وجود سیستم های روشنایی در مسیرهای ارتباطی کیفیت آنها را افزایش می دهد و به رانندگی ایمن در سطح جاده ها به ویژه در مسیرهای آزادراهی که دارای رفت و آمد زیاد خودرو هستند و همچنین نقاط مه گیر و کولاک گیر کمک می کند.

نقص در روشنایی راه هایی که وجود نور در آنها ضروری است خطر تصادفات و برخورد خودروها با یکدیگر را افزایش می دهد.

 استان قزوین دارای ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مسیر ارتباطی است که ۲۷۰ کیلومتر آن آزادراه و ۲۲۰ کیلومتر نیز بزرگراه است.

بیش از 200 کیلومتر از راه های ارتباطی استان قزوین مجهز به سیستم های روشنایی هستند که بیشتر آنها در آزادراه ها و بخشی نیز در جاده های اصلی قرار دارند.

با این وجود رانندگان حین عبور از مسیرهای ارتباطی که دارای سیستم روشنایی هستند با محدوده هایی که با وجود داشتن چراغ، خاموش هستند مواجه می شوند که به گفته مسئولان این موضوع به مشکل سرقت مستمر کابل ها و ترانس های برق در سطح جاده ها بازمی گردد.

نیاز راه های دارای گردنه و نقاط مه گیر و کولاگ گیر به روشنایی 

فرمانده پلیس راه استان قزوین در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نیاز مبرم برخی نقاط  مسیرهای ارتباطی به روشنایی،اظهار داشت: نقاط مه گیر و گردنه ها از این قبیل هستند.

سرهنگ نصرالله بیگلری گفت: در حال حاضر بخشی از آزادراه قزوین-رشت محدوده گردنه کوهین به ویژه با توجه به اینکه در فصل بارندگی قرار داریم و با پدیده های جوی همچون بارش باران، مه و کولاک در آن مواجه خواهیم بود، به روشنایی نیازمند است.

وی ادامه داد: در آزادراه قزوین- کرج نیز از عوارضی شماره ۳ به سمت عوارضی ۲ در چندین نقطه خاموشی داریم که نیازمند چراغ روشنایی هستند.

این مسئول انتظامی راه گفت: در آزادراه قزوین-زنجان نیز در محدوده تاکستان حدود هشت کیلومتر روشنایی نیاز دارد و در جاده قدیم قزوین –رشت محدوده تونل شیرین سو نیز چراغ ها خاموش و تاریک بوده و نیازمند روشنایی است که به دلیل بارندگی قابل توجه در این محدوده این نیاز مبرم است.

فرمانده پلیس راه استان قزوین گفت: رمپ ورودی و خروجی آزادراه قزوین-کرج از سمت محمدیه و همچنین آبیک نیز و همچنین در محدوده عوارضی نیز چراغ ها خاموش بوده و در این نقاط نیازمند روشنایی هستیم.

سرهنگ بیگلری گفت: خاموشی و تاریکی مسیرهای ارتباطی در برخی مسیرها به ویژه نقاط مه گیر، گردنه ها می تواند منجر به افزایش سوانح رانندگی شود.

وی اضافه کرد: در خصوص مسیرهای نیازمند به روشنایی با اداره کل حمل و نقل جاده ای مکاتبات زیادی انجام داده ایم و این دستگاه همکاری خوبی با پلیس راه داشته و دارد اما سرقت ترانس ها و گرانی تجهیزات روشنایی جاده ها مزید بر علت شده که برخی نقاط راه ها در استان که دارای سیستم روشنایی هستند، در برخی روزها خاموش باشند.

خاموشی در برخی مسیرها مربوط به سرقت ترانس های برق است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین نیز به ایرنا گفت: از حیث روشنایی راه ها در وضعیت مطلوبی قرار داریم چرا که قزوین با ۲۴۰ کیلومتر روشنایی در مسیرهای ارتباطی از این حیث رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

جواد حق لطفی افزود: روشنایی مسیرها جزو الزامات ۱۰۰ درصدی ایمنی راه ها نیست اما در برخی بخش های راه مانند نقاط مه گیر و کولاک گیر نیازمند برخورداری از سیستم روشنایی هستند که در استان قزوین بیشترین این نقاط به این سیستم مجهز هستند.

وی یکی از مشکلات مهم راهداری در قزوین را سرقت مستمر کابل ها و ترانس های برق سیستم های روشنایی راه ها عنوان کرد و گفت: این مساله باعث شده است تا همیشه در برخی نقاط با خاموشی مواجه باشیم.

حق لطفی اضافه کرد: در مسیرهایی که به صورت لکه ای خاموشی وجود دارد، عامل خاموشی سرقت تجهیزات مربوط به روشنایی مسیرها است.

این مسئول گفت: با نیروی انتظامی برای افزایش گشت های خود در خصوص مقابله با سرقت تجهیزات روشنایی مسیرهای ارتباطی استان مکاتبه کرده ایم و همچنین به نیروهای خود در بخش راهداری نیز برای گشت زنی در این خصوص دستور داده ایم.

حق لطفی در خصوص وضعیت روشنایی مسیر قزوین-تاکستان، اجرای روشنایی در این مسیر به طول ۱۵ کیلومتر در دست اقدام است و ۱۰ کیلومتر آن انجام شده و پنج کیلومتر باقی مانده نیز در دست اقدام است.

مدیرکل راهداری و  حمل و نقل جاده ای استان قزوین در خصوص خاموشی ها در آزادراه قزوین-کرج نیز گفت: در این مسیر ارتباطی، سارقان هفت ترانس برق و تجهیزات مربوط به آنرا به سرقت برده اند که چهار مورد آن را خریداری و خاموشی ها برطرف شده و در حال تهیه سه ترانس دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه تجهیزات روشنایی مسیرهای ارتباطی گران قیمت هستند،گفت: هر ترانس برق مربوط به این مسیرها ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت  دارند و ضمن این که تهیه آنها نیازمند اعتبار قابل توجهی است، تامین آنها نیز در شرایط فعلی دشوار است.

سرقت ۱۰ ترانس برق در آزادراه های استان قزوین

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: آمار غیررسمی حکایت از سرقت ۸۳ ترانس برق در مسیر آزادراهی تهران تا تبریز دارد که ۱۰ مورد آنها مربوط به حوزه استان قزوین بوده است.

سعید بهادیوند چگینی افزود: صحت و سقم این سرقت ها برای ما مشخص شده و خاموشی های آزادراه تهران-قزوین از محدوده آبیک تا شهر قزوین به این موضوع بازمی گردد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد سارقان تجهیزات روشنایی مسیرهای ارتباطی به شکل یک باند حرفه ای به این اقدام مجرمانه دست می زنند که البته این یک کار خطرناک نیز به شمار می رود و احتمال برق گرفتگی و مرگ افراد بر اثر تماس با ترانس ها وجود دارد،اظهار داشت: چندی قبل نیز یک سارق در حین سرقت ترانس برق در محدوده مسیر قدیم آباد دچار برق گرفتگی شده بود.

این مسئول گفت: نیروی انتظامی در ماه های قبل با تحقیقات خود موفق به شناسایی تعدادی از سارقان تجهیزات روشنایی مسیرهای ارتباطی شد و در این خصوص تعدادی سارق در قزوین و لرستان دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی برای شناسایی این دسته از سارقان تلاش و همکاری خوبی دارد و پای کار است،افزود: تامین و جایگزینی دوباره ترانس های به سرقت رفته کار دشواری است چرا که این ترانس ها هزینه بالایی دارند  و تامین آنها نیز سخت است.

بهادیوند چگینی در خصوص ارتباط خاموش بودن برخی مسیرهای دارای چراغ های روشنایی در استان قزوین با موضوع صرفه جویی نیز گفت: بحث صرفه جویی برق در مسیرهای ارتباطی که دارای روشنایی هستند با خاموش کردن چراغ ها به هیچ وجه مطرح نیست بلکه در این خصوص تاکید بر تعویض چراغ ها از پرمصرف به کم مصرف را داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با بیان اینکه برای تامین برق سیستم های روشنایی مسیرهای ارتباطی استان مشکلی نداریم،افزود: سیم های برق مربوط به این سیستم ها ۲۲۰ کیلو ولت است که سارقان نمی توانند آنها را برخلاف ترانس ها به سرقت ببرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.