مهدی صادقی نیارکی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از یک واحد تولیدی در شهر صنعتی البرز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال احیای ۲ هزار واحد صنعتی راکد در برنامه قرار دارد که حدود هزار و ۳۵۰ واحد در شهرک‌ها و ۶۵۰ واحد در خارج از شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.
وی اضافه کرد:همچنین باید در سال رونق تولید حدود چهار هزار واحد تولیدی افزایش ظرفیت یابند که برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای احیای ۲ هزار واحد تولیدی به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز بوده که پنج هزار آن سرمایه ثابت و ۱۰ هزار دلار سرمایه در گردش است.
این مسئول افزود: امیدواریم بانک‌ها، موسسات مالی و بانک مرکزی کمک کنند تا با تخصیص این اعتبار واحدهای تولیدی راکد هرچه سریعتر به چرخه تولید بازگردند.
وی با اشاره به اهمیت نقدینگی برای واحدهای تولیدی، گفت: برای حفظ وضع موجود واحدهای تولیدی حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که براساس ارزش ستانده سال ۹۷ برآورد شده و باید تخصیص یابد تا وضع موجود صنایع حفظ شود.
این مسئول ادامه داد:همچنین حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیاز است که جلسات متعددی را در سطوح مختلف برگزار کرده و آن را اعلام کرده ایم.
وی با بیان اینکه تسهیلات رونق تولید ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: امسال برای این بخش ۵۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده ایم که به صورت پرداخت مستقیم از طریق بانک‌های عامل یا کارگروه‌های استانی انجام شود.
صادقی نیارکی اضافه کرد: همچنین تسهیلات منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز براساس نوع درخواست سرمایه ثابت و در گردش در حال انجام است و سهیمه استانی در کارگروه‌ها مطرح و بررسی می‌شود.
این مسئول گفت: انتظار داریم بانک‌ها در بررسی نهایی و پرداخت تسهیلات سرعت بخشیده تا در سال رونق تولید بتوان اقدام ویژه تری نسبت به سال قبل انجام داد.
وی با اشاره به توسعه صادارت غیر نفتی، گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز بخش عمده ای از صنایع که ساخت داخل دارند در شرایط فعلی امکان افزایش تولید و صادرات را دارند و می‌توانند به احیای واحدها و افزایش رونق تولید کمک کنند.
صادقی نیارکی با بیان اینکه بحث داخلی سازی را با جدیت دنبال می‌کنیم، افزود: برای جایگزینی حدود ۱۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی و حدود ۳۰ میلیارد دلار مواد اولیه، واسطه ای و قطعات و کالاها برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.
وی افزود: هدف گذاری ما این است که تا سال ۱۴۰۰ در صورت تامین منابع مورد نیاز که چهار تا پنج میلیارد دلار است امکان داخل سازی این کالاها وجود دارد.
این مسئول ادامه داد:رشته به رشته و قطعه به قطعه کالاهای وارداتی در حال بررسی بوده و عدد و رقم‌های آنها استخراخ شده است و نیازمند هستیم که منابع آنها تامین شود.
وی با اشاره به میزهای ساخت داخل، افزود:این میزها که به صورت میزهای مختلف تعریف شده است تا آخر سال برگزار می‌شود و تاکنون ۲ میز قطعات ساخت داخل خودرو برگزار شده و ۲ میز دیگر برگزار خواهد شد.
صادقی نیارکی با اشاره به وضعیت صنایع در استان، گفت:قزوین به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور بوده و قطعا تحت تاثیر تحریم‌ها مشکلاتی برای صنایع استان به وجود آمده است که باید با تامین نقدینگی و اعتبار مورد نیاز برای رفع مشکلات آنها تلاش کرد.
استان قزوین چهار هزار واحد تولیدی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.