مجری پروژه تدوین سند آمایش علم و فناوری در استان قزوین گفت: با فراهم کردن زیرساخت‌ها، قزوین می‌تواند به منطقه پایلوت تجاری مبدل شود و به این‌واسطه گام مثبتی برای تولید کشور به‌ویژه ترانزیت کالاهای کشاورزی برداشت.

حمیدرضا مقصودی مجری پروژه تدوین سند آمایش علم و فناوری در استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، اظهار کرد: قزوین قطب صنایع شیمیایی کشور است و عمده آلایندگی این صنایع مربوط به شمال غرب قزوین است که به‌دلیل استقرار این صنایع آلایندگی موجب آلودگی تهران و قزوین می‌شود؛ استقرار این صنایع به دهه 40 باز می‌گردد که بر اساس آمایش انجام شده آن دوران صورت گرفته و نظام تولید قزوین را از نظام کشاورزی به نظام تولید شیمیایی تغییر داده است.

وی ادامه داد: قزوین از گذشته‌های دور به‌دلیل نزدیکی به تهران، موقعیت کشاورزی ویژه و موقعیت استراتژی می‌توانست قطب حمل‌ونقل و کشاورزی باشد.

مجری پروژه تدوین سند آمایش علم و فناوری در استان قزوین عنوان کرد: اولویت صنایع شیمیایی، رفع آلودگی آن‌هاست و این امر موجب اشتغال‌زایی شرکت‌های دانش‌بنیان جوانان قزوینی می‌شود تا با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از آلایندگی شیمیایی جلوگیری کنند؛ این امر علاوه بر افزایش کیفیت تولیدات موجب ارتقا سطح دانش فنی در قزوین می‌شود.

وی بیان کرد: قزوین با توجه به نزدیکی به کشورهای شمالی ازجمله روسیه، ترکمنستان و آذربایجان می‌تواند قطب ترانزیت به سمت این کشورها باشد؛ استان‌های شمالی کشورمان علاوه بر عدم وجود ظرفیت مناسب و وسعت کافی به لحاظ آب و هوایی قابلیت انبارداری متمرکز برای تجارت به این کشورها را ندارند.

مقصودی با اشاره به اینکه نام پیشین قزوین، کاسپین است که از نزدیکی این شهر به دریای خزر حکایت دارد، خاطرنشان کرد: همچنان قزوین موقعیت و جذابیت را برای کشورهای شمالی کشورمان دارد و می‌تواند موقعیت ویژه ترانزیتی به سمت این کشورها داشته باشد.

وی افزود: از سویی دیگر قزوین به لحاظ فضای علمی باوجود دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین موقعیت ویژه‌ای را پیداکرده و ظرفیت بین‌المللی شدن دانشجویان را داراست.

این پژوهشگر تصریح کرد: اگر قزوین را یکی از مقصدهای پذیرش دانشجوی بین‌المللی در نظر بگیریم و تولید خدمات آموزشی داشته باشیم این استان ظرفیت واردات دانشجو را دارد؛ این امر در عرصه اقتصادی نیز می‌تواند خدمت خوبی برای کشور محسوب شود و برای تحقق آن می‌توان کشورهای آسیای میانه را هدف‌گیری کرد.

وی اضافه کرد: اولین گام این است که فرآیند اقناع در استان صورت گیرد؛ در واقع بایستی بازیگران مجموعه علم و فناوری و اقتصاد استان باید متقاعد شوند که قزوین ظرفیت حرکت به این سو را دارد.

مقصودی اشاره کرد: گردشگری علمی و گردشگری سیاحتی از دیگر پتانسیل‌های قزوین به شمار می‌رود که با توجه به وجود مناطق سیاحتی و باستانی این پتانسیل در قزوین وجود دارد؛ ولی برای آن تبلیغات صورت نگرفته و زیرساخت‌ها نیز برای جذب گردشگر فراهم نشده است.

وی ادامه داد: اگر فرآیند اقناع در بازیگران حوزه اقتصاد، علم و فناوری و مدیریتی استان صورت گیرد می‌توانند به این سمت حرکت کنند.

مجری پروژه تدوین سند آمایش علم و فناوری در استان قزوین گفت: با فراهم کردن زیرساخت‌ها، قزوین می‌تواند به منطقه پایلوت تجاری مبدل شود و به این‌واسطه گام مثبتی برای تولید کشور به‌ویژه ترانزیت کالاهای کشاورزی برداشت.

وی عنوان کرد: صنایع عمومی قزوین، شامل سه صنعت کانی‌های فلزی و غیرفلزی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی است که در قزوین رشد خوبی داشته‌اند.

مقصودی تشریح کرد: به خاطر معادن و سنگ‌های موجود در استان صنعت کانی‌های فلزی و غیرفلزی رشد خوبی داشته است، صنایع شیمیایی استان نیز به‌واسطه طرح‌ریزی صنعت قزوین در دهه 40 شکل‌گرفته‌اند و صنایع غذایی قزوین نیز به‌دلیل قطب کشاورزی بودن استان رشد خوبی داشته‌اند.

این پژوهشگر در پایان با تأکید بر اینکه در هر یک از صنایع استان باید استراتژی داشته باشیم، یادآور شد: استراتژی صنایع غذایی باید توسعه کمی به سمت تجارت جهانی، استراتژی صنایع شیمیایی رفع آلایندگی‌ها و ارتقای کیفیت و استراتژی صنعت کانی‌های فلزی و غیرفلزی نیز صادرات باشد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.