ساختمان‌سازان قزوین دغدغه‌ها و اعتراضاتی را نسبت به سازمان نظام مهندسی و تأمین اجتماعی دارند و مدعی هستند که مجریان ساختمان در راستای امضافروشی قدم برداشته و بیشتر حالت صوری دارند، همچنین آن‌ها هزینه دریافتی از تأمین اجتماعی را غیرقانونی می‌دانند؛ در این گزارش مطالبات و دغدغه‌های این قشر مطرح شده است.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، چندی پیش شاهد اعتراض و تجمع تعدادی از ساختمان‌سازان قزوین مقابل استانداری قزوین بودیم که بنر نوشته‌ای را با این محتوا در دست داشتند «عملکرد تأمین اجتماعی و نظام‌مهندسی مغایر نام‌گذاری سال ۹۸ است و باعث گرانی ساخت‌وساز شده است».

خبرنگار ایسنا به سراغ تعدادی از آن‌ها رفته و علت اعتراضات آن‌ها را پیگیر شد که در این میان ساختمان‌سازان قزوین به نکاتی اشاره کردند که بی‌شک قابل‌تأمل و پیگیری است.

مجری صوری معضل اصلی ساختمان‌سازان!

یکی از این ساختمان‌سازان با اشاره به دغدغه موجود در حوزه اجبار استفاده از مهندس مجری ذیصلاح از سوی نظام‌مهندسی در ساختمان‌سازی از معضلی به اسم «مجری صوری» یاد کرده و عنوان می‌کند: مجری صوری مهم‌ترین مشکل ماست چراکه آن‌ها اغلب با پروژه کاری ندارند و حتی برخی از آن‌ها نمی‌دانند این پروژه کجا در حال انجام است، آن‌ها بدون هیچ کاری تنها امضای خود را متری 40 تا 50 هزار تومان می‌فروشند و معلوم نیست نرخ نامه آن‌ها از کجا آورده شده که درنهایت من سازنده مجبور می‌شوم این هزینه را از خریدار دریافت کنم. این موضوع سازمانی نیست و خودشان اقدام به این کار غیرقانونی کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: گران شدن مصالح از یک‌طرف و این فشار از سوی ادارات از طرف دیگر باعث شده تا ما تحت‌فشار قرار بگیریم و ازاین‌رو دیگر نتوانیم به سمت ساختمان‌سازی برویم زیرا ما نمی‌خواهیم ساختمان‌ها را گران به مصرف‌کننده عرضه کنیم اما گویی ساخت‌وساز از حالت رونق تولید که شعار امسال است خارج‌شده است.

آیا مسئولان در موضوع امضای صوری ذی‌نفع هستند؟!

یکی دیگر از ساختمان‌سازان قزوینی که در تجمع حضور دارد با تأکید بر سخنان همکار خود مبنی بر وجود امضاهای صوری در بین مجریان ذی‌صلاح اعلام می‌کند: یک مجری در سال 97 هر یک متر را هفت هزار تومان از ما می‌گرفت که این رقم در سال جاری به بیش از 40 هزار تومان افزایش یافت، افزایش قیمت امضاهای صوری مجریان در حالی است که آنچه او می‌گیرد به‌اندازه تمام کارگرانی است که در آن ساختمان مشغول به کار هستند. انگار نظام‌مهندسی می‌خواهد برای مهندسان خود شغل ایجاد کند اما نمی‌داند که مردم را با این کار خود بیچاره می‌کند زیرا جوانی که اول زندگی می‌خواهد ساختمان بخرد دیگر این فرصت از آن‌ها گرفته می‌شود و آن‌ها دیگر توانی برای خرید خانه نخواهند داشت.


وی از ذی‌نفع بودن برخی از مسئولان استان در این ماجرا می‌گوید و تأکید دارد: برخی از مسئولان شهر به‌نوعی در این کار دخیل هستند برای همین به داد ما نمی‌رسند، ازآنجاکه عکس‌العملی در این خصوص نداشته‌اند چنین به نظر می‌رسد که مسئولان مرتبط نمی‌خواهند در این حوزه ورود پیدا کنند. تقاضای ما از استاندار قزوین این است که اخطاریه‌ای به مسئولان ذی‌ربط بدهد تا دلیل این افزایش بی‌رویه را اعلام و این روند را اصلاح کنند.

با این وضعیت خرید ساختمان می‌شود آرزو!

وقتی پای ادارات به میان کشیده می‌شود گویی این دغدغه تمام ساختمان‌سازان است چراکه اکثریت آن‌ها بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که مشکلشان ادارات است و همین امر باعث افزایش قیمت مسکن شده که بی‌شک با این وضعیت خرید ساختمان برای اقشار با درآمد معمول و ضعیف می‌شود آرزو؛

یکی از آن‌ها با یک مثال برایمان چنین می‌گوید: شما اگر یک ساختمان چهار طبقه را در نظر بگیرید یک طبقه را مسئولان و ارگان‌ها و ادارات با قوانینی که وضع می‌کنند از ما می‌گیرند، دو طبقه هم پول زمین است و یک طبقه هم درنهایت برای ساختمان‌سازان باقی می‌ماند که باید با دوندگی بتوانند آن را دریافت کنند، این مشکل اصلی ماست. اگر به فرض مثال قیمت تمام شده یک‌خانه در سال گذشته سه میلیون تومان بود امسال شده شش میلیون تومان، حال به نظر شما این ساختمان چند به فروش می‌رسد؟

دیگری نیز با مثال زدن شهرهای دیگر در خصوص اتخاذ مجریان ذی‌صلاح در ساختمان‌ها اعلام می‌کند: در شهری مثل تهران برای سقف‌های بالای 2000 متر مجری می‌گذارند اما در قزوین گرفتن مجری برای 500 متر را الزامی کرده‌اند که این بی‌انصافی در حق ساختمان‌سازان قزوین است. مالک ساختمان بابت مهندس مجری باید به ازای هر مترمربع زیربنا حداقل ۴۰ هزار تومان بپردازد که با ضرب این عدد در متراژ زیربنا رقم میلیونی بر ساختمان‌ساز تحمیل شده و باعث گرانی ساختمان و رکود ساخت‌وساز می‌شود.

آنچه تأمین اجتماعی از ما می‌گیرد غیرقانونی است

علاوه بر موضوع مجری ذی‌صلاح ساختمان‌سازان دغدغه‌ای دیگر به نام تأمین اجتماعی نیز داشتند و تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه را مغایر با قانون اعلام کردند. یکی از ساختمان‌سازان با بیان اینکه هزینه بیمه تأمین اجتماعی چندین برابر شده است، اظهار می‌کند: قبلاً بیمه را تنها از درآمد می‌گرفت اما در حال حاضر از تراکم و موارد دیگر نیز هزینه دریافت می‌کنند، یعنی بدون هیچ‌گونه ارائه خدماتی باید 15 درصد هر آنچه به شهرداری می‌دهیم را به تأمین اجتماعی هم بدهیم.

دیگر معترض این موضوع نیز با بیان اینکه بیمه تأمین اجتماعی تقریباً 10 برابر شده است و در حالی از ما گرفته می‌شود که خدماتی در قبال آن دریافت نمی‌کنیم، ادامه می‌دهد: الآن من یک بنای 500 متری دارم که بیش از سه میلیون و 800 هزار تومان بیمه حوادث و بیش از 7 میلیون نیز بیمه تأمین اجتماعی تاکنون برای آن داده‌ام این در حالی است که این رقم در سال گذشته تنها یک‌میلیون تومان بود.

مسئولان جلوی امضافروشی مجریان را بگیرند

 برای پیگیری دقیق‌تر موضوعات مطرح‌شده به سراغ «بهنام کلهر» نماینده ساختمان‌سازان و عضو هیئت‌مدیره این انجمن در قزوین، رفتیم که با مسئولان استان جلساتی را داشته و در این جلسات ضمن بیان مشکلات موجود خواهان پیگیری مسئولان در این زمینه شده است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه گران شدن بیمه کارگران ساختمانی توسط بیمه تأمین اجتماعی و اجباری شدن گرفتن مجری ذی‌صلاح عامل اعتراض ساختمان‌سازان شده است، می‌گوید: برای حل این دغدغه‌ها از سه ماه پیش اعتراضات خود را اعلام کرده و تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیاری در این خصوص انجام شد اما با گذشت این مدت از مطالبه جدی ما هنوز این مشکل حل‌نشده و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم که شاید دلیل آن دست داشتن منافع برخی از مدیران استان در این راستا باشد.


وی در تشریح مشکل مجریان ذی‌صلاح بیان می‌کند: سازمان نظام‌مهندسی قیمتی را به‌صورت صوری برای امضا فروشی مجریان خود در نظر گرفته بود که این قیمت در سال گذشته هشت هزار تومان بود اما بعد از عید 98 این قیمت را به بیش از 40 هزار تومان افزایش داده‌اند. این مجریان صوری هیچ کاری در عمل انجام نمی‌دهند جز اینکه می‌آیند و قراردادها را می‌نویسد، چگونه یک مهندس بدون سابقه یک روز فعالیت درحالی‌که سابقه حضور در ساختمان را به‌صورت عملی ندارد می‌خواهد برای ما تصمیم بگیرد؟ ما مخالف این حضور هستیم چراکه ما خود سابقه سالیان سال فعالیت در حوزه ساختمان‌سازی داریم و نمی‌توانیم کار خود را بعدازاین همه‌سال تجربه و فعالیت به کسانی بدهیم که سابقه‌ای ندارند.

قزوین 500 متر، تهران 2000 متر؛ چرا؟!

کلهر در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا که آیا در دیگر استان‌ها نیز این روال بدین شکل انجام می‌شود یا خیر می‌گوید: درحالی‌که در قزوین برای بالای 500 مترمربع مجبور به گرفتن مجری ذی‌صلاح هستیم در شهر صنعتی بالای 800 متر و اقبالیه بالای 1000 متر در نظر گرفته شده است، همچنین در استان تهران برای بالای 2000 متر، در کرج بالای 1700 متر مجری می‌گذارند، در رشت و سمنان و حتی زنجان نیز کلاً مجری‌ها جمع شده است چراکه آن‌ها ساختمان‌سازان را بسیار اذیت می‌کنند و چوب لای چرخ ساختمان‌سازان می‌گذارند، همین موجب اعتراضاتی در این استان‌ها شد و در نهایت مجریان را در این استان‌ها جمع کردند.

وی در خصوص اعتراض خود در حوزه تأمین اجتماعی نیز توضیح می‌دهد: این سازمان از ساختمان‌سازان در حوزه خرید خود تراکم به‌صورت کاملاً غیرقانونی هزینه‌هایی را از ساختمان‌سازان می‌گیرد این در حالی است که این موضوع در مصوبه مجلس نیامده و حتی در دیدار با نماینده مردم قزوین وی اعلام کرد که این کار غیرقانونی است و آن‌ها حق ندارند چنین مبلغی را از ما بگیرند.

نماینده ساختمان‌سازان قزوین به جلساتی که با مسئولان استان داشته اشاره کرده و می‌گوید: در قزوین با وجود برگزاری جلساتی با استاندار و معاون امور عمرانی استانداری قزوین تنها کاری که انجام دادند این بود که نامه‌ها و مطالبات ما را به بخش‌های مختلف ارجاع داده‌اند که تاکنون این اندک کارشان نیز به نتیجه‌ای نرسیده است؛ سازمان نظام‌مهندسی نیز پشت مهندسان خود در آمده و موافق امضا فروشی است چراکه حقوق مهندسان خود را از جیب ساختمان‌سازان و در نهایت مردم می‌خواهد بدهند!


«درآمد حاصل از ترکم» غیر قانونی است

در ادامه این گزارش برای بررسی بیشتر به سراغ «رضا زمانی» دبیر انجمن ساختمان‌سازان قزوین رفتیم که وی با نشان دادن برخی اسناد موجود در حوزه تخلفات انجام‌شده بیان می‌کند: مشکلات ساختمان‌سازان قزوین در حوزه مجریان ذی‌صلاح و بیمه تأمین اجتماعی است چراکه آن‌ها برخلاف قانون و مصوبه مجلس مبلغی هنگفت را از ساختمان‌سازان دریافت می‌کند. در تفاهم‌نامه‌ای که سازمان دهیاری‌ها شهرداری‌ها با سازمان تأمین اجتماعی منعقد کرده اعلام‌شده که باید عوارض مشخص شود اما بیمه تأمین اجتماعی برخلاف قانون بندی را به‌عنوان «درآمد حاصل از ترکم» که جزئی از تفاهم‌نامه نیست را از ما دریافت می‌کند که این دریافت غیرقانونی است.

وی با اعلام اینکه این موضوع فقط در شهر قزوین در حال رخ دادن است و در شهرهای هم‌جوار چنین چیزی وجود ندارد، به نامه‌هایی را برای پیگیری این موضع به تأمین اجتماعی ارسال کرده‌اند اشاره کرده و می‌گوید: پاسخ آن‌ها به ما این بود که آن‌ها باید این مبلغ را دریافت کنند. البته استانداری قزوین نیز نامه‌ای در این خصوص به وزارت کشور و تأمین اجتماعی کل فرستاده اما هنوز از سه ماه پیش تاکنون جوابی و بازخوردی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. از سوی دیگر در نامه‌نگاری به سازمان دهیاری‌ها و بخشداری‌ها پیگیر این موضوع شده‌ایم و در این حوزه نیز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و باید این موضوع را از طریق وزارت کشور پیگیری کنیم.


دبیر انجمن ساختمان‌سازان قزوین در پایان تأکید می‌کند: این تراکم در حالی از ما گرفته می‌شود که نسبت به سال گذشته هشت برابر شده است و هر ساختمان با نرخ امسال بیش از 30 میلیون تومان باید به تأمین اجتماعی بپردازد، این در حالی است که در مقابل خدماتی به ما نمی‌دهد چراکه خود ما کارگران خود را بیمه کرده‌ایم و بیمه مسئولیت و حوادث نیز جداگانه از ما گرفته می‌شود، تمام این موارد در نهایت جداگانه از جیب مصرف‌کننده درمی‌آید و همین موجب گران شدن مسکن می‌شود.

ایسنا پیگیری می‌کند

به گزارش ایسنا، آنچه در این گزارش مورد بحث و بررسی قرار گرفت نظر و دغدغه ساختمان‌سازان قزوین بود؛ خبرگزاری ایسنا در گزارش آتی به سراغ مسئولان ذی‌ربط در استانداری قزوین، سازمان نظام‌مهندسی، تأمین اجتماعی، شهرداری، دادستانی و مسئولان ذی‌ربط دیگر خواهد رفت تا از زاویه دید آن‌ها این موضوع را نیز بررسی و پیگیری کند. بااین‌حال آنچه مسلم است توجه به بسترهای لازم در راستای کاهش قیمت خانه در شهر است تا بدین‌واسطه بتوان اندکی از دغدغه‌های مردم شهر را کاهش داد.

گزارش از رقیه ملاحسنی خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.