مدیرکل بهزیستی قزوین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این طرح ۶۶ هزار نفر از کودکان قزوین که متولد نیمه دوم سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ هستند، غربالگری می‌شوند.

علیرضا وارثی افزود: در این طرح ۱۵۰ مربی آموزش دیده و ۲۵ بینایی سنج مشارکت دارند.

وی اضافه کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی از ابتدای آبان ماه تا پایان آذر در قالب طرح و در تمام طول سال به صورت برنامه در پایگاه های دایمی و غیر دایمی در سه سطح اجرا می شود.

وارثی ادامه داد: در سطح نخست این طرح مربیان آموزش دیده در پایگاه، کودکان را غربال می‌کنند و در سطح دوم بینایی سنج، کودکان ارجاع شده را معاینه و در صورت نیاز به درمان، مداخلات درمانی انجام می دهد و در سطح سوم نیز پزشک متخصص چشم قرار دارد که در صورت نیاز به مداخلات تخصصی به او ارجاع می‌شود.

مدیرکل بهزیستی قزوین در پایان افزود: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینایی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در سال گذشته ۶۹ هزار کودک در استان قزوین مشمول این طرح بودند که حدود ۴۵ هزار تن از آنها در ۱۰۰ پایگاه ثابت شهری و ۶ گروه سیار در روستا معاینه شدند.

با اجرای این طرح در سال قبل ۳۱۰۰کودک به مرحله دوم ارجاع و هزار و ۴۷۹ کودک بیمار تشخیص داده شدند که۳۷۳ نفر آنها دچار تنبلی چشم (آمبلیوپ) بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.