سعید نمکی روز سه شنبه در آیین افتتاح طرح ملی هر خانه یک پایگاه سلامت که به صورت نمادین در محمدیه قزوین برگزار شد، افزود: در همین راستا هر هفته ۵۰ طرح به ویژه در نقاط محروم افتتاح و راه اندازی می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به افزایش بیماری های غیرواگیر،گفت: از ۳۸۰ هزار مرگ که سالانه در کشور اتفاق می‌افتد۳۱۳ هزار مورد از آنها بر اثر بیماری های غیرواگیر است.

نمکی افزود: در مرگ های ناشی از بیماری‌های واگیردار مسائلی مانند ایدز و ویروس های نوظهور و نوپدید نیز وجود دارد که بیشتر با سبک زندگی مردم ارتباط دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: باید در رفتارها و تصمیم‌گیری های خود تجدید نظر کنیم، از این رو گام دوم طرح تحول سلامت بر تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بیمارستانی متکی است.

وی اظهار داشت: باید اذعان کرد امروزه یک شب بستری شدن در ارزان ترین بیمارستان ها کمتر از ۷۰۰ دلار نیست.

نمکی همچنین گفت: شناسایی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار جدید مبتلا به فشار خون در سال جاری ثابت می‌کند که اگر امروز برای درمان اقدامی نکنیم همین تعداد، بیمار آینده تخت های ای سی یو خواهند بود.

نمکی یادآور شد: ما نمی توانیم حتی با استفاده از همه منابع کشور برای احداث بیمارستان و خرید تخت، نارسایی های مزمن کلیه و ناراحتی قلبی و بسیار بیماری‌های غیرواگیر دیگر را درمان کنیم و هرچه تخت راه اندازی کنیم باز هم مشکل کمبود تخت خواهیم داشت.

وی با اشاره به اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در شهر محمدیه، اظهار داشت: اجرای این طرح در شهری مزین به نام حضرت محمد(ص) اجرا و بهار نیکویی را نوید می‌دهد اولین رکن آن، اجتماعی کردن سلامت است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از این رو از بین خانواده ها فردی انتخاب می‌شود که با آموزش های لازم بتواند پیشگیری، درمان های اولیه و توانبخشی را در خانواده ها انجام دهد.

وی ادامه داد: به طور مثال مصرف بی رویه دارو از آفات بهداشت و درمان است که تنها تقصیر پزشکان نیست بلکه مردم هم فرهنگ آن را نمی‌دانند و چنین طرحی می‌تواند در زمینه آگاه سازی مردم نقش ایفا کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این طرح در ترویج خودمراقبتی و دیگر مراقبتی بسیار موثر است و نکته دیگر در این طرح آن است که سطحی قبل از خانه بهداشت در خود خانواده ها باز می‌شود که هم باری از دوش دولت بر خواهد داشت و هم در نهادینه کردن پیشگیری گاتاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: این طرح نظام آموزش جامعه محور دانش پزشکی را هم محقق خواهد کرد و از سال دوم اجرای آن دانشجویان پزشکی را هم در آن خواهیم گنجاند تا به طور عملی با این موضوع آشنا شوند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.