفت:امروز اشتیاق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به فرصت مطالعاتی در خارج از کشور بیش از داخل شده، درحالیکه دولت برای تقویت روابط صنعت و دانشگاه فرصت‌های حضور دانشگاهیان را در صنعت مد نظر قرار داده است.
جمالی پور افزود:با انجام برخی طرح‌ها و برنامه‌ها صنعت هم به سمت دانشگاه می‌آید و دانشگاه‌ها می‌توانند با صنعت وارد مذاکره شوند.
استاندار با بیان اینکه باید تحقیقات پژوهشی در حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به کار برده شوند، افزود: درصد کمی از پایان نامه‌های دانشگاهی، مساله محوری را برای حل مسائل صنعت دنبال می‌کنند و در نتیجه دانش آموختگان ما در ورود به صنعت هیچ آگاهی به این حوزه ندارند.
در پایان این مراسم از ۲۴ پژوهشگر برگزیده استان قزوین تجلیل شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.