یکی از مشکلاتی که جامعه رسانه‌ای استان قزوین با آن روبه‌رو است تعدد رسانه‌ها و به‌تبع آن تعداد بالای خبرنگاران است، خبرنگارانی که برخی از آن‌ها هیچ تخصصی ندارند و صرفاً نام خبرنگار را یدک می‌کشند.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، اگر نگاهی اجمالی به خبرنگاران حاضر در مراسم‌های استان قزوین بیندازیم تعداد خبرنگاران اندک شمار هستند، اگر در نشست‌های خبری و برنامه‌های خاص خبرنگاران را بشماریم شاید شمارشان به 100 برسد اما آمار و ارقام روی کاغذ چیز دیگری را نشان می‌دهد و نمی‌توان تعداد خبرنگاران واقعی را با آن‌ها مقایسه کرد.

از 400 خبرنگار قزوینی 100 نفر فعال هستند

جابر خرم‌نیا رئیس خانه مطبوعات استان قزوین با اشاره به تعداد خبرنگاران استان قزوین، می‌گوید: در استان قزوین 400 نفر ادعای فعالیت رسانه‌ای دارند که از این میان برخی رزومه فعالیت یک‌هفته‌ای و برخی فعالیت چندساله دارند، برخی دیگر نیز به‌عنوان بازاریابان رسانه‌ای در بخش اقتصاد رسانه فعالیت دارند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر تعداد 400 خبرنگار، عکاس و بازاریاب خبری در سطح استان شناسایی‌شده‌اند، بااین‌حال تعداد افرادی که در این حوزه فعال هستند، تولید محتوا می‌کنند و از طریق شغل رسانه‌ای معیشت دارند کمتر از 100 نفر هستند.

خرم نیا تأکید می‌کند: در خانه مطبوعات معتقدیم همه 150 نفر عضو رسمی در فرایند اشتغال رسانه نیستند یعنی اغلب این افراد به‌صورت روزانه و هفتگی درگیر کار رسانه نیستند، با توجه به قانون خبرنگارانی می‌توانند عضو سامانه رسانه‌ای کشور شوند که بیمه داشته باشند و از سمت رسانه بیمه‌شده باشند، در حال حاضر در استان قزوین حدود 150 خبرنگار بیمه‌شده داریم که از این تعداد کمتر از 70 نفر توسط رسانه‌ها بیمه شدند و برخی از جای دیگر بیمه شدند.

وی عنوان می‌کند: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی سال گذشته گفت طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) الحاقی ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، خبرنگاری صراحتاً جزو مشاغل سخت شناسایی‌شده است؛ اما با قاطعیت می‌گویم حتی در مورد افرادی که از سمت رسانه خودشان بیمه هستند مورد مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور رعایت نمی‌شود و برخی به‌عنوان کارشناس فرهنگی و امور اداری بیمه شدند و حتی برخی بیمه آرایشگاه هستند.

خبرنگاران واقعی بیمه شوند

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به لزوم پایش خبرنگاران واقعی، تصریح می‌کند: بیمه خبرنگاران به مدیران مسئول و صاحبان رسانه واگذارشده است؛ یکی از مشکلات این است که صاحب رسانه اقوام خود را به‌عنوان خبرنگار بیمه می‌کنند و نظارتی بر آن وجود ندارد.

وی با اشاره به وضعیت خبرنگاران خانم در استان، اضافه می‌کند: 400 نفر در استان کار خبرنگاری می‌کنند اما 17 و نیم درصد آن‌ها بیمه هستند که از این تعداد 6 درصد خانم هستند و می‌توانند از قوانین مرخصی زایمان استفاده کنند، در سایر موارد چون بیمه ندارند غیرقانونی هستند و قانونی وجود ندارد که بشود از آن حمایت کرد.

خبرنگاران مطبوعات محلی تخصصی شوند

حمیده زرآبادی با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 رسانه در قزوین فعال است، اظهار می‌کند: وقتی در استان نیازسنجی صورت نگیرد شاهد گسترش رسانه‌های غیرتخصصی خواهیم بود، باید بررسی کرد با توجه به ظرفیت‌های استان چند خبرنگار شاخص اقتصادی داریم؟ در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چند خبرنگار تخصصی مشغول به فعالیت هستند؟

وی اضافه می‌کند: باید در رسانه‌ها سرویس بندی صورت بگیرد در خبرگزاری‌های بزرگ دسته‌بندی صورت گرفته است اما در رسانه‌های محلی این اتفاق نیفتاده است، اگر سرویس‌ها بر اساس نیاز استان تقسیم شود این نیازسنجی می‌تواند نقشه راه شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک بیان می‌کند: تعدد رسانه‌ها باعث می‌شود برخی از رسانه‌ها به سمت اخبار زرد می‌روند و اخباری را منتشر می‌کنند که باعث ناامیدی می‌شود، حتی گاهی اطلاعات اشتباهی در حوزه پزشکی، روانشناسی و اجتماعی مطرح می‌شود که منبع مشخص ندارد و با زندگی افراد سروکار دارد.

قانون انتشار آزاد اطلاعات مشکلی ندارد

وی یادآور می‌شود: مسئولان باید خبرنگاران را حمایت کنند اما خبرنگاران نیز در مقابل مسئولین وظیفه‌دارند و نباید هر خبری را منتشر کنند، برخی رسانه‌ها به زندگی شخصی مسئولین می‌پردازند و تهمت‌های ناروایی می‌زنند که اثبات نشده، در حالی که هیچ قانون، عرف و شرعی این را نمی‌پسندد.

وی بیان می‌کند: یک پیچ بی‌هویت مطلبی را بارگذاری می‌کند و برخی خبرنگاران آن را لایک می‌کنند، با این کار درواقع نوعی بی‌اخلاقی در جامعه ترویج پیدا می‌کند و چارچوب زندگی افراد دچار مشکل می‌شود، مردم به رسانه‌ها اعتماد دارند و هر چه بنویسند را می‌پذیرند بنابراین اصل صداقت و صحت خبر باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی تأکید می‌کند: قانون انتشار آزاد اطلاعات اشکالی ندارد؛ اگرچه محدودکننده است اما اخبار در تمام دنیا طبقه‌بندی‌شده است، انتشار آزاد اطلاعات در پررنگ شدن نظارت عمومی نقش دارد و یک بخش طبقه‌بندی‌شده اطلاعات مربوط به آبروی افراد است که لزومی به انتشار آن وجود ندارد.

اخبار رسانه‌های قزوین تکراری است

داوود محمدی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک نیز در این خصوص می‌گوید: اگر به رسانه‌های استان قزوین نگاه کنیم تقریباً اخبار یکسانی در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها می‌بینیم و به‌واقع تولید خبر کم است، علاوه بر این خبرهای بد نیز تیتر یک می‌شود.

وی اضافه می‌کند: اگر نگاهی به استان قزوین بیندازیم، مسئولین ما چند درصد خیانت می‌کنند؟ قطعاً درصد کمی است اما جامعه خبری به‌گونه‌ای آن را اطلاع‌رسانی کردند که همه تحت تأثیر قرار گرفتند و این ظلم نسبت به مدیران سالم و پاک دست است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک اظهار می‌کند: رسانه‌ها باید آرامش روانی را به وجود بیاورند اما فرورفتن کلید در سر یک کودک می‌شود تیتر اول همه رسانه‌ها و عکس آن‌هم منتشر می‌شود، رسانه‌ها نباید با آرامش روحی و روانی افراد بازی کنند؛ خبرنگاری رسالت سنگینی است.

نمایندگان قزوینی پاک دست‌ترین نماینده کشور هستند

وی بیان می‌کند: ازنظر پاک دستی و سلامت مثل نماینده‌های قزوین نداریم این را می‌توانید بررسی کنید اما طوری نمایش داده‌شده است که انگار همه فاسد هستند اما این‌طور نیست و پولی در اختیار نمایندگان نیست، در انتشار اخبار نباید نگاه سیاسی داشت.

محمدی تأکید می‌کند: کار خوب، خوب است؛ نگاه سیاسی نباید در کار خوب دخالت کند اگر هرکسی کار خوبی انجام داد، بدون نگاه سیاسی آن را بگویید، مردم از خبرنگار انتظار راستی و درستی دارند، امروز این‌گونه است که برخی فکر می‌کنند جامعه خبری طوری است که باید یک‌چیزی بدهی تا خبر را منتشر کنند.

وی تصریح می‌کند: خانه مطبوعات باید این موضوع را مدنظر قرار دهد و برای اقتصاد مطبوعات طرحی ارائه دهد، اگر ایده دارید ما آماده پرورش آن هستیم، از طرفی تولید محتوا باید قوی باشد و هویت نیز در نظر گرفته شود.
به گزارش ایسنا هر سال روز خبرنگار مسئولین با بازدید از رسانه‌ها قول مساعد برای حل مشکلات خبرنگاران واقعی می‌دهند اما همواره این قشر به گونه‌ای سنگرسازان بی‌سنگر هستند که بعد از اتمام ایام روز خبرنگار تا سال آینده به فراموشی سپرده می‌شوند و مطالباتشان شنیده نمی‌شود.
گزارش از آرزو یارکه سلخوری خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.