یک طراح گرافیک مطبوعات گفت: گرافیک در خدمت تبلیغات است و در واکاوی تبلیغات باید کاراندیش بود و به تزریق امید توجه داشت چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به امید تأکید دارند و وظیفه اصلی هر کسی که می‌خواهد در عصر رسانه فعالیت کند تزریق امید به بدنه جامعه است.
محمد یاقوتی، طراح گرافیک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، اظهار کرد: از زمانی که روزنامه و جراید وارد عرصه رسانه شدند گرافیک مطبوعات نیز شکل گرفت و به فراخور نوع مخاطب و در گذر سال‌ها حرفه‌ای‌تر شده است.

وی ادامه داد: در ایران نیز گرافیک مطبوعات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در روزنامه‌ها و رسم‌الخط آن وجود داشته است.

مدیر هنری روزنامه جام جم عنوان کرد: با بررسی روزنامه‌های 80 سال پیش مشاهده می‌کنیم که شکل گرافیک و نوع قلم آن‌ها در ابتدا شبیه کتب قدیمی بوده چراکه در آن دوران با چاپ سنگی و سربی کار می‌کردند.

وی تصریح کرد: بعد از دهه ۶۰ با ورود کامپیوتر به امور گرافیکی و با بازشدن پای اینفوگرافیک به کشور این هنر در اواخر دهه 70  وارد مطبوعات شد.

یاقوتی در خصوص تفکیک هنرمندان انقلابی عنوان کرد: این تفکیک درست است چراکه هنر یک ابزار برای بیان یک واکنش و تبلیغ یک محصول است و نمی‌تواند بدون هیچ‌گونه جبهه‌بندی باشد چراکه هر هنرمند می‌تواند گرایش خاصی داشته باشد.

 وی بیان کرد: کار در عرصه هنر انقلابی سخت‌تر از فعالیت در کارهای تجاری است چراکه تبلیغ کالای تجاری نیاز به ایده‌پردازی‌های خاص و در نظر گرفتن طرفین حق و باطل و بسیاری نکات دیگر ندارد و تنها نوع و عملکرد کالا را در نظر می‌گیرد.

این طراح در خصوص هنرمندان قزوین تصریح کرد: علاقه‌مندان به هنر گرافیک در قزوین افراد مستعدی هستند و اگر فضای یادگیری و عرصه برای آن‌ها فراهم شود قطعاً شکوفایی اتفاق می‌افتد.

این هنرمند با تأکید بر اینکه افرادی که قصد طراحی اینفوگرافیک دارند باید چند بُعدی باشند تا بتوانند در تأمین و تحلیل و مستندسازی آن توانمند شوند، تشریح کرد: طراحان اینفوگرافیک در رسانه‌ها به‌منظور درک صحیح از رسانه باید اطلاعاتی در خصوص خبرنگاری به‌ویژه خبرنگاری مکتوب داشته باشند؛ در بخش گرافیک نیز باید علاوه بر آگاهی از گرافیک مطبوعات، در زمینه طراحی پوستر نیز ایده‌پردازی داشته باشد.

یاقوتی در ادامه به شعار سال اشاره کرد و گفت: گرافیک در خدمت تبلیغات است و در واکاوی تبلیغات باید کاراندیش بود و به تزریق امید توجه داشت چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به امید تأکید دارند و وظیفه اصلی هر کسی که می‌خواهد در عصر رسانه فعالیت کند تزریق امید به بدنه جامعه است و در حال حاضر امیدآفرینی بزرگ‌ترین جهاد است.

وی گفت: سال گذشته در فضای گرافیک و ترویجی اتفاقات خوبی در راستای تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی صورت گرفت و هر کسی به آن توجهی داشت و قطعاً در این توجه گرافیک و طراحی‌ها نقش بسزایی داشته‌ است.

این هنرمند در پایان یادآور شد: ماندگارترین کار کتیبه‌های عزاداری امام حسین (ع) و کارهایی بودند که کاملاً از دل برآمدند چراکه دین ریشه در فرهنگ و مجاهدت دارد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.